Kurssi oli Honkajoen Moottorikerhon toimesta järjestetty Suomen moottoripyöräkouluttajien (SMOK) räätälöimä naisten moottoripyöräkurssi. Kouluttajina paikalla olivat Esa Elo ja Seppo Ampio. Esa oli juuri palkittu vuoden 2016 Suomen parhaimmaksi moottoripyöräkouluttajaksi. Molemmat olivat erittäin asiantuntevia ja taitavia pyöränkäsittelijöitä. Hyvällä huumorilla ja erilaisilla harjoituksilla kurssista muotoutui antoisa ja mielenkiintoinen.

Viileä alkukevät ja äitienpäivä oli varmaan vaikuttanut siihen, että osallistujia oli vain muutama. Se ei kyllä yhtään haitannut, vaan päinvastoin. Opetus ja vuorovaikutus oli hyvin yksityiskohtaista ja jokainen meistä sai opastusta juuri niihin seikkoihin, joissa oli parantamisen varaa.

Tässä kuvattuna ensimmäisen päivän päätteeksi pyörät, joilla harjoituksia tehtiin ja radalla ajettiin. Taustalla näkyy Pesämäen moottoriurheilukeskuksen päärakennus hienossa auringonpaisteessa.

Tässä kuvattuna ensimmäisen päivän päätteeksi pyörät, joilla harjoituksia tehtiin ja radalla ajettiin. Taustalla näkyy Pesämäen moottoriurheilukeskuksen päärakennus hienossa auringonpaisteessa.

Aloitimme pyörän tarkastuksella

Aivan ensimmäisenä kävimme omat pyörämme läpi: renkaat, rengaspaineet, ketjut, öljyt, valot ym., jotka on hyvä tarkistaa usein ennen liikkeelle lähtöä. Siitä jatkettiin hidasajon perusteisiin ja harjoitteluun, taito, jota tarvitaan joka kerran liikenteessä. Pyörimme keilojen ympäri ja pujottelimme, ja harjoittelimme myös käännöksiä reippaammalla vauhdilla pää pyörällä.

Ohjelmaan kuului myös jarruttaminen pienistä ja isoista nopeuksista sekä nopeasti eteen tulevan esteen väistämistä työntöohjausta apuna käyttäen.

ässä jonotetaan vuoroa keilojen sekaan, kuljettajatutkinnon käsittelykokeesta tuttu hidasajo/pujottelutesti.

ässä jonotetaan vuoroa keilojen sekaan, kuljettajatutkinnon käsittelykokeesta tuttu hidasajo/pujottelutesti.

Pääsimme myös asiaan, eli kurvasimme radalle. Ensin vähän ajolinjojen kertausta ja harjoittelua, jonka jälkeen ajoimme radalla omaan tahtiin. Pääsimme testaamaan rata-ajoa molempina päivinä kahdella eri pätkällä. Samalla saimme vähän tuntumaa siitä, miten oma pyörä (Triumph Speedmaster) käyttäytyy tiukoissa kurveissa. Hyvin se taittuu, pikkusen saivat maatuntumaa jalkatappi ja kantapää.

Kaikki läpikäydyt harjoitukset ovat sellaisia, joita varmasti tulee tarvitsemaan liikenteessä ollessa. On hyvä tietää ja tuntea oman pyörän toiminta, miten se käyttäytyy missäkin tilanteessa.

Kuvassa näkyy puolet siitä käsittely/pujotteluradasta. Ja vähän Päiviä ja Päivin pyörää.

Kuvassa näkyy puolet siitä käsittely/pujotteluradasta. Ja vähän Päiviä ja Päivin pyörää.

Opeteltava joka kevät

Taas muistui mieleen, että kyllä näitä perusasioita kannattaa harjoitella joka ajokaudella. Ei riitä, että joskus on kokeillut. Harjoittelemalla väistöjä, nopeita jarrutuksia ja ajolinjoja ym. ajamisen yhteydessä pystyy mahdollisten tilanteiden tullessa eteen hallitsemaan pyöränsä paremmin liikenteessä. Vaikka on jo jonkun vuoden ajanut, niin aina löytyy parantamisen varaa.

Ensimmäistä kertaa osallistuin tällaiselle huippukouluttajien vetämälle kurssille, ja fiilis on pelkästään positiivinen. Puitteet olivat hyvät, samoin ajorata ja majoitus. Kouluttajat Esa ja Seppo olivat todella ammattitaitoisia ja mukavia. Kelikin suosi viileästä ja epävakaasta keväästä huolimatta. Kaikki harjoitukset olivat jo aikoinaan suoritetusta autokoulusta tuttuja rata-ajoa lukuunottamatta.

