Vesa Kallion kovimmat omat kisavuodet osuivat 2005-2010 välille, mutta vielä viime vuonnakin mies kisasi KTM 390 Cupissa sekä jääradalla, miten tänä vuonna?

– KTM:n 390 -sarja on yritys auttaa nuoria urheilijanalkuja pääsemään esiin, joten mitä kovempaa kansallisessa kisassa ajetaan, sitä haastavampaa se on, ja sitä paremmin nuoret keskittyvät. Olin siis enemmän kirittämässä ja antamassa vauhtia, joten omalla ajamisella ei ollut niin suurta roolia, merkittävämpää olivat kouluttaminen ja valmentaminen. Ja kannattaahan siellä olla mukana avittamassa, kun oma vauhti on edelleen kohtuullisella tasolla.

"Pelkkä" ajaminen ei sinulle kuitenkaan riittänyt, vaan päädyit aktiiviuran jälkeen perustamaan oman tallin. Mistä moinen?

Tallipäällikköä jaksaa hymyilyttää. Pyörä on hyvässä kunnossa.

Tallipäällikköä jaksaa hymyilyttää. Pyörä on hyvässä kunnossa.

– Ajoin vuosina 2005-2010 maailmalla eri tiimeissä, ja näin kuljettajan silmin, miten asiat toimivat. Minulla oli myös monesti oma tiimi taustalla, kuten suomalainen henkilökohtainen mekaanikko ja muuta suomalaista henkilökuntaa, jotka työskentelivät tiimissä. Nytkin iso osa tallini väestä on samaa porukkaa, jonka vahvuudeksi näen muun muassa sen, että olemme jo oppineet työskentelemään yhdessä toistemme kanssa, ja meillä on tietotaitoa monelta osa-alueelta.

– Oikeasti meitä on hyvin tiivis porukka, joka tulee hyvin toimeen keskenään. Tämä oli ikäänkuin luonnollista kehitystä kuljettajana toimimisesta, ja tiimi on kasvanut mukana.

– Vaikka kuljettaja tekee ajosuorituksen, kyse on kokonaisuutena monen henkilön työpanoksesta.

Nuorten suomalaisten lupausten vuoksi

– Vuosi 2013 oli viimeinen kausi, jolloin ajoin aktiivisesti. Silloin mielessäni kypsyi ajatus oman tallin perustamisesta ja nimenomaan ajatuksella, että haluan viedä suomalaisia nuoria menestykseen. Tallissamme ajavat nyt Niki Tuuli, Kimi Patova, brasilialainen tulevaisuudenlupaus Renzo Ferreira sekä eteläafrikkalainen konkari Sheridan Morais.

Vesa Kallio, Niki Tuuli ja Kimi Patova. Kuva Kallio Racing.

Vesa Kallio, Niki Tuuli ja Kimi Patova. Kuva Kallio Racing.

– World Supersport-luokassa, jossa meillä siis kisaavat Tuuli ja Morais, ajetaan 600-kuutioisilla pyörillä. Meillä ajokkina on Yamaha R6. Kausi tulee olemaan opettavainen kaikille, Kallion innostuu. – Luvassa on paljon ja kovia kisoja. 

– Nikin tavoitteena on voittaa vähintään yksi kisa ja olla podiumilla muutaman kerran. Sarja on tasainen ja kova, ja tavoitteena on, että pojat, erityisesti Niki kehittyvät kuljettajina reippaasti vuoden mittaan. On kehitettävä niitä osa-alueita, joilla muut ovat parempia, että tulokset parantuvat. Silloin itse pyörällä ajaminenkin on helpompaa.

Pienet asiat ratkaisevat

– Haasteita riittää, ja ne ovat tiimin vetäjänä aivan erilaiset kuin kuljettaja-aikana, Vesa Kallio kertoo.

– Haasteita riittää, ja ne ovat tiimin vetäjänä aivan erilaiset kuin kuljettaja-aikana, Vesa Kallio kertoo.

– 20 vuoden kilpa-ajokokemuksella voin kertoa, että menestyminen ei ole helppoa. Pienet asiat vaikuttavat sekä teknisellä puolella että kuljettajan pään sisällä, jossa on tehtävä koko ajan tärkeitä ja vaikeita ratkaisuja, Kallio pohtii.

– Pyörä on helppo tehdä teknisesti sellaiseksi, että se toimii, mutta urheilijat / kuljettajat ovat kaikki erilaisia. Oma roolini onkin tärkeässä osassa siinä, että pystyn ymmärtämään kuljettajia, joiden kanssa teen töitä sekä mahdollistamaan heidän optimaalisen toimintansa siten, että pystyn ottamaan heidät oikein huomioon.

