Maanteillä

Matkapyöränä SuperTenere suoriutuu varsin hyvin. Väännökäs ja voimakas 1.2 litrainen twini vääntää luotettavasti vaihteesta ja vauhdista riippumatta. Tehoa ei paperilla ole kuin reilut 110 hevosvoimaa, mutta moottorin väännökäs luonne sekä tasaisen tylsäksi säädetty tehokäyrä takaavat tahdikkaan poistumisen paikalta. Miinuksena mainittakoon, ettei kyseinen kone silti kykene edeltäjänsä kaltaiseen tyhjäkäynniltä vedättämiseen. Markkinoiden saneleman kokoinen järkäletwini ei siihen asti taivu.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski.

Testikuljettajalle pyörän ensivarusteinen tuulilasi ei tarjonnut tarpeeksi säätövaroja. Istuimen ollessa ala-asennossa, ja tuulilasin yläasennossa, ajoviimaa ei saanut ohjattua kuljettajan kypärän yli. Vastaavasti, tuulilasin ollessa ala-asennossa ja istuimen yläasennossa, ajoviimaa ei saanut ohjattua kypärän ali. Eli asennosta riippumatta tuuli riepotteli kypärää. Kuljettajan pituus on siis 184 senttiä. Säädöt olivat silti helppokäyttöisiä ja kuitenkin varsin monipuolisia. Tuulilasilla oli neljä erilaista korkeusasetusta ja istuimella kaksi.

Vasemmalla kädellä sijaitsevat kaikki modernin luxuspyörän säätötyökalut. Helppokäyttöinen vakionopeudensäädin oli mukava työkaveri, ja ajotietokoneen käyttökin onnistui pienen totuttelun jälkeen kohtuullisen intuitiivisesti. Ajon aikana osa ominaisuuksista toki jää turvallisuuden vuoksi tavoittamattomiin.

Helppokäyttöinen vakionopeudensäädin oli hyvä kumppani niin moottoritieympäristössä kuin alirajoitetun tylsillä tieosuuksillakin. Ohjaustuntuma on hyvä ja pyörä ohjautuu varsin kevyesti. Vakioasennetut lämpökahvat ovat plussaa.

Aktiivisemmassa ajossa kuljettaja pani merkille, että jalkatapit ottavat kohtuullisen helposti tien pintaan kiinni, kun ottaa huomioon pyörän näennäisen korkeuden. Jousituksella toki on useita eri asetuksia (Soft -3-+3, Standard -3-+3, sekä Hard -3-+3, sekä erikseen säädöt kuormalle ja matkustajalle), ja yhden hengen kuormattomassa Standard-asetuksessa tämä ilmiö tuli esiin.

Selkeää kieltä puhuva mittaristo kertoo liki kaiken oleellisen. Tripin reset- ja luistoneston säätötoiminto olivat sijoitettu eri päin kuin intuitio sallisi.

Vaihteisto on tunnokas ja lyhyen tunnustelun jälkeen vaihdot toimivat sujuvasti molempiin suuntiin ilman kytkintäkin.

Pehmeällä alustalla

Isossa twinissä on loputtomasti voimaa. Ensiasennusrenkaat eivät kykene valjastamaan moottorin tuottamaa vääntöä edes rauhallisemmassa moottorinohjausasetuksessa, joten luistonhallinta jääkin joko kaksiasentoisen luistonestojärjestelmän tai kuljettajan niin halutessaan hänen itsensä kontolle. Mainittakoon, että hitaammista kurveista lähtiessä takajarrun kanssa kannattaa olla melkko herkkänä, mikäli mielii ajostaan nautiskella ilman automatiikkaa.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski.

ABS-järjestelmää ei saa säädettyä eikä kytkettyä pois päältä. Takajarru antaa silti lievästi ohjata pyörää tiukoissa paikoissa, vaikka ABS-järjestelmän toiminta mutkassa onkin vaikeasti ennustettavaa. Pyörän käytös oli koeajon aikana näissä paikoissa erittäin vaihtelevaa.

Ensiasennusrenkaat tarjoavat melkoisesti pitoa asfalttipinnalla. Pehmeämmällä alustalla niiden kanssa joutuu kunnolla töihin mikäli mielii edetä tahdikkaasti.

