Koeajotilaisuuden aluksi Suomen Motoristit ry:n kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen piti katsauksen suomalaisen moottoripyöräilyn tilaan. Hän totesi aluksi, että Ruotsin hallitus esittää 35 miljoonan euron tukea sähköpyörien tai -mopojen hankintaan. Valtio korvaisi jopa neljänneksen pyörän hankintahinnasta. Ratisen mukaan se on vahva kannanotto puhtaamman kaupunkiliikkumisen puolesta.

Ratinen ilmaisi myös tyytyväisyytensä siitä, että Suomen Motoristien ajama hanke moottoripyöräilyn strategian saamisesta Suomeen etenee, ja on kirjattu Parlamentaarisen työryhmän tehtävien listalle. Myös SMOTOn ajatus moottoripyöristä osana liikennejärjestelmää on saanut hyvän vastaanoton.

SMOTOn huolena on, kohteleeko lopputulos kaikkia liikkumismuotoja tasavertaisesti. Ratinen kuuluttikin käyttäjänäkökulmaa aiheeseen. Kaupungin autoileva työmatkaliikkuja voisi kaivata ekologisempaa vaihtoehtoa, esimerkiksi SMOTOn Mobility Testissä hyvin selvinnyttä mopoa. Mopolla kun voi kaupunkialueella ajaa myös bussikaistalla ja sen voi pysäköidä ilmaiseksi kuten polkupyörän.

Ratinen tällä kertaa kasvot kameraan päin.

Ratisen mukaan pieni moottoripyörä, 125-kuutoinen kaupunkiskootteri tai kevymoottoripyörä on myös liikkuvuuden ja päästöjen kannalta parempi kuin henkilöauto. Asiaa varjostaa se, että mikäli henkilöllä ei ole valmiiksi sopivaa ajokorttia taskussaan, hän joutuu erikseen suorittamaan sen.

Ylimääräisen kortin suorittaminen voi nostaa kynnystä hankkia kaksipyöräinen.

Entäpä sitten parkkeeraaminen kaupungissa?

– Ilmaisia pysäköintipaikkoja on Helsingissä 11 eri paikassa yhteensä 67 kappaletta. Olisiko hän niiden onnellisten joukossa, joka ehtii saada omansa joka aamu?

– Helsingin kaupunginhallituksen päätöksessä marraskuulta todetaan, että tavallisten moottoripyörien ja mopojen korvautuminen toisi etuja paitsi ilmanlaadun, myös melun kannalta. Voiko moottoroitu kaksipyöräinen olla vaihtoehto yksityisautoilulle? Voi, kun huolehdimme siitä, että se on oikeasti vaihtoehto, Ratinen päättää.

Sähköpyöräkö helppo vaihtoehto?

Vihreiden kansanedustaja Heli Järvinen otti vauhtia sähkömopolla.

Kansanedustajat ja muut MP Arkadian jäsenet kokeilivat varsin ennakkoluulottomasti paikalle tuotuja sähköisiä ajolaitteita. Kysyimme Vihreiden kansanedustajan Heli Järvisen kokemuksia täyssähköpyörällä ajamisesta.

– Nyt et kyllä varmasti tykkää siitä, mitä sanon. Minulla on vauhti verissä, joten tuo, mitä kokeilin on itsemurhavehje, Järvinen nauroi.

– Se hyökkää kuin parempikin mopo, joten minusta se ei ole tarkoitettu kaupunkien pyöräteille, vaan paremminkin maaseutukäyttöön.

– Kaupungeissa pitäisi pyöräteillä olla turvallisuuden vuoksi 20 km/h nopeusrajoitus, himotyömatkapyöräilijäksi tunnustautunut Järvinen pohti. – Ihmisillä pitäisi kaupunkien pyöräilyliikenteessä olla tolkku päässään. Pitää ymmärtää missä liikkuu, ja muistaa, että pienempi väistää.

– Maaseudulla pyörämatkat ovat pitkiä, joten sinne tämän tyyppinen sähköpyörä sopisi loistavasti. Se ei kuitenkaan sovi henkilölle, jolla mopo karkaa helposti käsistä. Tästä syystä minulla on yksivaihteinen työmatkapyörä: oman ja muiden turvallisuuden takia, Järvinen hymyilee.

Moottoripyöräilijän näkemyksiä

Eero Suutari on moottoripyöräillyt vuodesta 1974 asti yli 500 000 kilometriä. Mies piti selvästi sähkö-mpllä ajamisesta.

Mp Arkadian puheenjohtaja kansanedustaja Eero Suutari (kok) on ajanut moottoripyörällä vuodesta 1974 lähtien yhteensä yli 500 000 kilometriä. Tällä hetkellä ajoneuvona on BMW 1600 GTL.

– Oma ajamiseni on aina ollut pitkänmatkan pyöräilyä. Olemme yhdessä vaimoni kanssa harrastaneet kulttuurimatkailua moottoripyörällä pääasiassa Euroopassa, mutta myös Yhdysvalloissa, Eero Suutari kertoo omasta suhteestaan moottoripyöräilyyn.

– Tämä kaksipyöräisiin sähköajoneuvoihin tutustuminen on MP Arkadian järjestämä. Pyysimme SMOTO:n asiantuntijaa paikalle puhumaan, sillä moottoroidut kaksipyöräiset ovat todella merkittävä vaihtoehto tulevaisuuden kaupunkien työmatka-ajoneuvoina.

