Olimme sopineet haastattelevamme Tonia puhelimitse kello 10 aikaan aamulla perjantaina, 21.4.

– Olen ajamassa silloin, joten minulla on hyvin aikaa, Toni Hynynen kertoi.

Sillä hetkellä, kun vastasi puhelimeen, Hynynen oli ehtinyt ajaa Tukholmasta lautalta vajaan 250 kilometriä Malmöön päin.

– Kelikö? Ohutta pilveä. Aurinko näkyy, muttei paista. Lämpötila on tällä hetkellä +10 astetta. Sivutuuli on ärsyttävän kova. Koko ajan joutuu pitämään stongasta kiinni, en pysty lainkaan tuulen vuoksi irrottamaan käsiäni.

Palautumista ja matkantekoa

Nousemassa laivaan 16.4.

Nousemassa laivaan 16.4.

Kysyn, miten hän aikoo pystyä vetämään koko kesän rp-ajoja ja pysymään samaan aikaan kunnossa. Yksikin ajo on melkoinen suoritus. Hynyselle niitä tulee isompi ripakopallinen ja tosi tiiviiseen tahtiin, palautuakin pitäisi välillä.

– Teen ajaessani tasaisesti 12-15 minuutin välin erilaisia jumppaliikkeitä, että pysyn hyvässä kunnossa. Nousen pystyyn tai teen jotain muuta. Niskahan tässä joutuu erityisen koville.

Haastattelun aikana 21.4. oli miehellä menossa jo kevään viides Iron Butt ajo.

– Takana on kolme onnistunutta ajoa, jos ollaan tarkkoja. Ensimmäisen ajon aikana 1.4. tuli lunta ja räntää, ja sitten keli muuttuikin 10 pakkasasteeseen. Olin varautunut +- 0-keliin, ja myöhästyin lopulta neljä minuuttia 24 tunnin rajasta.

Ajo oli muutenkin haastava. Vesi tuli läpi, ja pinlock kypärässä ei toiminut, vaan kypärän visiiri oli huurussa. Minulla oli tosi paljon vastoinkäymisiä sen ensimmäisen ajon aikana. Ja se, että ajo meni 4 minuuttia pitkäksi, harmitti tietenkin tosi paljon.

Sunnuntain nukuin ja leikin lasten kanssa. Söin, kävin hieronnassa ja vein pyörän huoltoon sekä lähdin sitten uuteen ajoon saman tien, joten sain sen SS-tonnisen ajon läpi heti seuraavaksi.

Sen jälkeen kun sain lapun IBA:n ajotarkastajalta, että ajo on hyväksytty, suoritin SS2000-ajon sekä SS-3000-ajon. Sen lopetin itse asiassa viime sunnuntaina. Maanantaina tulin yli Suomeen ja vein laput ajotarkastajalle. Keskiviikkona varmistui, että ajo oli läpi. Torstaiaamuna sitten soitin Viking Linelle ja sain liput. Eilen illalla ajoin Turkuun lautalle ja tässä sitten olen.

Nyt oli siis menossa se neljäs toivottavasti onnistuva ajo, SS5000. Samalla kertaa Hynynen suorittaa myös BB1500:n, BB2500 Goldia, SS2000:n sekä 1600K:n.

Paperihommissa - pitää ne reittiselostuksetkin tehdä.

Paperihommissa - pitää ne reittiselostuksetkin tehdä.

Vauhdissa

– Viking Line sponsoroi minulle mm. lauttamatkoja. Samalla reissulla pyrin tekemään mahdollisimman monta ajoa samalla kertaa, jotta vältän ylimääräistä liikkumista. Tanskan nopeilla baanoilla matka etenee mukavasti Spotifytä kuunnellen.

– Saksassa sitten taas Munchen-Berliini-Hannover-välillä keskinopeus on lähes 200 km/h. FJR kuluttaa kuitenkin sairaasti niissä nopeuksissa, jopa 12 litraa satasella, kun 100 km/h nopeuksissa kulutus on viiden litran luokkaa.

Suomen Yamaha on sponsoroinut osan ajokkina olevasta Yamaha FJR 1300 -pyörästä.

– Kovissa nopeuksissa etupleksin pitää mielellään ylhäällä, että saa ilmanpaineet pois rintakehältä ja pään kohdalta, mutta se nostaa polttoaineen kulutusta varmaan litran satasella.

