Osa neuvoista on tekniikkaan, osa ajotapaan liittyviä. Jos normaalisti ajat melko huolettomasti moottoria kierrätellen ja suurehkoja nopeuksia, ajotapoja viilaamalla saatat päästä stressittömämpään ja pienikulutuksisempaan ajamiseen.

7. Huolla(ta) pyörä

Hyvin huollettu pyörä kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin huoltovälin reippaasti ylittänyt yksilö. Paitsi että pyörä kuluttaa enemmän kun se ei ole säädöissään, se myös kuluu nopeammin. Jos tulpat hinkuvat Guinnessin ennätyskirjaan eniten kilometrejä keränneinä sytytystulppina maailmassa, ilmansuotimessa on hiirenpesää muistuttavia jätöksiä ja kaasuttimet on säädetty matkapuhelimien keksimisen aikoihin, kulutus saattaa pienentyä reippaastikin huollon jälkeen. 

6. Rengaspaineet kohdilleen

Oikeat rengaspaineet ovat olennainen osa moottoripyöräilijän turvallisuutta. Kun paineet ovat kohdallaan, ja riittävät, niin se myös pienentää polttoaineen kulutusta. Paineet kannattaisi tarkistaa viikottain, ja visuaalinen tarkastushan pitäisi niidenkin osalta tehdä joka kerran ennen kuin lähtee ajamaan. 

Syksyn tullen kun säät kylmenevät, rengaspaineet laskevat joka tapauksessa. Joten jos olet viimeksi tarkistanut paineet kesähelteillä, niin viimeistään nyt kannattaa ennen talviteloille laittoa tai syksyn viime ajoja käydä tarkistamassa rengaspaineet. Jollei muuta, niin ovatpa keväällä sitten niin täynnä, että niillä todennäköisesti pystyy ajamaan lähimmälle huoltoasemalle täyttämään ne.

Kuvituskuva, ei liity tapahtuneeseen.

Kuvituskuva, ei liity tapahtuneeseen.

5. Alenna nopeutta

Moottoripyörien aerodynaamiset ominaisuudet - paitsi ehkä ratamoottoripyörillä ilman kuskia - ovat kohtuullisen heikot. Iso matkapyörä pyörittää ilmaa miltei saman verran kuin perusrekka.

Huippunopeuden alentaminen on siten varma tapa pudottaa polttoaineen kulutusta. Tähän kannattaa liittää se, että opettelee myös tietämään sen, miten paljon oman moottoripyörän nopeusmittari heittää. Mittarin luotettavuuden voi tarkistaa vaikka gps-navigaattorin avulla. Sen ei pitäisi valehdella. Tosin sen näyttötiedot tulevat aina vähän jäljessä. Joten kun ajaa tasanopeudella muutaman sata metriä tismalleen vaikka mittarin näyttämää 80 tai 100 km/h, niin tiedät, miten paljon heittoa siinä on. Todelliset 80:n tai satasen nopeudet voit sitten merkata pyörän mittariin vaikka teipinpaloin.

Voit valita säästömielessä vaikkapa 100 km/ mittarinopeudella ajon satasen rajoitusalueella todellisen satasen sijaan, jolloin kulutus putoaa jonkin verran. Moottoritielläkään ei ole "pakko" ajaa 120 km/h maksimirajoituksen mukaan, vaan voi hyvin ajaa hitaammin. Ja monesti liikennevirran mukana ajaminen pienemmilläkin teillä on viisautta. Nykimätön, hitaampi ajo pitää polttoaineenkulutuksen tasaisena ja siten pienempänä.

4. Vaihda isommalle ajoissa

Moottorin kierrättäminen kuulostaa - ja tuntuu - hienolta, mutta mitä enemmän kierroksia, sitä enemmän palaa polttoainetta noin karkeasti ottaen. Siksi liikkeelle lähdettäessä vaihdetaan nopeasti ylöspäin - tietenkin järkevissä rajoissa vedättämättä moottorilla turhaan. Omaa ajotyyliä voi muutenkin hioa pienikulutuksisemmaksi. Monet asiat liittyvät ennakointiin, mikä samalla parantaa mm. liikenneturvallisuutta.

