Kuopion Moottoripyöräclubin Aarne Saali toimi oppaanamme.

Kuopion Moottoripyöräclubin Aarne Saali toimi oppaanamme.

Saavuimme Tervon Lohimaalle iltapäivällä lauantaina. Osa porukkaa oli yhteisajossa, joka tällä kertaa suuntautui Leppävirralle Hanxin myymälään. Vastassamme oli järjestävän kerhon, KMC:n (Kuopion Moottoripyöräclubi) Aarne Saali. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon järjestettäessä kansainvälistä moottoripyörätapahtumaa?

– Ennakkoon tietenkin pitää hoitaa kaikki viranomaisten asettamat luvat ja ilmoitukset sekä ohjelma. Aamupäivällä pelattiin jalkapallomaaottelu, nyt suurin osa on kiertoajelulla ja lisäksi on muun muassa motopokeri. Turvataan, että palvelu pelaa ja taataan kaikkien viihtyvyys. Pääasia, että kaikilla on kivaa, tiivisti Aarne Saali.

Myrskytuuli oli katkaissut alueelta sähköt, mutta italialaisten leiristä löytyi kaasukeitin ja saimme heti alkuun kunnon espressot.

Italialaisosanottajien leiri.

Italialaisosanottajien leiri.

Leiristä löytyivät myös FINITA-kokoontumisajon perustajat Giovanni ja Helena Franchi.

– Kun muutimme 1995 Suomeen, Giovannin italialaiset motoristiystävät sanoivat, että Suomeen muuton takia, "e finita" eli juhlat ovat sitten loppu. Giovanni vastasi, että päinvastoin, kun järjestän FINITA:n, FIN-ITA, eli suomalais-italialaisen kokoontumisajon. Ensimmäinen FINITA järjestettiin -97 Kuopiossa ja siitä alkaen tapahtumaa on järjestetty vuorovuosina Suomessa pääsääntöisesti Kuopiossa tai Tervossa ja eri paikkakunnilla Italiassa, kertasi Helena Franchi FINITAN syntyhistoriaa.

FINITAN perustajajäsenet Giovanni ja Helena Franchi.

FINITAN perustajajäsenet Giovanni ja Helena Franchi.

– Olen ollut vuosittain järjestämässä FINITAA yhdessä paikallisten moottoripyöräkerhojen kanssa. Koska Italiasta ei enää löydy järjestysvastuuta ottavaa kerhoa, niin tapahtuma siirrettiin järjestettäväksi Itävallan puolelle, niin sanotuksi Dopo-FINITA:ksi (jälki-FINITA). Seuraava Dopo-FINITA järjestetään ensi vuoden kesäkuussa, kertoi Helena Franchi

Tänä vuonna suurin osa osallistujista oli suomalaisia, mutta koronasta huolimatta paikalla oli toistakymmentä FINITA:laista Italiasta ja Saksasta. Mikä saa tulemaan Euroopasta Suomeen? Helena kääntää kysymyksen italialaisille ja vastaus oli selvä.

Fratelli Rimini, veljekset Fratelli kelta-mustapaita ja sin.paita Kuvateksti: Giuseppe ja Perantonio Fratelli ovat kokeneita FINITA-kävijöitä.

Fratelli Rimini, veljekset Fratelli kelta-mustapaita ja sin.paita Kuvateksti: Giuseppe ja Perantonio Fratelli ovat kokeneita FINITA-kävijöitä.

– Ystävät, tätä kautta on tullut paljon motoristiystäviä ympäri Eurooppaa. Porukka on pysynyt samana, joten heistä on tullut lähes perheenjäseniä. Aina odotetaan, että päästään jälleen näkemään. Lisäksi FINITA:ssa on hyvä henki, vastasivat veljekset Giuseppe ja Pierantonio Fratelli.

– Aikaisempina vuosina motoristeja on tullut ympäri Eurooppaa, Hollannista, Itävallasta, Saksasta, jopa Venäjältä asti. Ydinporukka on näiden vuosikymmenien aikana pysynyt samana. Joukossa on tietenkin aina uusia, mutta tästäkin porukasta suurin osa on ollu mukana alusta alkaen. Aina kun edellinen FINITA loppuu, niin aletaan suunnittelemaan, mitä reittiä ajetaan, milläkin porukalla. Kun viime vuonna FINITAA ei pystytty järjestämään, niin jälleennäkemisen ilo oli sitäkin suurempi, Helena kääntää italialaisten puhetulvasta.

Sivulaukkujen tarroista näkee, missä kaikkialla on käyty.

Sivulaukkujen tarroista näkee, missä kaikkialla on käyty.

Ystävyyttä yli moottoripyöräharrastuksen.