– Kisaviikonloput esimerkiksi ovat erittäin intensiivisiä harjoituksineen ja kilpailuineen. Kuljettajien tilanteet ja tarpeet saattavat vaihdella, kun mitä tahansa voi tapahtua, ja näissä tilanteissa on uskallettava ja pystyttävä tekemään nopeita ratkaisuja. Sekä kuljettajien että tiimin on tehtävä oikeita ratkaisuja, ja minä olen se henkilö, jolla on kokonaisuus hanskassa. Siksi minun on pystyttävä elämään hetkessä, ja samalla ajattelemaan asioita eteenpäin, Kallio valaisee.

– On pystyttävä olemaan kuljettajan kypärän sisällä koko ajan. Kun se onnistuu, ja asiat menevät hyvin harjoituksissa ja kisan aikana, ja osaa mentoroida oikein, kuljettaja tekee oikein ja hänen itseluottamuksensa kasvaa. Tämä ei tietenkään ole helppoa, eikä ole koskaan ollutkaan.

Vesa ja Niki Tuulen työkalu.

Vesa ja Niki Tuulen työkalu.

Medianäkyvyys heikko

Tallin perustaminen ja sen vieminen maailmalle ei ole ongelmatonta kuten ei rahoituksenkaan hankkiminen, Kallio kertoo.

– Suomessa moottoripyöräilylajit saavat varsin pienen huomion mediassa. Medianäkyvyys olisi tärkeää yhteistyökumppaneidenkin hankkimisen kannalta. 

– Laji on sen tyyppinen matkustelemisineen kaikkineen, että tarvitaan iso budjetti, ja tilin tekeminen on silti vaikeaa. Toisaalta, vaikka asiat eivät tule liian helpolla, uskomme ja teemme töitä sen eteen, että homma kantaa. Kun kaikkea ei saa liian helpolla, keskittyy paremmin sekä tekee suurella intohimolla, niin tuloksiakin tulee, sen huomaa kaikessa.

– Kuljettajien, joista oikeasti tulee huippuja, pitää paneutua omaan tekemiseensä huolellisesti, ja jättää asioita myös tekemättä. Palkka on ikäänkuin lahja, tämä on niin kilpailtu laji Etelä-Euroopassa, Italiassa ja Espanjassa. Ilmaiseksi tässä ei saa mitään. 

– Onhan tässä siis luvassa haasteita tälle vuodelle, Vesa Kallio myhäilee.

Ehditkö olla mukana nuorten ja junnukuskien koulutuksessa? 

– Pääpaino toiminnassamme on 600- ja 300cc-luokissa. Nuorempia poikia ja junnuja autamme niin paljon kuin pystymme. Yleensähän se menee niin, että junnuvaiheessa isät, äidit ja kaverit auttavat matkaan. Olen aina itse pyrkinyt auttamaan kun voin,  ja aikaa on vain sitten aina revitty jostain.

Supersportin MM-sarjan haasteet

Niki Tuuli. Kuva Kallio Racing.

Niki Tuuli. Kuva Kallio Racing.

Tänä vuonna keskitytte sitten Supersportin MM-sarjaan, miltä näyttää?

– Saimme vuodelle 2016 kolmeen kisaan villin kortin. Rakensimme pyörän kuntoon ja Niki Tuuli harjoitteli sillä paljon kotimaassa. Totesimme kaluston olevan kunnossa, ja tiesin, että ajat harjoituksissa kesällä olivat sellaisia, että nyt näyttää hyvältä.

– Eka kisa oli Saksassa, ja vaikka Niki kaatui ensimmäisten harjoitusten puolessavälissä, ja kierroksia jäi ajamatta, niin kuski pysyi rauhallisena. Pyörä saatiin kuntoon vasta toisiin harjoituksiin, mutta se ei haitannut, vaan Niki ajoi toiseksi kisassa, ja taisteli jopa voitosta.

– Toivoin että malttaa maaliin saakka, mutta jälkikäteen olen miettinyt, että Niki hellitti, ja ajoi pienemmällä riskillä. Hän ehkä olisi pystynyt jopa voittamaan kisan.

– Ensimmäinen kisa meni kokonaan kokemuksen hakemisen piikkiin, ja Niki ajoi toiseksi myös molemmissa seuraavissa villin kortin kisoissa.

Toinen 600-luokan kuskimme Sheridan Morais tuo tiimiin sisäistä kilpailua. Hän on 31-vuotias eteläafrikkalainen ja tosi kokenut kuljettaja, jolla oli hötkyilemättömät ammattilaisen otteet, vaikka oli ekat treenit ja ekat kilsat uuden tiimin kanssa, Kallio kertoo. – Testit sinänsä menivät tosi hyvin, ja molemmat kuljettajat olivat tyytyväisiä.

– Kaudessa on kaksitoista kilpailua, joista ensimmäinen on Australiassa. Sinne menemme jo viikkoa aiemmin kaksipäiväisiiin testeihin, ja olemme itse kisaan asti paikalla. Odotan kisaa suurella mielenkiinnolla, on hyvä lähteä sinne, ja meillä on pelkkää voitettavaa siellä.

