Alla neljän eri varustamon näkemykset siitä, miten motoristin tulisi varautua laivamatkalle moottoripyöränsä kera.Kaikille varustamoille esitettiin samat kysymykset, mutta vastauksissa oli eroja. Toivottavasti näistä tiedoista on apua varsinkin ensimmäista laivamatkaansa suunnitteleville moottoripyöräilijöille. 

Toki laivalla saa todennäköisesti apua myös muilta motoristeilta. Kysyvä ei tieltä eksy - laivassakaan. Hyvää meri- ja muutakin matkaa.

NLC Ferry Ab Oy/Wasaline

Vastaajana markkinointijohtaja Catarina Fant

1. Kuinka paljon ennen laivan lähtöä moottoripyöräilijän tulisi olla satamassa?

– Moottoripyörien tulee olla satamassa samoin kuin muidenkin ajoneuvojen 1h ennen laivan lähtöä.

2. Otetaanko moottoripyöräilijät teillä sisään ensimmäisinä, viimeisinä vai tulojärjestyksessä?

– Lastausjärjestys vaihtelee lastin mukaan. Jos moottoripyöriä on vain muutama ne voidaan ottaa laivaan vaikka ensimmäisenä. Isommat määrät vaativat erikoisjärjestelyjä.

3. Löytyvätkö kiinnitysliinat varustamolta, vai tulisiko motoristilla olla omat kiinnitysliinat matkassa?

– Laivasta löytyy kiristysliinoja ns. normaaliin tarpeeseen. Satoja kappaleita niitä ei kuitenkaan ole, joten motoristin on esim. kokoontumisajoihin tai muihin massatapahtumiin lähtiessään paras varautua omalla kiristysliinalla.

4. Avustaako varustamon henkilökunta pyörän turvallisessa kiinnittämisessä, vai huolehtiiko motoristi itse pyöränsä paikallaanpysymisestä?

– Pyörän kiinnityksestä huolehtii motoristi itse. Laivan henkilökunta neuvoo tarvittaessa.

5. Varustamon omat terveiset ja vinkit motoristeille jouhevan matkanteon edistämiseksi?

– Autokannella täytyy noudattaa ehdottomasti henkilökunnan ajo-ohjeita. Rauhallinen liikkuminen pyörän kanssa johtaa parhaaseen lopputulokseen. Pääsääntöisesti moottoripyörä ajetaan laitimmaiselle autokaistalle poikittain eturengas seinää vasten. Kiila takapyörän alle ja yhdellä liinalla kiinni. Tietysti kuljettaja voi halutessaan kiinnittää pyörän niin monella liinalla kuin haluaa. Yleinen kokemus motoristeista on hyvä. Joskus kuitenkin jonossa sisään tultaessa ensimmäinen pyörä ei noudata ajo-ohjeita ja yleensä muut seuraavat perässä. Tämä aiheuttaa turhaa hässäkkää ja vie aikaa.

Kuva Finnlines.

Finnlines

Vastaajana markkinointikoordinaattori Päivi Toivanen.

1. Kuinka paljon ennen laivan lähtöä moottoripyöräilijän tulisi olla satamassa?

– Finnlines liikennöi reiteillä Helsinki–Travemünde, Helsinki–Rostock, Naantali–Långnäs–Kapellskär, Malmö–Travemünde ja Pietari–Lyypekki. Olipa kyseessä moottoripyörä tai muu ajoneuvo, niin satamaan tuloaikaan vaikuttavat reitti, lähdön kelloaika ja vuodenaika. Tarkat ajat on syytä tarkistaa aina osoitteessa finnlines.com/lahtoselvitys. Yleisesti satamassa on hyvä olla kesäaikaan Saksan-liikenteessä kaksi tuntia, ja Ruotsin- sekä Ahvenanmaan-reiteillä tuntia ennen lähtöä.

2. Otetaanko moottoripyöräilijät teillä sisään ensimmäisinä, viimeisinä vai tulojärjestyksessä?

– Lastausjärjestykseen vaikuttaa ajoneuvoluokan lisäksi satamaan tuloaika. Moottoripyörien kohdalla ei ole teknisiä syitä toisin kuin joillakin laivoilla yli 2,1 metriä korkeiden ajoneuvojen kohdalla, miksi pyöriä ei voisi lastata laivaan niiden tulojärjestyksessä.

3. Löytyykö kiinnitysliinat varustamolta, vai tulisiko motoristilla olla omat kiinnitysliinat matkassa?

– Finnlines tarjoaa moottoripyörien kiinnittämiseen kiinnitysliinoja ja kiiloja.

4. Avustaako varustamon henkilökunta pyörän turvallisessa kiinnittämisessä, vai huolehtiiko motoristi itse pyöränsä paikallaanpysymisen?

– Lastaushenkilökunta opastaa tarvittaessa, miten moottoripyörä on syytä kiinnittää paikoilleen.

5. Varustamon omat terveiset motoristelle jouhevan matkanteon edistämiseksi?

– Lähtöselvitys ja matkalle lähtö sujuu mutkattomimmin, kun varauksella on jo hyvissä ajoin ennen lähtöpäivää kaikki tarvittavat tiedot ja matka on maksettu ajoissa. Mikäli matkasuunnitelmat muuttuvat kesken lomamatkan, kannattaa paluumatkan päivää muuttaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Finnlines toivottaa turvallista matkaa!

Kuva Tallink Silja.

Tallink Silja

Vastaajana viestintäasiantutija Sari Sillman

1. Kuinka paljon ennen laivan lähtöä moottoripyöräilijän tulisi olla satamassa? Onko eroa lähteekö matkaan Helsingistä vai Turusta?