Kuva A: Seppo lykkää pyörää ja Esa jarruttaa, jolloin katsoja näkee, miten etujousitus käyttäytyy eri tyyleillä jarrutettaessa.

Kuva A: Seppo lykkää pyörää ja Esa jarruttaa, jolloin katsoja näkee, miten etujousitus käyttäytyy eri tyyleillä jarrutettaessa.

Kuva B: Kuvissa A ja B kouluttajat Esa ja Seppo havainnollistivat, miten moottoripyörä käyttäytyy jarrutettaessa. Etupää joustaa eri tavalla jarrutettaessa pelkällä etujarrulla tai takajarrulla tai molemmilla jarruilla yhtäaikaa, joka on tietysti se paras vaihtoehto.

Kuva B: Kuvissa A ja B kouluttajat Esa ja Seppo havainnollistivat, miten moottoripyörä käyttäytyy jarrutettaessa. Etupää joustaa eri tavalla jarrutettaessa pelkällä etujarrulla tai takajarrulla tai molemmilla jarruilla yhtäaikaa, joka on tietysti se paras vaihtoehto.

Ajoharjoituksia myös videoitiin muun muassa radalla-ajosta. Seppo ajeli perässä kameran kanssa molempina päivinä. Lauantaina kuvattuja katsoimme illalla majoitustilassa, niistä nyt näki, miten itse kukin ajaa, ja miten linjat ja kaarteet menevät. Ajovideoita ei sen kummemmin enää arvoitu, mitä nyt itse siinä keskenämme naisten kanssa keskustelimme aiheesta. Palautteita kouluttajat antoivat tosi hyvin päivän mittaan aina harjoitusten aikana ja päätteeksi.

Tässä kuvassa olimme radan pääsuoralla, seuraavaksi isommasta vauhdista pujottelua/väistöä työntöohjausta apuna käyttäen.

Tässä kuvassa olimme radan pääsuoralla, seuraavaksi isommasta vauhdista pujottelua/väistöä työntöohjausta apuna käyttäen.

Sunnuntaina kuvattiin myös jarrutuksia 80 km/h vauhdista ja rata-ajoa. Lisäksi Esa vei meitä kaikkia kyydissä radalla. Tosin en päässyt kyytiin omalla pyörälläni, kun siinä ei ole takapenkkiä, joten Esa vei minua Marjon BMW:llä.

Pesämäki oli paikkana kattava, siellä on hyvät radat ja harjoittelualueet. Majoitustilat ovat erinomaiset, eikä nälkäkään ollut. Viikonlopun parhaimpiin asioihin kuuluivat myös kurssikaverit, motoristinaiset Marjo, Minna ja Satu. He kertoivat myös muutamalla sanalla mielipiteitään ja fiiliksiään.

Minna Kalliokoski:

Tässä Minna Kalliokoski Triumph Sprintillä saa palautetta tehdystä suorituksesta.

Tässä Minna Kalliokoski Triumph Sprintillä saa palautetta tehdystä suorituksesta.

– Mulla oli kyllä melkoisia ennakkoluuloja kurssista, vähän sellainen olo, ettei kehtaisi lähteä, kun en kumminkaan osaa. Kurssi oli hyvä, paljon parempi ja kattavampi kuin osasin odottaa. Omat vahvuudet ja kehittämisalueet tulivat selvästi esille ja nyt tiedän mitä pitää harjoitella enemmän. Huumorilla, hyvällä hengellä ja ennen kaikkea rauhallisesti Esa ja Seppo saivat uutta oppia minunkin päähäni ja ajamalla ne taidot vahvistuvat. Kotimatkalla jo huomasin miten mm. ennakoiva ajotyyli (ja ne linjat) olivat muuttaneet ajamista varmemmaksi ja luontevammaksi.

Minun mielestäni aivan loistava kurssi ja varmasti osallistun uudemmankin kerran, vähintään joka kevät jos vaan mahdollisuus on, tuumii Minna Kalliokoski Hyvinkäältä (Triumph Sprint RS vm.2005).

Marjo Naskali

Marjo Naskali tarkistaa BMW:n ilmanpaineet ennen liikkeelle lähtöä.

Marjo Naskali tarkistaa BMW:n ilmanpaineet ennen liikkeelle lähtöä.