– Kaksi ja puoli kuukautta olemme tehneet töitä miltei yötä päivää, ja testien perusteella kaikki ovat tyytyväisiä.

Tavoitteet

Kimi Patova. Kuva Kallio Racing.

Kimi Patova. Kuva Kallio Racing.

Millaisia ovat omat ja tiimisi tavoitteet kaudelle?

– Iso haaste ja tavoite on selvitä tästä kaudesta, koska se on ensimmäinen kausi jossa ajamme koko sarjan tällä tasolla. Henkilökohtaisesti on aivan erilainen haaste toimia tiimipäällikkönä kuin olla sarjassa kuskina. Vastuullani on iso joukko ihmisiä. 

– Tulostavoitteet ovat selvät. Tiimin pitää olla kolmen parhaan joukossa pisteissä ja aina välillä jomman kumman kuljettajista podiumilla. Kisakohtaiset tavoitteet voivat olla tarkempiakin. Kuljettajamme kyllä pärjäävät hyvin, kun huolehdimme heistä kunnolla. Sarja on sellainen, että useammalla kuskilla on mahdollisuudet taistella voitosta, Vesa Kallio linjaa.

Miten paljon tallisi kuljettajat kisaavat Suomessa?

– Ajamme mahdollisesti Nikin kanssa muutamassa kisassa Suomessa. Hänen kannaltaan se on enemmän ajoharjoittelua ja samalla voimme käyttää ajamista testaamiseen. Suomalaiset yhteistyökumppanimme haluavat luonnollisesti, että kisaamme myös Suomessa, ja myös Nikin fanit haluavat nähdä hänen ajavan täällä.

Yamahan tuki tärkeä

Teillä on takananne Yamahan tuki tälle kaudelle, mitä se merkitsee?

– Tämä on tosi kova juttu meille. Olemme tehneet yhteistyötä Yamahan kanssa jo vuosia. Ajoin Jammulla kaudet 2005-2006 sekä kauden 2013 ja sen jälkeen olemme tehneet yhteistyötä Suomessa. Kun Supersportissa tuli menestystä viime vuonna, aloimme keskustella, miten jatkamme yhteistyötä tällä kaudella.

Neuvottelut etenivät myönteisesti, ja voin todeta, että Yamahan mukanaolo on iso tekijä siinä, että uskalsimme lähteä näin vahvasti matkaan. Sarjassa kuluu pyöriä ja varaosia paljon, lisäksi Yamahalla on kisoissa paljon henkilöstöä mukana, joten tarvittaessa saamme apua aina. Virallisesti olemme Yamahan Factory Supported Team.

Mitä mieltä olet MotoGP- ja Supersport-kuljettajien välisestä erosta, onko sitä?

Vesa, Niki Tuuli ja Kimi Patova.

Vesa, Niki Tuuli ja Kimi Patova.

– Tuo on yksi harhaluulo, joka on kiva oikaista. Monet uskovat, että erot kuljettajien välillä näissä luokissa ovat valtavat, mutta ei se niin ole. MotoGP-kuljettajien paikkoja on todella vähän tarjolla. Lisäksi nuoret kasvavat eri tavalla, ja voi olla, että kasvaa vain fyysisesti liian suureksi Moto3-luokkaan, joten ainoa vaihtoehto on Supersport, ja sen 600 cc -luokka. Vaikka pyörät ovat erilaisia, kuljettajat ovat monilta osin yhtä hyviä. 

– Supersportista voi päästä MotoGP-luokkaan tai takaisin, nämä jutut eivät koskaan ole pelkästä nopeudesta kiinni, vaan fyysiset tekijät ja poliittiset jutut vaikuttavat, ja myös raha sanelee. Lajin suosio on suurinta Italiassa ja Espanjassa, samoin harrastajamäärät, ja jos ei heti valitse oikein, parhaat mahdollisuudet ovat jo menneet. Silloin pitää tehdä jokin toinen valinta, Kallio selventää. – Pyörissä ja vauhdeissa on lopulta aika vähän eroja.

– Supersportit perustuvat tuotantopyöriin, joiden virittämistä säännöt rajoittavat. Tavoitteena on saada kustannukset pienemmiksi kuin MotoGP-sarjassa. Kisat itsessään ovat varmasti yhtä hyviä ja jännittäviä, Vesa Kallio summaa.

Toivomme tietysti kovasti onnea tiimin tämänvuotiselle matkalle Supersportin maailmassa sekä kaikille kuskeille menestyksekästä kamppailua podiumsijoituksista. Ensimmäiseen kisaan Australiassa on tätä kirjoitettaessa aikaa reilu viikko, joten tiimi lienee jo matkalla sinne.