– Tykkään ajella vähän mutkaisempia teitä, eikä mistään karttapalveluista selvinnyt, millainen päällyste tiessä milläkin kohtaa on, joten päätin rakentaa itselleni työkalun, josta selviäisivät haluamani asiat, Timo Väisänen kertoo.

Väisänen käytti itsekseen karttapalveluaan, kunnes kertoi keskustelufoorumeilla asiasta, ja ilmeni, että moni muukin oli kiinnostunut asiasta. Tällä hetkellä palvelu on ollut kaikkien nähtävillä noin vuoden ajan. 

- Olen moottoripyöräillyt 15 vuoden ajan, ja haluan etsiä ne mielenkiintoisimmat päällystetyt mutkapätkät, kun lähden liikenteeseen ja välttää pahimmat kuratiet. Kun lähdet kartan perusteella ajamaan, et ikinä voi tietää, että millaisia päällysteitä vastaan tulee. Kurakartta.netistä se selviää helposti.

Tässä näkymä karttapalveluun, josta värien perusteella selviää, millä materiaalilla mikäkin tienpätkä on päällystetty.

Tässä näkymä karttapalveluun, josta värien perusteella selviää, millä materiaalilla mikäkin tienpätkä on päällystetty.

Monipuoliset ominaisuudet

Väisänen on pikkuhiljaa rakentanut karttaa ja lisännyt siihen päällysteiden lisäksi muitakin ominaisuuksia. Karttaa on helppo käyttää kurakartta.netin sivuilta ja sivusto toimii myös älypuhelimessa. 

Kuvaruudun oikeasta laidasta voi valita, käyttääkö karttaa tietokoneella vai mobiilisti, ja haluaako värillisen vai mustavalkoisen karttkauvan. Lisäksi voi valita mitä ominaisuuksia kartalla näkyy. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi päällysteen laatu, liikennemäärät, valaistus, nopeusrajoitukset, tankkaus-, levähdys- ja tulipaikat sekä sadetilanne ja lämpötila. Betavaiheessa ovat vielä vaihtoehdot valtatielle sekä moottoripyörien pysäköintipaikat. 

Näytön vasemmassa reunassa on kartan suurennus- ja  pienennystyökalut sekä paikannuksen päällä / poisvalinta, koko näyttö, infonäppäin sekä "lataa tiedosto" -toiminto, jolla voi kartan päälle ladata GPX-, KML tai GeoJSON-tiedoston. Infonäppäin kertoo esimerkiksi, minkäväriset tiet on päällystetty milläkin materiaalilla, jos kartta on valittu näyttämään teitä päällysteen mukaan.

Ominaisuuksia voi käyttää päällekkäin, esimerkiksi projisoida päällystekartan päälle vaikka sadetilanne. Kokeilemalla selviää, mitä ominaisuuksia kannattaa kulloinkin yhdistellä, sillä näytöstä tulee helposti sekava, jos toimintoja on valittu liikaa.

– Olen rakentanut palvelut käyttämällä valmiita ohjelmistopalikoita hyväkseni. Sivuston koodi on taas sitten omaa käsialaani, selvittää Väisänen. – On ollut tosi miellyttävä huomata, että saamani palaute on ollut 90-prosenttisesti positiivista. Olen myös saanut loistavia ideoita palvelun kehittämiseen ja palautetta siitä, miten palvelu toimii eri laitteissa ja ohjelmistoissa. Itselläni on kuitenkin vain rajallinen laitevalikoima, millä testata.

Tässä taas valittuina optiot tulipaikat, P-paikat ja sadetilanne.

Tässä taas valittuina optiot tulipaikat, P-paikat ja sadetilanne.

Liipasimena kiinnostus rautahanuriajoon

Lopullisena liipasimena palvelun toteuttamiselle oli kiinnostus rautahanuriajoon.

– Olin monta monituista vuotta seurannut rautaperseajoja (Iron Butt), ja kun lopulta aloin suunnitella omaa ajoani, niin mistään ei helposti löytynyt sitä, että miten ajaa päällystettyjä mutkateitä kyseinen reitti. Ajoin sitten lopulta vuosi sitten rautahanuriajon omaa karttatyökaluani hyödyntäen, Väisänen nauraa. – Reittivalintakin onnistui ihan mukavasti.

– Tämä on tarkoitettu paitsi omaksi iloksi, myös palveluksi kaikille tarvitseville. Minulla ei ole muita kaupallisia tavotteita tämän kanssa muuta kuin se, että se kattaisi siitä aiheutuneet kulut. Tällä hetkellä aktiivikäyttäjiä on joitakin kymmeniä.

Karttapalvelun kehittämiseenkin miehellä on ajatuksia.

– Kyllä tässä jonkilainen roadmap on jo mielessä. Tällä hetkellä palvelulla ei vielä pysty suunnittelemaan eikä tallentamaan reittejä, mutta ehkä ensi talven mittaan asialle voisi tehdä jotain. Toinen asia, mikä voisi parantaa palvelua on se, että sadetutka näyttäisi myös miten sade kellon myötä etenee. Samoin säätilan näyttöä voisi kehittää edelleen, Väisänen pohtii.

Mies ajaa vuosimallin 1995 Yamaha XJR 1200:lla, jossa alkaa olla jo satatuhatta kilometriä mittarissa. Hän on alunperin kotoisin Puolangalta, mutta asuu nykyään Pohjois-Karjalassa Enossa.

Timo Väisäselle hatunnosto hienon palvelun pystyttämisestä, toivottavasti kehittämisintoa riittää. Kurakartta.netiin pääset vaikkapa tästä.