– Moottoripyöräilijöiden tulee ilmoittautua autolähtöselvityksessä viimeistään tunti ennen lähtöä, Tallinna-Maarianhamina-reitillä viimeistään 1,5 tuntia ennen.

2. Otetaanko moottoripyöräilijät teillä sisään ensimmäisenä, viimeisinä vai tulojärjestyksessä?

– Lastausjärjestykseen vaikuttavat monet seikat. Yksin näistä on autokannen täyttöaste. Jos varaustilanteen mukaan autokannelle jää hyvin tilaa, moottoripyörät saavat ajaa käytännössä suoraan sisään lähtöselvityksen jälkeen. Jos taas autokannesta on tulossa täydempi, motoristit odottelevat, että kansihenkilökuntaa vapautuu laivan autokannen ylemmiltä tasoilta heitä ohjaamaan.

Myös lähdölle tulevien moottoripyörien kokonaismäärä vaikuttaa: Jos moottoripyöriä on lähdössä paljon, niitä lastataan laivaan esim. kymmenen kappaletta kerrallaan. Tämä tehdään sen takia, että kansihenkilökunnalla on tällöin hyvä mahdollisuus ohjata pyörät oikeille paikoilleen ja opastaa ja varmistaa kiinnittäminen. Tällöin kenttähenkilökunta pyrkii lähettämään pyöriä sisään tulojärjetyksessä tai ryhmittäin. Toki lastausjärjestykseen vaikuttaa myös se, millainen autokansi laivallla on. Esimerkiksi Helsinki-Tallinna-reitin pika-aluksilla Starilla ja Superstarilla on moottoripyörille sopiva paikka laivan takaosassa, kun taas Helsinki-Tukholma matkustajalaivoilla Silja Serenadella ja Silja Symphonylla moottoripyörät lastataan usein seinän viereen alakannen uloimmille kaistoille, jolloin motoristeilla on hyvin tilaa avata kiinnityksiä ja pukea ajovarusteitaan satamaan tultaessa. Lastaaminen toteutuu siis näiden kolmen muuttujan (autokannen täyttöaste, moottoripyörien määrä ja laivan autokannen rakenteelliset tekijät) mukaan.

3. Löytyvätkö kiinnitysliinat kaikilta laivoiltanne, vai tulisiko motoristilla olla omat kiinnitysliinat matkassa?

– Kaikilla laivoilla on kiinnitysliinoja ja kiiloja, tosin rajoitetusti. Kesäsesongin aikana moottoripyörillä liikutaan paljon, jolloin hihnojakin tarvitaan paljon – suosittelemmekin siksi omien liinojen ottamista mukaan, mikäli sellaiset on.

4. Avustaako varustamon henkilökunta pyörän turvallisessa kiinnittämisessä, vai huolehtiiko motoristi itse pyöränsä paikallaanpysymisen matkan ajan?

– Moottoripyörien kiinnitys on asiakkaiden vastuulla, mutta henkilökunta auttaa opastamisessa tai kiinnittämisessä mahdollisuuksien mukaan.

5. Varustamon omat terveiset ja vinkit motoristeille jouhevan matkanteon edistämiseksi.

Etukäteen:

– Matka kannattaa varata ajoissa ja myös moottoripyörällä liikkuva voi hyödyntää ns. autopaketteja (moottoripyörän ollessa tällöin paketin ajoneuvo). Ulkomaille matkustettaessa on hyvä tarkistaa hyvissä ajoin etukäteen ajoneuvonsa vakuutusturva ja kunkin maan liikennekäyttäytymisen säännöt.

Satamassa / laivassa:

– Moottoripyörä ajetaan itse laivaan autolähtöselvityksen kautta. Valmiiksi tehty ja maksettu matkavaraus nopeuttaa asiointia satamassa. Laivassa moottoripyörä tulee kiinnittää huolellisesti. Motoristin varusteita ei kannata jättää autokannelle, vaan ottaa mukaan laivamatkan ajaksi. Varusteet voi myös laittaa esim. lokeroihin tai tavarasäilytyshuoneeseen. Satamaan saavuttaessa kiinnitykset saa avata vasta, kun lupa siihen on annettu, näin estetään pyörien kaatumisia. Satamassa moottoripyörä on auton tavoin ajettava maihin heti satamaan tulon jälkeen.

Kuva: Viking Line.

Viking Line

Vastaajana tiedotuspäällikkö Christa Grönlund. 

1. Kuinka paljon ennen laivan lähtöä moottoripyöräilijän tulisi olla satamassa?

– Lähtöselvitettynä 30min ennen lähtöaikaa.

2. Otetaanko moottoripyöräilijät teillä sisään ensimmäisinä, viimeisinä vai tulojärjestyksessä?

– Riippuu muusta lastijakaumasta eli tapauskohtaisesti.

3. Löytyvätkö kiinnitysliinat varustamolta, vai tulisiko motoristilla olla omat kiinnitysliinat matkassa?

– Varustamolla on kiinnitysliinoja (rajoitetusti) mutta esimerkiksi ryhmien kohdalla on hyvä varata omat liinat mukaan varmuuden vuoksi.

4. Avustaako varustamon henkilökunta pyörän turvallisessa kiinnittämisessä, vai huolehtiiko motoristi itse pyöränsä paikallaanpysymisen?

–  Vastuu pyörän kiinnittämisestä on matkustajalla itsellään. Varustamon henkilökunta auttaa tarvittaessa muiden lastaustöiden salliessa.

5. Varustamon omat terveiset ja vinkit motoristeille jouhevan matkanteon edistämiseksi?

–  On hyvä aina olla ajoissa satamassa iloisen matkamielen kera.