Sari Hukkanen valmistui poliisiksi 2009, ja toimi hetken poliisina Kuopiossa rikostutkinnassa. Nykyään vanhempi konstaapeli Hukkanen hoitaa vararyhmäjohtajan tehtäviä ylikonstaapelin vakanssilla Iisalmessa liikenneryhmässä. Tavoitimme Sari Hukkasen puhelimitse Lapinlahdelta hänen ollessaan mukana suorittamassa rekkaratsiaa.

– Ajoin moottoripyöräkortin vasta vuosi sitten. Samalla tuli haave ja halu ajaa moottoripyörällä myös työssä. Olin kahden vaiheilla hakeako näin pian kortin saatuani moottoripyöräpoliisikoulutukseen, mutta moni sanoi, että kannattaa ehdottomasti hakea aikaisessa vaiheessa, niin välttyy vääränlaisilta ajomaneereilta, joista myöhemmässä vaiheessa voi olla vaikea päästä eroon.

Päättäväistä harjoittelua

– Kun lopulta päätin hakea koulutukseen, aloin harjoitella enemmän käsittelyajoa sekä ihan pyörän työntämistä. Tein treeninä pyörän työntöharjoituksia useampana iltana viikossa. Moottoripyörä on yllättävän painava, joten työntöharjoittelukin kävi hyvästä fyysisestä treenistä. Lapinlahden keskustan tuntumassa on sopiva suora, jossa harjoittelin pyörän työntämistä. Paikkakuntalaiset katsoivat ihmeissään, että eikö tyttö tiedä, ettei nykymoottoripyöriä tarvitse työntämällä käyntiin laittaa, naureskeli Honda CB 600F:llä treenannut Sari Hukkanen.

– Harjoittelin myös pyörän peruskäsittelyä ja esimerkiksi hidasajoa ja lisäksi ajoin kaikki työmatkat. Moottoripyöräpoliisina toimiva kollegani opasti hieman ja hänkin sanoi, että harjoittelun myötä ajotaidoissa näkyi huikea harppaus eteenpäin, josta oli valtavasti hyötyä perusajamisessakin. Ajokilometrejä en ole laskenut, mutta työmatkajaon lisäksi ajoin jonkin verran matka-ajoa. Tänä kesänä olen ajanut matka-ajoa selvästi enemmän kuin viime kesänä.

Harjoittelu, Sarin tapauksessa moottoripyörän työntö- ja oma ajoharjoittelu auttoivat.

Harjoittelu, Sarin tapauksessa moottoripyörän työntö- ja oma ajoharjoittelu auttoivat.

Poliisin työ kasvattaa ihmisenä

– Poliisin työtä tehdessäni kohtaan monenlaisia asiakkaita päivittäin. Päivät ovat erilaisia ja työn ennalta arvaamattomuus tekee päivistä mielenkiintoisia ja haastavia. Poliisin työ on kasvattanut minua ihmisenä ja avartanut näkemyksiä asioista. Kun kohtaa työssä monenlaista kohtaloa ja kuulee asiakkaiden tarinoita, niin osaa arvostaa niitä pieniäkin asioita elämässä.

En tiedä, mitä odottaa tulevalta koulutukselta. Moottoripyöräpoliisien koulutus Suomessa on ihan huippuluokkaa. Minnan (Kastrén) kanssa vaihdoimme muutaman sanan koulutuksesta ja hänenkin neuvonsa oli, että avoimin mielin vain mukaan. "Päivät tulevat olemaan pitkiä ja tarvitsee olla huippukunnossa, että jaksaa kurssilla olla", olivat puolestaan kurssin kouluttajan Kimmo Järvisen terveiset meille pääsykokeen jälkeen.

Oma peruskuntoni on ihan hyvä. Talvisin harrastan hiihtoa perinteisellä ja luistelutyylillä. Täällä Lapinlahdella on hyvät lenkkeilymaastot ja muutenkin tämä on liikunnallinen kunta. Esimerkiksi kuntosalin käyttö on kaikille ilmaista, joten pääsen liikkumaan monipuolisesti ympäri vuoden.

Ajoin moottorikelkkalisenssin kaksi vuotta sitten. Sen peruskurssi kestää viikon, jonka aikana käydään läpi moottorikelkan peruskäsittely, väistöt, ajaminen umpihangessa ja miten kelkan saa umpihangesta tarvittaessa ylös, jos se sinne jumiutuu. Toinen vaihe kesti kolme päivää. Se piti sisällään teorian lisäksi muun muassa suunnistusharjoituksia rastilta rastille. Toiminta oli itsenäisempää. Piti itsekin löytää asioille ratkaisuja, Sari Hukkanen kertoo.

Lisähaasteita etsimässä

Sari ja ensi kesän tuleva työkalu?

Sari ja ensi kesän tuleva työkalu?

– Moottoripyöräpoliisin koulutukseen hain, koska haluan lisää haastetta ja vaihtelua työhöni poliisina. Toki työ tälläkin hetkellä on monipuolista ja vaihtelevaa, mutta haluan jatkuvasti kehittyä eteenpäin.

Olen jutellut liikennesektorin päällikön Petri Pahkinin kanssa. Petri onnitteli kurssille pääsystä ja sanoi, että kun kurssi on käyty, niin totta kai pitää pyörällä päästä töissä ajamaan. Tämä tarkoittaa kohdaltani sitä, että siirryn Kuopion pääpoliisiasemalle hommiin, ainakin ajokaudeksi. Tämä sopii minulle kyllä, työmatka hieman pitenee, mutta se ei haittaa.

Tuolloinkin työni pysyy ennallaan liikennevalvonnan osalta, sillä liikennepoliisin tehtävänä on valvoa liikennettä ja edistää liikenneturvallisuutta. Valvontamuoto muuttuu autopartiosta pyörän selkään, missä taas työtä tehdään yksin, toki autopartio on tukena koko ajan, pohtii Sari Hukkanen lopuksi.

Uudelle kurssille myös yksi virolainen

Sari Hukkasen lisäksi 12 suomalaista sekä 1 virolainen poliisi aloittavat moottoripyöräpoliisin peruskurssin elokuun puolivälissä.

– Virolainen poliisi tulee valmistuttuaan työskentelemään Virossa. Viro ostaa meiltä koulutuksen. Hän on ensimmäinen virolainen kymmeneen vuoteen, joka koulutukseen on tullut. Moottoripyöräpoliiseille järjestettävillä lämmittelykursseilla on kyllä osallistunut kahtena viime vuonna Virolaisia moottoripyöräpoliiseja. Varsinainen moottoripyöräpoliisikurssin ensimmäinen jakso kestää neljä viikkoa ja jatkuu keväällä kolmen viikon mittaisella jaksolla, kertoi meille moottoripyöräpoliisien koulutuksesta vastaava Kimmo Järvinen.

Aiheesta aiemmin:

Suomeen 14 uutta moottoripyöräpoliisia tänään - Minna Kastrénista toinen nais-mp-poliisi

Suomen ensimmäinen nais-mp-poliisi rohkaisee muitakin naisia pyrkimään alalle