Hynynen on kahden pyörän ”loukussa”, sillä hänellä on myös 1400-kuutioinen ZZR1400 Kawasaki. Kawa tulee pian myyntiin, joten siitä saa halutessaan luotettavan ja tehokkaan pyörän.

– Vielä on matka-aikaa jäljellä tälle päivää 15 tuntia ennen Helsingborgia. Pysähtymisetkin tietenkin sitten kuittipisteissä välillä.

Rautaperseajossa kuittipistein eli ostamalla pyörään polttoainetta reitin kannalta keskeisistä risteyskohdista, varmistetaan tarkastajalle, että on ajettu oikeaa reittiä, ja matka mitataan näiden kulminaatiopisteiden kautta.

Tällä kertaa mies oli matkassa Monaco-Ranska-Espanja-Barcelona-Malaga-reittiä, jossa viimemainitussa pari päivää palauttelua ja sponsoreiden tapaamisia. Sen jälkeen reitti takaisin onkin vielä mysteeri.

Pyytämässä todistusta ajosta Turussa 16.4.

Pyytämässä todistusta ajosta Turussa 16.4.

Jälkihoitoa kiusatuille tarvitaan

Kiinnostavaa on tietysti se, mikä saa miehen ajamaan ympäri Eurooppaa käytännössä koko kesän?

– Koulukiusaaminen on jo itsessään huono juttu. Mutta minulle se koulukiusattujen jälkihoidon varmistaminen on tavoitteena tässä: se, miten lapset joutuvat kokemaan sen. Miten käsitellään asioita sen jälkeen, kun kiusaaminen on saatu lopetettua?

Siihen ei panosteta Suomessa, mutta ei kyllä muuallakaan yhtään. Sen vuoksi tämä ajamiseni saa huomiota myös maailmalla. On iso ongelma, että jälkihoito jää aina varjoon itse kiusaamiselta. Kiusaamisesta puhutaan, muttei sitä, miten se vaikuttaa elämään, mitä traumoja jää, mitä pelkotiloja, niihin ei anneta apua.

Vaikka 18-vuotiasta pidetään aikuisena, niin kiusaamiset jäävät sinne sisälle, jollei auteta purkamaan asioita. Ja miten pystyy rakentamaan sellaisessa olotilassa itseluottamusta? Kiusaamisen jäljet ovat pysyvä asia, jotka jäävät koko elämän mittaiseksi. Emma Kari puhui eduskunnassa syrjäytymisestä. Nuoren aikuisen syrjäytyminen maksaa miljoona euroa. Entä lapsen? Mitä se syrjäytyminen silloin maksaa saati sitten, jos menetetetään se lapsi. Lapset ovat meidän tulevaisuutemme. Siihen on saatava resursseja.

Saksa 23.4.

Saksa 23.4.

Kiusaaminen seuraa 

– Itse en saanut aikanaan apuja. Yksi tunnetuimpia kiusattuja on Samuli Saarinen joka koki perättömän ilmiannon: hänet ilmiannettiin kouluampujana ampumisen suunnittelemisesta. Ilmianto oli täysin aiheeton, mutta jatkoseuraukset ovat järkyttävät. Hän ei pääse esimerkiksi aliupseerikouluun, sillä hänelle tuli rekisterimerkintä ilmiannosta. Onko reilua, että on rekisterissä sen vuoksi, että joku toinen kiusaa?

Samuli tukee tätä hanketta niiltä osin, kun järjestän tapahtumia. Hän tulee paikalle niihin, että saadaan esille myös Samulin oma näkökanta plus että saadaan tuotua asiaa paremmin esille.

Itselleni tosi tärkeä asia on vuonna 1995 perustettu Icehearts-järjestö, joka auttaa joukkueurheilun avulla lapsia. Sillä on ennaltaehkäisevässä työssä hyvin merkittävä vaikutus. Se lähti mukaan tukemaan tätä hanketta, mikä oli itselleni - kuten Samuli Saarisenkin mukaan lähtö - henkisellä tasolla erittäin tärkeää.

Järjestämme 7.5. epävirallisen tapahtuman Motoristikahvit omistamassani ravintolassa, Tolkis Cornerissa, jossa olen paikalla puhumassa ja kertomassa asiastani.