3. Malta olla kiihdyttelemättä

Voiko tämän kuivempaa neuvoa antaa, sillä moottoripyörässä parasta on tietysti rakettimainen kiihtyvyys, joka monella pyörällä on lisäksi saavutettavissa varsin pienellä ranneliikkeellä? Ei ehkä, mutta turha revittely kuluttaa myös paljon polttoainetta, kun sylintereihin tupsahtaa tavallista reippaammin bensiinin ja ilman seosta.

Lisäksi rauhallinen, sopiva kiihdyttäminen mahdollistaa sen, että malttaa pikemmin vaihtaa isompaa vaihdetta ylöspäin, mikä tekee kulutukselle hyvää - katso kohta 4. Voi olla hämmentävä positiivinen elämys huomata, että ykkösellä ei tarvitse vetäistä 120:iin asti, vaikka se olisikin pyörän tekniikan puitteissa mahdollista.

Varsinkin isotehoisilla pyörillä kunnollinen kiihdyttely syö lisäksi takarenkaan pintaa normaalia nopeammin.

Harley-Davidson Road Glide Ultra vuosimallia 2015. Kyse on kuvituskuvasta, joka ei liity tapahtuneeseen.

Harley-Davidson Road Glide Ultra vuosimallia 2015. Kyse on kuvituskuvasta, joka ei liity tapahtuneeseen.

2. Jarruttele vähemmän

Kun seuraat liikenteen tapahtumia aktiivisesti ja pyrit reagoimaan niihin etukäteen, niin huomaat pystyväsi moottorijarrutuksen avulla hoitamaan ison osan vauhdin hidastamisen tarpeesta jarruttamisen sijaan.

Olet tulossa risteykseen, ja huomaat sen ajoissa. Joko kytkin pohjaan ja vapaalla lähelle, kunnes sopivasti päästät kytkimen ylös - siinä vaiheessa olet jo valinnut sopivat vaihteen - ja jarrutat moottorilla lopun ylimääräisen vauhdin pois tai jos huomaat tiellä muussa edessä olevassa liikenteessä jotain epäilyttävää, kaasu pois. Tällä varaudut etukäteen pysähtymisen tarpeeseen.

Tässä vaiheessa on hyvä olla selvillä siitä, onko takana autoja tai muita moottoripyöriä. Jos, niin kannattaa väläyttää jarruvaloja vauhdin hidastamisen merkiksi joka tapauksessa.

Moottoripyörässä ei ole samaa kuin autoissa, että jarrutehostin syö moottorin tehoa ja siten polttoainetta jarrutettaessa, vaan kyse on siitä matematiikasta, että pehmeät pysähtymiset ja lähdöt sekä vain riittävä vauhdin alentaminen pienentävät kulutusta totaaliseen pysähtymiseen verrattuna. 

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö pitäisi pysähtyä siellä missä liikenneturvallisuuden, liikennevalojen, liikenneolosuhteiden tms. vuoksi pitääkin pysähtyä, mutta jos turvallisesti voidaan ajaa vaikka liikenneympyrään pyörä koko ajan hallinnassa pysyen pientä ryömimisvauhtia, on se polttoaineenkulutuksen kannalta paljon edullisempaa kun täydellinen pysähtyminen. Pienestä vauhdista matkavauhtiin kiihdyttäminen kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin täydestä pysähtymisen tilasta lähteminen.

Kyse on siis pyörän hallinnastakin.

1. Osta uusi pyörä

Tämä ei ehkä enää niin kuulu joukkoon, sillä jos sinulla on varaa vaihtaa uuteen moottoripyörään, niin tuskin murehdit polttoaineenkulutuksestaan?

Joka tapauksessa uusi tai uudempi pyörä yleensä kuluttaa vähemmän, mutta vain yleensä. Lopputulos riippuu monesta asiasta kuten katteiden koosta ja moottorin viritysasteesta muutamia asioita mainitaksemme.

Yksi on kuitenkin ylitse muiden: sähkömoottoripyörä. Vaikka yhdellä latauksella ajettavat matkat ovat lyhyehköjä, niin polttoaineen eli sähkön hinta on kertaluokkaa edullisempi kuin bensiinin. Ainakin vielä. Kuka tietää, miten molemmat tulevat nousemaan lähivuosina?

Virikkeen artikkelille antoi Visordown.