– Ihan jees, vastaa Minna Kastrén perinteiseen "Miltä nyt tuntuu"-kysymykseen.

– Koulutus alkoi syksyllä neljän viikon mittaisella kurssilla ja jatkui nyt keväällä kolmen viikon pituisena jaksona. Syksyllä oli monenlaisia ajoharjoitteita maastossa, katuradalla ja ylipäänsä parannettiin perusajotaitoja. Nyt viimeisen viikon aikana on ollut asfalttiajo-, ajotaito-, motocross- sekä teoriakokeet. Lisäksi tiistaina oli Hyvinkäällä ratsiaharjoitukset ja keskiviikkona 1000 kilometrin kestävyysajo. Minna on suoriutunut hyvin kaikilla osa-alueilla, kehuu Kimmo Järvinen.

– Pääsykokeessa testataan taitoajokokeessa motorisia taitoja ja fyysistä kuntoa sekä teoriatietämystä. Koe itsessään on jo niin rankka ja perusteellinen, että sen läpäistyään suurella todennäköisyydellä pääsee itse moottoripyöräpoliisikoulutuksesta läpi. Koulutukseen päässeillä on motivaatio korkealla ja asenne kohdallaan. Koulutuksen tavoitteena on tuottaa työturvallisia moottoripyöräpoliiseja, jotka tiedostavat omat ajamisensa rajat. Suomessa moottoripyöräpoliisien koulutus on kansainvälisesti vertaillen huippuluokkaa, selittää vuodesta -94 asti moottoripyöräpoliiseja kouluttanut Kimmo Järvinen.

Talvitauko teki hyvää

– Koulutus ei sisältänyt mitään suuria yllätyksiä. Oli hienoa huomata, miten syksyn neljän viikon koulutuksen aikana opitut asiat palautuivat mieleen. Talvitauko teki hyvää. Sinä aikana on ilmiselvästi ehtinyt sisäistämään opitut asiat ja nyt keväällä ne pystyi siirtämään ajoharjoitteisiin. Minulle haastavinta koulutuksessa oli motocross. Vaikka olen ajanut moottoripyörällä monenlaisissa olosuhteissa, niin motocross vaatii tiettyä rämäpäisyyttä ja uskallusta. Edes 1000 kilometrin ajo ei ollut niin paha kuin mitä ennakolta ajattelin. Vähän oli kylmä, mutta muuten sekin meni hyvin. Minut on otettu tässä miehisessä maailmassa hienosti vastaan. Siinäkään suhteessa ei ole mitään moitittavaa. Olemme kaikki samalla linjalla ilman erivapauksia, kehuu Minna Kastrén.

– Sauna- ja vessavuoro meinasi unohtua. Siitä huomasi, että koulutuksessa on ollut pääsääntöisesti vain miehiä. Asia ei tullut etukäteen mieleen, siinä suhteessa Minnan piti pitää puoliaan. Poninhäntä oli ainoa, mistä Minnan erotti muista. Se heilui aina kypärän alta ajaessa. Missään muussa eroa ei ollut. Me olemme kaikki poliiseja ja teemme yhdessä töitä. Ikähaitari on laaja 20-50 vuotta. Hälytystehtävät ovat periatteessa samat oltiinpa sitten Helsingissä tai Rovaniemellä, mutta olosuhteet ja ihmiset ovat erilaisia. Teimme täällä kurssilla ryhmätyön, jossa käytiin läpi eri poliisipiirien työtapoja ja olosuhteita. Kriteerit siihen, mitä pitää suorittaa ovat kaikilla samat, mutta on rikkaus huomata, miten eri tavoin voi työtehtäviä suorittaa, selventää Kimmo Järvinen.

Minna Kastrénin mielestä mp-poliisikoulutuksen pääsykoevaatimukset ovat asialliset, sillä kovaa kuntoa tarvitaan itse koulutuksen aikana.

Minna Kastrénin mielestä mp-poliisikoulutuksen pääsykoevaatimukset ovat asialliset, sillä kovaa kuntoa tarvitaan itse koulutuksen aikana.

Samat työtehtävät

– Samoja työtehtäviä kaikki teemme. Ei voi jaotella onko mies vai nainen, Minna Kastrén tarkentaa.

– Tänä vuonna valmistuvien moottoripyöräpoliisien ikähaarukka on 27-42 vuotta. Keski-ikä on 35 vuotta. Kun itse aikanani aloitin moottoripyöräpoliisikoulutuksessa, niin silloin yläikäraja oli 30 vuotta. Nykyään ei poliisiammattikorkeakoulussakaan ole yläikärajaa. Kohonnut keski-ikä näkyy positiivisena asiana myös täällä moottoripyöräpoliisikoulutuksessa. Iän myötä tulee enemmän elämänkokemusta ja se on hyvä asia, korostaa Kimmo Järvinen.

– Ensi viikon tiistaina alkaa moottoripyöräpoliisin peruskurssin pääsykoe. Uudelle kurssille on 16 hakijaa, joista yksi on Iisalmen poliisista tuleva nainen. Eli voi olla, että vuoden päästä Suomessa on jo kolmas naismoottoripyöräpoliisi. Toivotaan, että näin on.

– Nyt valmistuvista uusista moottoripyöräpoliiseista viisi on Helsingistä, lisäksi yksi Länsi-Uudelltamaalta, Kuopiosta, Vaasasta, Tampereelta, Itä-Suomesta, Lahdesta ja Minna Kokkolasta. Heistä viisi on skootteripoliiseja, jotka suorittivat lisäkoulutuksen moottoripyöräpoliiseiksi. Skootteripoliisissa on puolensa kaupunkiolosuhteissa, mutta koulutuksella haetaan enemmän moottoripyöräpoliisin ominaisuuksia. Huomenna perjantaina Suomessa on 169 moottoripyöräpoliisia, kun heitä vielä tänään on vain 155.

– Olen ylpeä kaikista nyt moottoripyöräpoliiseiksi valmistuvista kurssilaisista, mutta on pakko sanoa, että Minna on ollut todella hyvin mukana. Olen hänestä erityisen ylpeä, hänellä on asenne kohdillaan. Hän on jälleen loistava esimerkki siitä, että jos oikeasti haluaa, fysiikka ja motoriset taidot ovat kunnossa, riippumatta minkä ikäinen, kokoinen tai onko mies vai nainen, niin tänne on mahdollista päästä, kehuu Kimmo Järvinen.

– Tiistaina on ensimmäinen työvuoro kun saan lähteä moottoripyörällä töihin. Vähän lyhyeksi jää palautumisaika tältä kurssilta, mutta on hyvä, että pääsee heti harjoittelemaan täällä opittuja asioita käytännössä. Työvuorot ovat 10-12 tuntisia. Vastaavasti saa olla pidempiä jaksoja vapaalla. Se sopii minulle, päättää Minna Kastrén.

Motouutiset.fi toivottaa onnea kaikille 14:lle uudelle moottoripyöräpoliisille sekä heidän kouluttajalleen.

Aiheesta aiemmin:

Minna Kastrénista toinen nainen, joka läpäisi mp-poliisikoulutuksen pääsykokeen

Suomen ensimmäinen nais-mp-poliisi rohkaisee muitakin naisia pyrkimään alalle

"Moottoripyöräpoliisin työssä parasta on kaikki"