– FINITA on poikinut ystävyyssuhteita moottoripyöräharrastuksen ulkopuolellekin. Itävallassa järjestetty Dopo-FINITA on enemmänkin kyläjuhla, kuin moottoripyöräkokoontuminen. Suomalaiset motoristit pääsivät tutustumaan paikallisiin metsästysseuran jäseniin, jotka puolestaan tulivat vastavuoroisesti Kuopioon hirvimetsälle. Näin hienosti ystävyys "rönsyää", Helena iloitsi.

Tomas Toffalin BMW:llä oli lauantaihin mennessä ajettu lähes 300 000 kilometriä.

Tomas Toffalin BMW:llä oli lauantaihin mennessä ajettu lähes 300 000 kilometriä.

Perille vaikka yhdellä pytyllä

Tomas Toffalin BMW:llä oli lauantaihin mennessä ajettu jo lähes 300 000 kilometriä.

Tulomatka meinasi keskeytyä Via Balticalle, kun Latviassa pyörän jakopään ketju sanoi sopimuksen irti. Periksi ei annettu, koska "vaikeuksista huolimatta, FINITA:an on päästävä" ja Tomas ajoi yhdellä pytyllä perille Tervoon.

– Aion palata Veronaankin ajamalla, Tomas lisäsi luottavaisena.

Häämatka Nordkapin kautta FINITAAN

Osa italialaisista tuli Via Baltican kautta ja osa Tanskan ja Ruotisin kautta laivalla Turkuun. Todennäköisesti eniten kilometrejä tuli tuoreelle hääparille Rosalballe ja Massimilianolle. He menivät kesäkuussa naimisiin ja moottoripyöräilivät häämatkallaan Italian Parasta Nordkapiin ja sieltä Tervoon osallistuakseen FINITAAN. Rovaniemellä he tapasivat italialaisen motoristin ja houkuttelivat hänet matkaansa, joten näin saatiin FINITAAN jälleen uusi osanottaja.

Häämatkalaiset Rosalba ja Massimiliano. Kuva: Aarne Saali.

Häämatkalaiset Rosalba ja Massimiliano. Kuva: Aarne Saali.

Miten matkustusrajoitukset näkyivät maiden rajoilla?

– Kaikilla on matkassaan koronapassit. Tosin niitä kysyttiin ensimmäisen kerran vasta tultaessa Suomeen. Millään muilla raja-asemilla sitä ei kysytty, saati tarkastettu, kertoivat italialaiset.

Kaikki vieraat, päiväkävijät ja piipahtajat mukaan lukien tapahtumaan osallistui viikonlopun aikana (to-su) vajaa sata henkeä, tiedotti Aarne Saali alkuviikosta.

Gardajärven jengi, Maiella Winter: Milena Mazzi, Alberto Frackharoli, Alexandro Meltazani ja Tomas Toffali. Nimi tulee Tomaksen kotikadun mukaan.

Gardajärven jengi, Maiella Winter: Milena Mazzi, Alberto Frackharoli, Alexandro Meltazani ja Tomas Toffali. Nimi tulee Tomaksen kotikadun mukaan.

Milena Mazzin ja Alberto Frackharolin nahkaliivejä kelpaa esitellä. Kuva: Aarne Saali

Milena Mazzin ja Alberto Frackharolin nahkaliivejä kelpaa esitellä. Kuva: Aarne Saali

Tiukkaa Suomi-Italia jalkapallomaaottelua. Kuva: Aarne Saali.

Tiukkaa Suomi-Italia jalkapallomaaottelua. Kuva: Aarne Saali.

Peli oli välillä rankkaa. Kuva: Aarne Saali.

Peli oli välillä rankkaa. Kuva: Aarne Saali.

Suomi voitti kisan niukimmalla mahdollisella erolla: 1-0. Kuva: Aarne Saali.

Suomi voitti kisan niukimmalla mahdollisella erolla: 1-0. Kuva: Aarne Saali.

Tomas Toffali lähtöaamuna. Kuva: Aarne Saali.

Tomas Toffali lähtöaamuna. Kuva: Aarne Saali.

– Tomas Toffali, jonka jakoketju katkesi tulomatkalla Vilnassa hiukan ennen kuin pyörälle tuli 300 tuhatta kilometriä täyteen, taisteli pyörän kanssa lähtöaamuna. Annoin auton akusta lisävirtaa, KMC:n Toni Kontio kaivoi jostakin kaapelit ja kuumailmapuhaltimen. Tomas korjasi polttoaineen syötön ja sääti käyntiseokset kohdilleen korvakuulolta. Yhdellä sylinterillä matkaa jatkettiin. Paluumatkalla Vilnassa Thomaksen pyörään tuli 300 000 kilometriä täyteen, eli matka on jatkunut ainakin sinne asti, tiedotti vielä Aarne Saali.

Aiheesta aiemmin:

Suomalais-italialainen kokoontumisajo FINITA 2016 Grossetton Orbetellossa, Italiassa

Finita Kuopiossa - Suomen ja Italian yhteinen kokoontumisajo 6. - 9.8.