Sulo Aho-Nikkolan kaveri osti Harrikan vuonna 2010. Pyörä oli hienosti maalattu, mutta tehty päin prinkkalaa.

Se oli alunperin tehty näyttelykäyttöön, ja kun sitä ei saanut katsastettua, Sulon kaveri osti sen, kun halvalla sai. Matkan varrella kuitenkin paljastui kaikenlaista mielenkiintoista, kuten se, että pyörällä oli ajettu ilman vaihteistoöljyä.  

Tästä lähdettiin versio 2.

Tästä lähdettiin versio 2.

Sulo päätti ostaa pyörän 2013 ja hänen kaverinsa laittoi sen katsastuskuntoon. Päällimmäisenä motiivina Sulolla oli se, että pyörä oli sellainen, että sen parissa viihtyisi pidempäänkin kuin vain vuoden. Pyörä on hänen ensimmäisensä, ja se oli valmiiksi "oikean värinen", muutama asia pyörässä häiritsi, mutta niihin oli tarkoitus säästää rahaa. 

Öljytankin mallailua paikalleen.

Öljytankin mallailua paikalleen.

Itsen näköinen pyörä

Sulo päätti, että pyörään pitää tehdä joitakin muutoksia, että siitä tulee enemmän miehen itsensä näköinen.

Customissa on putkirunko ja Ultiman suuri V2-moottori, jonka tilavuus on 2,1 litraa. Hän on ajanut sillä maltillisesti, vuosina 2013-2015 noin 6000 kilometriä, kun hän yllättäen 2014 sairastui vakavasti, ja pani sitten vuonna 2015 pyörän myyntiin rahan tarpeessa. Tällöin Rengastien Autotarvikkeen Kalervo "Kassu"  Koskela", kysyi voisiko ostaa pyörän, se kun oli maalattu Gulfin väreihin, ja Autotarvike puolestaan tuo Gulfin tuotteita maahan. Tarjous sisälsi myös sen ajatuksen, että Sulo ajaisi pyörällä riittävästi, jotta se pysyisi kunnossa.

– Tarjous oli mielettömän hieno, mutta se tuli vähän nopeasti. Lisäksi olin saanut rakkailta kavereilta ja muilta niin paljon jeesiä, että selvisin sairastumisen aiheuttamasta tilanteesta, ja otin pyörän pois myynnistä, Sulo selvittää.

Uusia osia.

Uusia osia.

Kuningasidea

– Vielä samana iltana sain idean, jota aloin välittömästi toteuttaa: Etelä-Pohjanmaalla on mielettömästi pyörien rakentamiseen liittyvää osaamista; jos sen kaiken saisi liitettyä pyöräni modaamiseen juuri sellaiseksi kuin millaisen todella siitä halusin, niin se olisi kova juttu.

Sulo aloitti sen jälkeen soittorumban, jossa alkoi kysellä kavereita ja tuttuja sekä kiersi niitä firmoja, mitä ajatella voi, mukaan sponsoreiksi unelmapyörän toteuttamiseen.

Pohjatyöt menossa.

Pohjatyöt menossa.

– Rakensin budjettiarvion, sekä sen, mitkä sponsoroinnin kustannukset olisivat. Lopulta menin juttelemaan Kassun kanssa siitä, lähtisikö Rengastien Autotarvike pääsponsoriksi, ja saisi käyttää pyörää Gulfin esittely- ja sponsorointitilaisuuksissa niin paljon kuin haluaisi. Kassu totesi, että pohtii hommaa, ja selvittää mahtuuko se vuotuiseen budjettiin.

– Autotarvike on vähän kuin toinen kotini, ja olin hätinä ehtinyt kahvikupin kanssa ulos, kun Kassu tuli perässä ja totesi, että "anteeksi kun kesti näin kauan. Tehdään se."

Öljytankki pohjamaalauksessa.

Öljytankki pohjamaalauksessa.

Hurja joukko

– Oli tosi hienoa, että niin moni yritys lähti mukaan toteuttamaan tätä unelmaani, joten haluan näin julkisesti kertoa, ketkä kaikki olivat mukana, Aho-Nikkola kertoo. – Ensinnäkin Mainos-Liekki, joka on toteuttanut kaiken asiaan liittyvän mainonnan ja sitten Letec Lehtimäeltä, joka on hoitanut moottorin virityksen ja päästöt kuntoon sekä vielä penkittänyt pariin otteeseenkin koneen.

