Hondan maahantuoja Brandt Oy tarjosi synttäreiden kunniaksi 500:lle kakkukahvit, paikalla oli myös Hondien koeajoa. Sen junailijana toimi myyntipäällikkö Patrick Manner, hän myös toi avauspuheessaan tervehdyksen Monkey Hondan historiasta Suomessa.

Ensimmäiset "Mankit" tulivat jo 60-luvulla, mutta niitä ei vielä saatu rekisteriin mopoina vaan ne olivat moottoripyöriä. Otto Brandt'in poika Tor tuli jatkamaan firman toimintaa 1971 ja 1974 valtiovallan asettama "tappovero" moottoripyörille lamautti isojen  pyörien myynnin.

Haltialan piha oli eilenkin pullollaan eri merkkisiä ja kokoisia pelejä.

Haltialan piha oli eilenkin pullollaan eri merkkisiä ja kokoisia pelejä.

 

Moottori kassiin ja Tukholmaan

Hänellä syntyi idea firman liikevaihdon pelastamiseksi, että tyyppikatsastetaan Monkey mopoksi. Tehtaalta ei saatu sellaista mallia, jossa moottorin teho olisi alennettu Suomessa hyväksyttäväksi. Tor insinöörinä keksi, että laitetaan imukurkkuun holkki, joka estää bensan menoa sylinteriin ja alentaa tehon.

Koska Suomessa ei ollut testipenkkiä, josta oli saanut hyväksyttävän tehopaperin niin Tor laittoi moottorin kassiin ja meni Tukholmaan. Hän  palasi tehopaperi mukanaan Suomeen ja tyyppikatsastus onnistui vuoden 1975 alussa.Tästä alkoi Suomi Monkey tarina, joka kesti vuoteen 1998, jolloin EU- tyypitys vanheni Euroopassa. Mankeja tuotiin ja myytiin kaikkiaan 31500 Suomessa tänä aikana.

Paikalla oli myös SMOTO tarjoamalla iloista menoa motoristien hyväksi.

Paikalla oli myös SMOTO tarjoamalla iloista menoa motoristien hyväksi.

Itse juhlinnan kohteen Monkey Z50 M tarina alkaa vuonna 1967 aloitetusta mallista, jota tehdas pitää virallisena Monkey sarjatuotannon alkamisena.

Sitten tapahtumaan eli säähän: se oli mitä mainioin ja takasi, että Motoristeja riitti. Kaikkian paikalla kävi heitä noin 730 ja yhtä aikaa oli yli 500 paikalla. Mankeilla paikalle tuli 17 "Touhupussilla" palkittua kuskia ja Monkey-mallinäyttelyssä keskusplatalla oli nähtävillä 14 Mankia eri vuosilta. Kakku ja kahvi maistui, ja Japsistarat hoitivat jakelun sekä kertoivat samalla 25-vuotistaipaleestaan.

Motokelejä kaikille

t. MasaHR7.

Brandt'in säilyttämä viimeinen Suomeen tuotu Manki.

Brandt'in säilyttämä viimeinen Suomeen tuotu Manki.