BMW Motorradin ratkaisu tottelee nimeä ASA, se on lyhennys automaattisesta vaihdeassistentista, "Automated Shift Assistant". Ratkaisu mahdollistaa täysin automaattisen kytkimen toiminnan joko manuaalisesti tai automaattisesti vaihtaen. Tavoitteena saavuttaa enemmän ajamisen iloa. BMW:n motto on "Simplify your ride" – tee ajamisestasi yksinkertaisempaa.

Automaattinen vaihdeassistentti toimii siten, että kaksi elektromekaanista aktuaattoria automatisoi kytkimen ja kuusivaihteisen vaihdelaatikon toiminnan. Kytkinkahvaa ei tarvita kytkimen käyttöön. Lähteminen, pysähtyminen ja liikkuminen sujuvat helposti ASA:n avulla.

ASA:a hyödyntäen ajaminen tulee samalla nautittavammaksi – uskotaan BMW:n tiedotteessa – kiitos kovissakin kiihdytyksissä nopeiden ja täsmällisten vaihtojen. Kuljettajan kuormitus vähenee, mikä tekee ajamisesta mukavampaa. Lisäksi ASA luo kuljettajalle aiempaa suoremman yhteyden bokserimoottoriin, tarvitaan vain kaasukahvan ja vaihdepolkimen liike.

Automaattikytkimen toiminan periaatepiirros.

BMW:n automaattikytkimen ja vaihteiden vaihdon toiminan periaatepiirros.

Manuaalista tai automaattista vaihtoa

"M"-valinnalla vaihtaminen voidaan edelleen suorittaa jalalla, jolloin kuljettaja voi päättää, milloin vaihtaa vaihteen. "D"-valinnalla ASA on omimmillaan. Silloin moottorin ohjausyksikkö päättää vaihteen vaihtamisesta. Molemmilla valinnoilla kuljettaja hyötyy pehmeästä ja miellyttävästä vaihtotapahtumasta. Samalla pyörä kiihtyy tehokkaammin ja ajostabiliteetti paranee.

Esimerkiksi ylöspäin vaihdettaessa nykäisy, joka helposti liittyy klassiseen kytkimen käsinkäyttöön ja vaihtamiseen jää pois, samoin kyytiläisen kypärän kolistelu kuljettajaan.

Myös alaspäin vaihdot on suunniteltu toimimaan niin pehmeästi kuin mahdollista. ASA:n erityispiirteet on sovitettu eri ajotapavalintoihin parhaan mahdollisen vaihtotavan varmistamiseksi. Yhdessä aktiivisen vakionopeudensäätimen tai keulan törmäysvaroittimien kanssa toimintojen verkottaminen on osa moottoripyöräilyn tulevaisuutta.

Vaikeissa tilanteissa ajettaessa kytkimen ja kaasun käyttö vie ison osan keskittymisestä. Jos olet ajamassa matkatavaroiden ja matkustajan kanssa, kytkimen ja vaihteiden käyttö vie resurssejasi. Kuljettaja pystyy säilyttämään pyörän kontrollin ja samalla hänellä on enemmän vapauksia kaikissa ajotilanteissa ASA:n kanssa.

D-automaattivalinnan käyttö tuo intensiivisemmän ajokokemuksen ja samalla oikea vaihde on aina valittuna kulloisessakin ajotilanteessa kuljettajan yksilöllisten ajotarpeiden mukaan.

BMW:n automaattikytkin.

BMW:n automaattikytkin.

ASA on looginen teknisen kehitystyön tulos BMW Motorradin Shift Assistant Pro'sta. Kaksi sähköisesti ohjattua elektromekaanista aktuaattoria operoi kytkimen ja vaihteiston kanssa mahdollistaen helpot lähdöt ja automaattiset vaihteiden vaihdot. Kuljettajan vaihdepolkimen polkaisu osoittaa vaihtamisen tarpeen vaihdepolkimen sensorille, joka ohjaa sen hallintayksikölle. Lisäsensorit määrittävät rattaiden kierrosluvut ja kytkimen asennon. Nämä tiedot lähetetään TCU:lle (Transmission Control Unit), joka on läheisesti linkitetty moottorinohjausyksiköön vaihtamisoperaation ohjaamista varten.

Elektromekaaninen aktuaattori ohjaa kytkimen toimintaa yhdessä hydraulisen järjestelmän avulla kytkimen pää- ja apusylinterien kautta. Aktuaattori säätää sen määrän kytkimen luistoa kuin on tarpeen tilanteen mukaan joko vaihdettaessa tai pysähdyttäessä tai lähdettäessä.

M-manuaalivalinnalla kuljettaja voi siirtää vaihteenvalitsinta haluamaansa suuntaan tavalliseen tapaan. Jos moottorin kierrokset ovat sopivat halutulle vaihteelle, vaihtaminen tapahtuu saman tien. Mikäli moottorin kierrokset putoaisivat alle vaihteen minimirajan, alasvaihdot tapahtuvat automaattisesti myös manuaalivalinnalla. Tämä estää moottoria sammumasta.

"D"-valinnalla vaihteet vaihtuvat automaattisesti ajoatapavalinnasta, moottorin kierrosluvusta, kaasun asennosta ja kallistuskulmasta riippuen.

ASA:n edut pähkinänkuoressa

· Tekee kytkimen käytön tarpeettomaksi.

· Dynaamiset ja mukavat vaihteiden vaihdot tuovat lisää ajonautintoa.

· Mahdollisuus valita manuaalinen tai automaattinen vaihteiden vaihto.

· Automaattisesti mukauttaa vaihteiden vaihdot kuljettajan dynaamisten preferenssien mukaan D-valintaa käytettäessä.

· Eliminoi mahdollisuuden, että moottori sammuu väärän vaihdevalinnan vuoksi.

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 10.10.2023 11:37

Honda julkisti vallankumouksellisen sähköisen ratkaisun: ei enää käyttöä kytkinkahvalle lähdöissä eikä vaihteiden vaihdoissa