Testattavana olivat sähköavusteinen polkupyörä, sähkömopo, sähkökevytmoottoripyörä sekä sähkömoottoripyörä.

– Sähkömoottoripyöräilyä on syytäkin edistää, sillä parhaimmillaan niillä pääsee jo yli 200 kilometriä latauksella, Suutari pohtii.

– Moottoripyöräilyä on varjostanut se, että niitä pidetään vaarallisina. Nyt pitäisi tuoda esiin myös moottoripyöräilyn hyvät puolet ja varmistaa niille turvalliset olosuhteet.

– Tavoitteena on edistää 2-pyöräisiä vaihtoehtona. Muualla Euroopassa 2-pyöräisten moottoroitujen ajoneuvojen määrä sen kuin kasvaa kasvamistaan samoin Kauko-Idässä, missä ne ovat liikenteen valtavirtaa.

Suutari samoilla linjoilla SMOTOn kanssa

SMOTOn Ratinen (kuvassa vasemmalla) ja Suutari (oikealla) olivat monesta asiasta samaa mieltä. Kuva: Antti-Jukka Tuomela.

Suutari oli moottoripyöräilyn edistämisessä samoilla linjoilla SMOTOn kanssa.

– Turvallisuutta voidaan joka tapauksessa parantaa ottamalla kaksipyöräiset huomioon liikenneolosuhteiden suunnittelussa kuten Tanskassa on tehty. Ne ovat joka tapauksessa ekologinen ja ruuhkia pienentävä vaihtoehto, Suutari uskoo.

– Englannissa ja muualla on jo kokeiltu sitä, että moottoripyörien on annettu ajaa bussikaistoilla, eikä missään ole syntynyt isoja murheita asiassa. Jos sillä tavalla saadaan sujuvampi liikenne aikaan, niin sehän on hyvä lähtökohta.

– Yksi epäkohta esimerkiksi Helsingissä on se, että täällä ei ole moottoripyörille tarkoitettuja parkkipaikkoja. Esimerkiksi tässä Eduskuntatalon nurkalla on 8 metriä pitkä mp-parkki, joka on aina täynnä pyöriä.

– Parlamentaarisen liikennekomitean tulevassa 2-pyörästrategiassa tämäntyyppiset asiatkin pitää katsoa. Moottoripyörille ei tarvita katsastuspakkoa jatkossakaan - asiantuntijalausunnon mukaan syyt onnettomuuksiin johtuvat enemmän kuljettajista, vain prosentissa tapauksissa on kyse teknisestä viasta. Kokonaisturvallisuutta on kuitenkin kehitettävä.

Entä kansanedustajan oma suhde sähkömoottoripyöriin?

– Olen jo pitkään ajanut moottoripyörällä ja alkuun kun sähkömoottoripyörät tulivat, niin itsellänikin oli sellainen olo, että moottoripyöristä pitää lähteä ääntä. Aloin kuitenkin miettiä ajamisen filosofiaa, sitä miksi ajan, miksi moottoripyöräily on hyvä harrastus, ja lähtökohdat olivatkin aivan jossain muualla kuin äänessä.

– Hankin jo hybridiauton, ja nyt kun kokeilin tuota Zeron sähkömoottoripyörää, niin sellaisen voisin hyvin hankkia kaupunkimoottoripyöräksi. Ja kun akkuteknologia kehittyy ja ”tankkausvälit” kasvavat ja nopeutuvat, niin silloin sitten matkapyöräksikin, Suutari myhäilee.

Zero on kiinnostava

Eduskunnan atk-päällikkö Juha-Pekka Leskinen piti kovasti Zeron kevariversio ZFX:stä. Kuva Antti-Jukka Tuomela.

Eduskunnan perustietotekniikasta vastaava atk-päällikkö Juha-Pekka Leskinen tuli tutustumaan sähköisiin kaksipyöräisiin ja erityisesti Zeron kevariversio ZFX kiinnosti.

– En ole 20 vuoteen ajanut moottoripyörällä, 48-vuotias Leskinen kertoi – Moottoripyörän hankkiminen on kuitenkin viime vuosina taas ollut mielessä. Ja nyt kun oli tilaisuus päästä kokeilemaan, niin pitihän se käyttää hyväksi.

– Mietityttää, että olisiko tämä hyvä vaihtoehto ihmiselle, joka etsii sopivaa harrastusta. Sähkömoottoripyörä voisi olla hyvä, huoleton ja ideologinen pyörä, jollei halua peliä, jota voi rassata rauhassa.

Leskinen mieltyi Zeroon kovasti.

– Kun ottaa huomioon, etten ole 20 vuoteen ajanut moottoripyörällä, niin sen kanssa oli heti kuin kotonaan. Pyörä on kevyt ja helppo käsiteltävä, aivan kuin polkupyörä. Siinä ei ole edes vaihteistoa, ja huollon tarve on olematon.

Akkujen kerrotaan kestävän 500 000 kilometriä ja vetohihna kestää viisi vuotta, Leskinen valottaa.

– Olen yrittänyt pysyä poissa moottoripyöräkaupoista, vaikka nyt olisikin saanut edullisesti moottoripyöriä, kun ala on ollut lamassa. Ei ehkä kannata innostua liikaa, miettii mies.

Huomautus: Motouutiset.fi hoitaa Suomen Motoristit ry:n viestintää toimeksiannosta.