Etulokasuoja.

Etulokasuoja.

– Seuraavana listalla tulee Rock On Wheels, josta on hankittu valtaosa rakentamiseen käytetyistä osista. Joupin Autofix taas on hoitanut kaikki fiksaukset ja "Kallu" Ranta muutokset, sähkötyöt ja rakentelun. Tähän hommaan on osallistunut niin monta lahjakasta ja kyvykästä osaajaa, että se tuntuu aivan uskomattomalta. Esimerkiksi istuimen on käsityönä tehnyt Asko Salminen, ja (toimituksen huomautus: mielettömän hienon) maalaustyön Esa Tala ET Paintworksista.

– Lamse Oy on puolestaan tehnyt pulverimaalaukset, ja "varaperheeni" eli Rengastien Autotarvikkeen Kassu, Sirkka, Mika ja Jan Koskela ovat toimineet hankkeen pääsponsorina. Myös koko yrityksen henkilökunta on kuin omaa perhettäni, Aho-Nikkola selventää.

Runko ja takalokasuoja pohjamaalattuina.

Runko ja takalokasuoja pohjamaalattuina.

Hienot muutokset

Sivullisen silmin Aho-Nikkolan pyörä oli alunperinkin hieno. Okei, maalipinnassa oli vähän rosoja, mutta nyt pitkän remontin jäljiltä pyörä on melkoinen katseenvangitsija.

Keskeisiä muutoksia ovat ensinnäkin moottorin laittaminen kuntoon: perushuoltamisen ja ilmansuodatinkotelon hengityskyvyn varmistamisen jälkeen pyörästä lähtee 92 hevosvoimaa ja 167 Newtonmetriä - takarenkaalta.

Uusi polttoainetankki.

Uusi polttoainetankki.

Uusi tankki istuu hienosti.

Uusi tankki istuu hienosti.

Väritys on nyt hillitympi ja maalipinta mielettömän hienonheleä mattapintainen. Vanteet ovat uudet ja paksupinnaiset, ja pyörän ulkoinen rakenne ja linjat paremmat, kiitos uuden polttoainetankin, joka ulottuu alemmas kuin alkuperäinen.

Pyörä on täynnä pieniä detaljeja, jotka ovat niin ovelasti piilotettuja, että pyörää saa tutkia pitkään ja hartaasti, ja silti niitä tuntuu löytyvän lisää. Esimerkkinä vaikka hienot pisaranmuotoiset peilit sekä varsinainen juttu: istuimen alla oleva pienoisöljytynnyri, joka on maalattu Gulfin täysikokoisen öljytynnyrin värityksellä.

Vance & Hinesin pakoputket on polttomaalattu mustiksi kahteen kertaan, ja mittarina on moderni ldc-mittaristo. Kaikki muut paitsi pääajovalo on toteutettu LEDein. Ja enempää emme kerrokaan. Kannattaa katsoa tarkkaan, jos näet pyörän tien päällä. Myös oheisista kuvista on apua.

Öljytankki Gulfin alkuperäisöljytynnyreiden väreissä.

Öljytankki Gulfin alkuperäisöljytynnyreiden väreissä.

– Mattapintainen maalaus oli itsestäänselviö heti alunpitäen, Sulo paljastaa. – Samoin se, että pakoputkistosta pitää tulla mattamusta, ja myös vanteet tilattiin mattamustina. Pyörä on rakennettu ja tehty nimenomaan ajettavaksi, mutta puunauksen jälkeen se on sellainen, että sen voi viedä myös näyttelyyn. 

Miehellä on myös samoin värein maalattu kypärä - unohtamatta samoja värejä toistavia Conversen lenkkareita, joten paketti taitaa olla hyvin kasassa?

– Totta, on sellainen tunne, että mitään ei olisi voinut tehdä paremmin. Mistään ei ole tingitty, vaan kaikki on tehty eteläpohjalaisella osaamisella, Aho-Nikkola päättää.

Letec ja penkittämisen toinen kierros.

Letec ja penkittämisen toinen kierros.

Valmis pyörä, kuvat:

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.

Valmis pyörä. Katso myös yksityiskohtia.