– Ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua, hehkutti Lahden Moottoripyörämuseon johtaja Riku Routo.
Kahdet edelliset Mukkulan TT-ajot lähes yksin järjestänyt Routo on helpottunut, kun tämän vuoden ajojen järjestelyvastuun otti Salpausselän Moottorikerho ry. yhdessä Veteraanimoottoripyöräclubin kanssa. Nykyään rata on täysin asfaltoitu, mutta aikoinaan -70 luvulla kun rata oli suurimmaksi osaksi soraa, niin kisa voitettin crossipyörillä. Monen silloisen kisan voiton vei Matti Natri, joka myös tuli hylätyksi, kun viimeiset metrit maaliin voittoisa kuski ajoi keula ylhäällä, Routo muistelee.
Tämän vuotisten Mukkulan TT-ajojen osallistujamäärää harvensi samalle viikonlopulle osuneet Classicin osakilpailut, jotka järjestettiin Jurvassa. Tämän vuoksi kisalähtöjä oli tiivistetty luokkia yhdistämällä. Kaikkiaan lähtöjä oli neljä.
Väliajalla meillä oli mahdollisuus tutustua varikkotunnelmaan. Tapasimme MC Pöntikkää edustavan Tapio Linervan hengähdystauolla. Linervalla oli "päämekaanikkona" mukana Kirsi Martikainen.
Kuusivuotiaasta asti isoveljensä mopolla-ajon aloittanut Linerva osti jo kahdeksanvuotiaana naapurin pojalta 250-kuutioisen Jawan, jolla ajeli pitkin metsäteitä.Vuodesta -68 asti Linerva on kiertänyt katsomassa muun muassa Imatran ajoissa. Jarno Saarisen innoittamana mies osallistui ensimmäisen kerran vuonna 1976 Savonlinnana vauhtiajoihin juniorisarjassa pyöränään 550-kuutioinen Suzuki. Tällä hetkellä kaksi harrastepyörää omistava Linerva käy lähinnä kurvailemassa näytösajoissa.
Mukana kannustamassa olivat myös Juha Kähkönen ja Minna Kouvonen. Suzukin Hajabusalla ajava pariskunta kiertää usein seuraamassa ralleja.
Startterissa Pekka Sorvari valmistautumassa Luokka 2 vm. -70-75 lähtöön, joka ajettiin yhteislähtönä sivuvaunumoottoripyörien kanssa.