– Harkitsin kyllä aika kauan, koska minulla on takanani vasta yksi ajokesä, enkä oikein tiennyt olenko kurssille sopiva, vai ovatko kaikki muut vanhoja konkareita ja mä olen niihin verrattuna tosi kokematon. Toisaalta olin kyllä tosi innostunut kun tiesin, että varmasti oppii paljon uutta. Jännitti tietyst,i että mitä kaikkea me tehdään ja että pärjäänkö mä.

Koulutus oli tosi monipuolinen, monia asioita käytiin läpi. Harjoiteltiin jarrutusta, väistöjä, vastaohjausta ja pujottelua, ajettiin radalla, joka olikin tosi kivaa. Nyt tiedän miten ne pitäisi tehdä ja toistettiinkin harjoituksia niin paljon, että toivottavasti jotain jäi alitajuntaankin.

Kouluttajat oli tosi asiantuntevia, mukavia ja huumorintajuisia, lienevätkö varautuneet jotenkin ylimääräisellä kärsivällisyydellä meitä naisia varten. Positiivista ja negatiivista palautetta tuli juuri sopivassa suhteessa, kaikesta jäi hyvä mieli. Paikkana Pesämäki oli hyvä, majoitus oli mukavaa ja ruokaa oli todellakin riittävästi. Oli tosi mukava viikonloppu mukavassa seurassa, paljon opin uutta. Voin suositella kaikille nais- ja miesmotoristeille, toteaa Marjo Naskali Huittisista (BMW F800/650 GS vm.2010)

Satu Palokangas

Satu Mäkipelto Kawasakilla ensimmäisenä jonossa. Sitten Päivi ja Minna Triumphilla. Ladyt ovat odottelemassa vuoroaan hidasajoon/pujotteluun.

Satu Mäkipelto Kawasakilla ensimmäisenä jonossa. Sitten Päivi ja Minna Triumphilla. Ladyt ovat odottelemassa vuoroaan hidasajoon/pujotteluun.

– Olen motoristihommissa täysin ja ihan aloittelija, oli itsestään selvää, että kurssin kautta mennään. Minua jännitti oikeastaan aika lailla. Arvelin, ettei siellä ehkä ollut niin aloittelijoita muita kuin minä. Mutta oppimaan tulin.

Hienosti, rennosti ja kannustavasti kaikki suhtautuivatkin minuun ja siitä tuli hyvä fiilis. Ovathan kaikki kuitenkin olleet joskus aloittelijoita!

Eka harjoitus iski päin "pläsiä" eli hidasajo oli tosi vaikeaa. En millään meinannut päästä juonesta kiinni, olinhan sitä ennen juuri ja juuri ajanut mopolla 2h. Eli saanut liikkeelle ja pysynyt pystyssä. Päivän edetessä huomasin, että sitten olikin sellaisia harjoitteita, että sain onnistumisen kokemuksia!

Tuli "voittajafiilis" ja pyörän käsittely nousi ihan uudelle tasolle. Innostuin kovasti! Sunnuntai-iltana moponi jökötti auton vieressä pihalla. Tuumasin hetken, vedin ajokamat päälle ja tein "neitsytajoni" ihan yksin liikenteessä omalla moottoripyörälläni. Kävin harjoittelemassa opittuja tuossa ison oppilaitoksen parkkipaikalla. Kaikki meni hienosti; ajamaan oppii ajamalla! Mielettömän hyvä fiilis, valtavasti oppia, uusia naismotoristituttavia, ja ennen kaikkea itseluottamusta ja rohkeutta. Ihan ehdottomasti näin aloittelijana todella lämpimästi suosittelen. Jäi into päälle ja menen ihan varmasti uudelleen kursseille! Mahtava uusi harrastus, iloitsee Satu Palokangas Porista (Kawasaki ER-5). 

Tässä ollaan pääsuoran reunalla kuuntelemassa ohjeistusta seuraavaan tehtävään, ja edellisestä palautetta.

Tässä ollaan pääsuoran reunalla kuuntelemassa ohjeistusta seuraavaan tehtävään, ja edellisestä palautetta.

Kirjoittajasta:

Jutun kirjoittaja on Päivi Tuominen, "ajaa Triumph Speedmasteria pitkin Etelä-Pohjanmaata, joskus muuallakin".

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Erilainen äitienpäivälahja: moottoripyörän aloittelija- ja ruosteenpoistokurssi vain naisille!

MP69 Motoristi Survival: ajotaidot kesäkuntoon

Enduroa treenaamassa Riihimäellä MotoJyskyn opeissa

Video Pesämäen moottoriradan oikeista ajolinjoista alla. Kuljettajana Esa, kyytiläisenä Päivi.