Vapunpäivänä Saksassa, A7 tieltä 200km Hannoverista alespäin.

Vapunpäivänä Saksassa, A7 tieltä 200km Hannoverista alespäin.

Tärkeintä on huomion huomion kerääminen asialle

– Kerään ajollani varoja nuorille ja lapsille; kiusatuille plus unohdetuille, jotka eivät voi hyvin. Että he saisivat sellaisia harrastuksia, jotka rakentavat itseluottamusta. Väkevä Boxing Team on Järvenpäässä toimiva lapsiin paljon panostava nyrkkeilyseura, jonka päävetäjänä toimii Janne Mattila, entinen koulukiusattu.

Tavoitteena on lasten, kiusattujen itseluottamuksen parantaminen sekä pahan olon purkaminen. Pyrin hakemaan huomiota jälkihoidolle: puhuminen on toimintaa, mikä vie asioita eteenpäin ja auttaa. Isoin ongelma on, kun asiat patoutuvat sisälle ja jäävät käsittelemättä.

Esimerkiksi kouluampumiset ovat yksittäistapauksia, mutta pelottavia yksittäistapauksia, miten lapsi voi huonosti ja miten käy, jos ei auteta.

On sitten opiskelija, tai työssäkäyvä aikuinen, niin tuntuu, että joka puolella ajatellaan, että aikuinen osaa käsitellä kiusatuksi tulemisen. Ei osaa. Tämänkin projektin aikana esimerkiksi minua on tietyllä tavalla kiusattu tästä hankkeesta. On todella tärkeää kertoa siitä, miltä se oikeasti tuntuu.

Kiusaaminen tuntuu pahalta. Siihen on pakko saada oikeasti muutoksia. Lapset pitävät enemmän ja enemmän sisällään. Omat lapseni tietävät, että aina, jos on paha mieli tai joku painaa, aina voi äijälle soittaa, aina voi puhua. Äijä tulee aina käymään kun mahdollista.

Lisää tuulimyllyjä.

Lisää tuulimyllyjä.

Puhumisen tärkeydestä: sisältö

– Aina pitää puhua, sanotaan, mutta siihen ei panna tarpeeksi paukkuja. Pointti on se, että myös kiusaajat on saatava ymmärtämään asioita. Asoita on käsiteltävä eri tavoin: on määriteltävä, mikä on kiusaamista. Jollekin sitä saattaa olla nimittely, jollekin toiselle fyysinen kiusaaminen, kolmannelle pitkäaikainen henkinen väkivalta.

Joka tapauksessa: pitää pystyä puhumaan auki tapahtuneet.

Arman Alizadin romanijakso dokumenttisarjassa "Arman Pohjantähden alla" kertoi siitä, kun mistään ei voi eikä saa kertoa, niin kaikki patoutuu sisälle. Ei saa duunia. Kaikki patoutuu, turhautuu. Teoriassa he ovat hylkiöitä maailmassa. Miksi sitten ei lähtisi omille teilleen, kun ei mitään muuta ole?

Yhä useampi ihminen maailmassa on ainakin jossain vaiheessa avun tarpeessa. Kulttuurit ovat erilaisia, uskonnot ovat erilaisia ja vaikuttavat, on asioita joita on vaikea muuttaa. Lähtökohtaisesti sekä Suomi että USA ovat hyvinvointivaltioita, missä näin ei pitäisi päästä käymään, mutta pahaa oloa puretaan epätoivoisilla teoilla.

Entä sitten, kun kiusaaminen on saatu lopetettua? Mitä tapahtuu lapsen päässä tämän jälkeen? Kukaan ei tutki, ei selvitä eikä tue asiaa. Se johtaa syrjäytymiseen.

Kiusaaminen esimerkiksi somessa on tehty todella helpoksi. Voit lisätä ryhmääsi kenet haluat ja antaa palaa.

Yhden ihmisen panos

– Pyrin tekemään ja antamaan kaiken mahdollisen avun, mitä yksi ihminen pystyy asian eteen.

On ollut mielenkiintoista nähdä, että kaikki ovat olleet sitä mieltä, että olen hyvällä asialla, mutta kaikki eivät kuitenkaan ole lähteneet mukaan yhteistyöhön.

Jokaiselta kilometriltä menee 10 senttiä Väkevä-tiimille. Summa ei vielä maailmaa kaada mutta se on alku, osa muutosta, sillä jostain se pitää aloittaa konkreettisesti.