Maantienopeuksissa loputon voima ilmentyy loputtomina powersladeina, paitsi jos luistonesto on kytkettynä. Asennossa 1 luistoa ei sallita juuri ollenkaan, ja asennossa 2 luistoa sallitaan hieman vähemmän ei ollenkaan. Leveämpiin sladeihin pääsee vain ns. vanhanaikaisesti. Järjestelmän säätö ja kytkeminen on helppoa. Virran poiskytkeminen aktivoi jälleen luistonestojärjestelmän.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski.

Ensiasennusrenkaat (Bridgestone Battle Wing) toki vaikuttavat luistatteluun. Kyseiset renkaat ovat asfalttipainotteiset (ja siinä ympäristössä varsin toimivat), vaikka isojen pyörien dualsport-renkaat ovatkin. Kuvioinnin reunaan ilmestyi melko nopeasti rumia ruhjeita, kun leveäpiirtoista matkaa oli hetken aikaa taitettu. Pyörä on siis näillekin renkaille ilmeisen raskas.

Maasto-ominaisuuksiltaan uusi SuperTenere on pudonnut kauas puustaan, vaikka tämä toki oli odotettuakin. Maavara on vaativampaan maastoon melko maltillinen, ja pyörän raskas olemus ilmenee itsepäisyytenä pompottavassa maastossa; vartalo-ohjaus hitaissakin paikoissa on työn ja tuskan takana. Suuntavakaus lienee toivottu piirre matkamoottoripyörissä, mutta ilmeisesti sitäkin voi olla liikaa. Ainakin rutakossa. Kuljettajalla on silti melko hyvin tilaa tehdä työtään maastossakin, ja kropalla työn tekeminen on helppoa ja esteetöntä, vaikka tulokset olisivatkin maltillisia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SuperTeneren maavara on peruskatupyörää korkeampi, mutta genrensä huomioon ottaen hieman matala. Kardaanin toiminta koko testin ajan oli miellyttävää ja täsmällistä.

Monipuolisesti säädettävä jousitus toimi hyvin ja antoi itsestään erittäin laadukkaan vaikutelman. Kokoisekseen pyöräksi sen alusta otti pitkätkin hypyt vastaan varsin viehkeästi.

Käsittelytreeneissä

Jarrut ovat odotetun tehokkaat. Tuntumasta maksimijarrutustilanteissa on vaikea sanoa mitään, koska luiston rajoille ei päästä, ainakaan optimiolosuhteissa. ABS-järjestelmän toiminta kuivalla asfaltilla jättää toivomisen varaa. Pitoa tuntui renkaissa olevan yllin kyllin, mutta ABS-järjestelmä tuntui ennakoivan lukkiutumisen, sen sijaan että olisi reagoinut siihen. Tämä tuntui pidentävän jarrutusmatkoja optimiin verrattuna. Hiekalla järjestelmä toimi suhteessa tyylikkäämmin.

Hitaat käännökset ohjaus topparissa onnistuvat tällä pyörällä kohtuullisen helposti. Leveä mutta onnistuneesti asemoitu ohjaustanko tarjoaa hyvän ohjaustuntuman. Nestevälitteinen kytkin on kevyt käyttää, ja ainakin uutena pyörän vaijerivälitteinen kaasu oli ällistyttävän köykäinen työkalu. Kardaani ei kolistellut eikä oireillut missään vaiheessa testiä.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski.

Ajotietokone

Melko monipuolinen ajotietokone tarjoaa mahdollisuuden säätää lämpökahvoja, seurata kokonaiskilometrilukemaa sekä kahta eri trippiä, säätää jousitusta, seurata polttoaineen kulutusta keskimäärin sekä hetkellisesti, seurata lämpötilaa, kelloa, sekä tietenkin nopeutta ja kierroslukua. Polttoaineen keskikulutus oli koeajopyörässä koko ajan 5,5 litran tasolla, mutta ajetuilla kilometreillä ja tankatulla polttoaineella mitattuna tulokseksi tuli n. 6,5 l/100km. Pyörän ilmoittamaan keskikulutukseen toki ovat vaikuttaneet myös edeltävät koeajot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kookas äänenvaimennin pitää noottorin äänet hillittyinä, mutta antaa ymmärtää, että voimaa löytyy. Pakoaukko on aivan putken päästä ohjattu alaspäin, kaiketi matkatavaroitten suojelemiseksi.

