Kuopiolainen Antti Laitinen hankki Veloceten omistukseensa vuonna 2014. 

– Sain ajaa kaverin Velocetellä melko paljon joskus 1950-luvulla, ja siitä jäi sellainen kipinä, että päätin vielä hankkia sellaisen. Etsin tätä useita vuosia, ennen kuin löytyi sopiva pyörä, jonka historia on tiedossa.

– Pyörä on erittäin hyvin entisöity, ja se ehti olla edellisellä omistajalla 12 vuotta olohuoneen koristeena, ennen kuin lopulta päätyi minulle.

Kotelo suojaa laturin hihnaa, oikealla akkukotelo ja sen vasemmalla puolen magneetto.

Kotelo suojaa laturin hihnaa, oikealla akkukotelo ja sen vasemmalla puolen magneetto.

Laitinen on ajanut aikanaan ympärivuotisesti moottoripyörällä, ja hänellä on aina ollut moottoripyörä. Tässä pyörässä kiinnosti erityisesti tekniikka.

– Pyörä on ajokunnossa ja ajokautta odotellaan, kunhan kelit lämpenevät. Onhan sillä muutama pikku lenkki ajettava kesän mittaan. Oikein pitkiä ei raski, kun säälittää.

Pyörän takajousitusta voi säätää iskunvaimentimen yläkiinnityksen paikkaa siirtämällä.

Pyörän takajousitusta voi säätää iskunvaimentimen yläkiinnityksen paikkaa siirtämällä.

Vanhan moottoripyörän pitäminen ajokunnossa ei aina ole niin yksinkertainen juttu. Velocetteen on kuitenkin saatavilla kohtuu hyvin osia edelleen. Esimerkiksi Amal-kaasuttimien osien lähde on brittiläinen Hitchcocks Motorcycles

– Välillä ehtityttää, ennen kuin löytää tarvittavia osia, Laitinen kertoo.

– Tämä Veloceten malli on ensimmäinen, jossa on ollut takajousitus. Pyörä on alkupään sarjaa, sillä sen moottorin numero on 20 086, kun numerointi alkoi 20 000:sta.

Antti Laitisen mielestä pyörä on teknisesti erittäin kiinnostava ja loppuun asti viimeistelty.

Antti Laitisen mielestä pyörä on teknisesti erittäin kiinnostava ja loppuun asti viimeistelty.

Takajousitusta voi myös säätää, muttei nykymielessä, vaan takavaimentimen yläpään sijoitusta muuttamalla. Periaate selvinnee parhaiten oheisesta valokuvasta.

Velocetten moottori on nelitahtinen, ja sen molemmat venttiilinnostimet on sijoitettu hämäävästi vierekkäin samaan, kapeaan putkeen. Sytytyksen varmistamiseksi pyörässä on magneetto. Valoista taas pitää huolen erillinen laturi-akku-sähköjärjestelmä. Sähköjärjestelmän jännite on ajalle tyypillisesti 6 volttia.

Vuosimallin 1953 Velocette MCA:n yksisylinterisen nelitahtimoottorin teho on 18 hevosvoimaa. 

– Pyörä on teknisesti erittäin hieno ja viimeistellysti valmistettu, Laitinen kehuu.

Sen kyllä huomaakin jokainen, joka vähänkään tarkemmin katsoo. Pyörän viimeistelyyn on käytetty 50-luvulla suruttomasti aikaa.

Moottori käynnistyspuolelta. Molemmat venttiilinnostimet sijaitsevat samassa putkessa.

Moottori käynnistyspuolelta. Molemmat venttiilinnostimet sijaitsevat samassa putkessa.

Vasemmalla öljysäiliö.

Vasemmalla öljysäiliö.

Mittaristo on tyylikkään yksinkertainen ja selkeä.

Mittaristo on tyylikkään yksinkertainen ja selkeä.