Sponsorit ovat olleet asian kanssa varovaisia, joten heidän mukaan saamisensa on ottanut aikaa. Yhteistyötä haemme näkyvyydellä sekä jatkuvuudella, koska tarkoituksena on luoda tästä elämänmittainen projekti, joka uusiutuu joka vuosi. Sillä tavalla saamme aikaan muutoksia asioihin. Nyt olemme saamassa Saksaan ja Espanjaan radio- ja lehdistöaikaa.

Yksi pointti ajossani on, että kuka tahansa meistä pystyy mihin tahansa. Tätä mitä teen, on sanottu piireissä mahdottomaksi suoritukseksi, mutta ei se ole mahdotonta. Pitää tehdä, päättää tehdä.

Erilaisuus on valttia

– Sain luojalta lahjan nimeltä adhd, ja käytän sitä tosi tehokkaasti hyväksi joka paikassa. Pystyn ajamaan paljon moottoripyörällä, tekemään töitä paljon ja palaudun tosi nopeasti kaikesta. Se on avain siihen, että pystyn.

Meidän sloganimme ”Sulla on kykyjä” on suora kannanotto kiusaamista kokeneille, heidän mielenlaadulleen: meistä kenestä vaan on mihin vaan.

Se on tarkoitettu niille skideille, jotka voivat huonosti, ja jotka eivät ajattele asioita niin positiivisesti. Meillä kaikilla on kykyjä, ne pitää vain vain löytää. Joskus se voi olla vähän vaikeaa, mutta ne voi löytää.

Elämä on tosi positiivinen asia. Vaikka elämä tuntuu ankealta, myönteisiä asioita tulee kyllä vastaan. Välillä tulee väkisin kolhuja, sille ei voi mitään, mutta välillä tulee myös parempia aikoja.

Olen itse pyrkinyt siihen, etten koskaan polta siltoja takanani, vaikka kuinka pahalta tuntuisi. Uskon myös siihen, että hyvä voittaa pahan. Joskus tekee asioita siten, ettei välttämättä aina ajattele niitten seurauksia, mutta pitää uskoa, että parempi aika tulee aina.

Ajokauteni alkoi 1.4. ja loppuu lokakuun lopussa. Tarkkaan ottaen se on sama kuin Suomen virallinen terassikausi, joka kestää seitsemän kuukautta.

Vien joka suorituksen jälkeen ajon paperit suoraan ajojen tarkastajalle IBA Finlandiin. Ajot ovat virallisia IBA-ajoja ja ne merkitään normaalisti IBA:n rekisteriin.

Tukea tarvitaan lisää

– Moni on kertonut minulle, että helppoahan se on, kun vaan köröttelee. On ollut todella raskasta rakentaa tämä kokonaisuus täysin nollasta, ja moni taho ei ole ollut asiassa kovin yhteistyöhaluinen. Tien päällä ollessa tuntuu ikävältä ajatella, että vain ”köröttelen”.

Muutamme asioita. Paikoin on tuntunut, että kaikki eivät ihan halua ymmärtää asiaa ja rupeavat puhumaan kiusaamisesta. Me teemme työtä kiusaamisen jälkeen, jälkihoitoa, mitä ei taida kukaan muu tehdä. Siinä on suuri ero.

Sponsorointina olen saanut mm. osan moottoripyörästä ja mittavasti eri varusteita sekä matkoja. Omat yritykseni tukevat porjektia, mistä paikoin maksellaan polttoaineitakin matkalla. Minibudjetilla mennään, joten majoitus on jäänyt toivotusta tasosta alle mm. vessayöpymisellä.

Olemme tekemässä muutosta, mihin tarvitsemme kaikkia. Rakennamme sponsoreiden kanssa yhteistyötä pitkällä aikajanalla, jotta hanke onnistuu. Ole osa hanketta ja ota rohkeasti yhteyttä. Mietitään, miten voimme yhdessä tehdä asiaan muutoksen. Tukea voivat sekä yksityiset että yritykset Toni Hynynen, Hyvän Tahdon Bikeri kehoittaa. – Kiitos kaikille.

Good Will Bikerin sivuille pääset tästä ja ajomatkoja voit seurata mm. hänen Facebook-tililtään täältä.