Yleisesti

Kaiken kaikkiaan pyörää oli helppo ja mukava ohjastaa. Automatiikan säätömahdollisuudet ovat/olisivat plussaa, matkaominaisuudet olivat hyvät, hidas käsittely helppoa, ja moottorissa voimaa. Päijänteen ympäriajoa ei tämän sukupolven SuperTenerellä enää kannata lähteä koittamaan (Ai ei vai?), mutta osaavalle ja fiksusti polkuaa reitittävälle kuljettajalle tuonkin kaltaiset mahdollisuudet ovat avoinna. Kyseessä on monipuolinen pyörä, joka tarjoaa laadukasta matkantekoa vaihtelevissa vaikkakin sivistyneissä ympäristöissä.

Kevyttoiminen kaasu takaa tahdikkaan poistumisen.

Pyörän ominaisuudet on arvioitu yksitellen asteikolla 0-5, ja painotettu taulukossa näkyvien prosenttilukujen mukaan. Pyörän kokonaisarvosanaksi muodostuu taulukon perusteella 3,9.

Pyörän ominaisuudet arvioituna loppuasteikolla 0-5. Painotuskertoimet selviävät taulukosta. 

Yamaha SuperTenere XT1200ZE Arvosana Painotettu arvosana*
Moottori 20% 4 80 (100)
Jousitus/alusta 10% 4 40 (50)
Voimansiirto/kytkin 10% 4 40 (50)
Vaihteisto 5% 5 25 (25)
Jarrut 15% 3 45 (75)
Ergonomia/Käsiteltävyys 15% 5 75 (75)
Ajotietokone/käytettävyys 5% 3 15 (25)
Taloudellisuus 10 % 4 40 (50)
Hinta 10%: XT1200ZE 19872 € 3 30 (50)
Jokerikerroin +- 0 Ei pyöristy
Yhteensä   390 (500) = 3,9 pistettä asteikolla 0-5.

* = suluissa täydet pisteet.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski, puikoissa Tommi Lumiaho.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere. Kuva Kari Hanski, puikoissa Tommi Lumiaho.

Tommi Lumiaho
Kirjoittaja on aktiivinen motoristi, MP69 ry:n varapuheenjohtaja, koulutusvastaava ja kouluttaja, sekä SMOK ry:n varapuheenjohtaja ja kouluttaja.

Yamaha XT1200ZE SuperTenere 2015 pähkinänkuoressa

Moottori  
  Eteenpäin kallistettu 2-sylinterinen rivimoottori, 4-tahtinen, nestejäähdytetty, DOHC, 4-venttiilinen
Tilavuus 1199 cm3
Sylinterimitat 98 mm x 79,5 mm
Puristussuhde 11,0 : 1
Maksimiteho 82,4 kW / 112 hv @ 7 250 rpm
Maksimivääntö 117,0 Nm @ 6 000 rpm
Voitelujärjestelmä Kuivasumppu
Kytkimen tyyppi Märkä monilevy
  Elektroninen suorasuihkutus
Sytytysjärjestelmä TCI
Sähkökäynnistys  
Vaihteistojärjestelmä hammasrattaat, 6-vaihteinen
Kardaaniveto  
Alusta  
Teräsputkirunko  
Etujousitus Upside-down-etuhaarukka, Ø 43 mm
Etujoustovara 190 mm
Caster-kulma 28°
Jättö 126 mm
Takajousitus Keinuvarsi, Esijännityksen ja paluuvaimennuksen säätö, (linkkujousitus), Monoshock
Takajoustovara 190 mm
Etujarru Hydraulinen kaksoislevy, Ø 310 mm aaltolevyt
Takajarru Hydraulinen yksi levy, Ø 282 mm
Eturengas 110/80R19M/C 59V
Takarengas 150/70R17M/C 69V
Mitat  
Kokonaispituus 2 255 mm
Kokonaisleveys 980 mm
Kokonaiskorkeus 1410 mm
Istuinkorkeus 845/870 mm
Akseliväli 1540 mm
Maavara 190 mm

Märkäpaino (täysi öljy- ja polttoainesäiliö)

 265 kg
Polttoainesäiliön tilavuus 23 l
Öljysäiliön tilavuus 4,2 l
   
Suositushinta veroineen 21 830,80 €