Sakari Kainulainen on ollut mukana Liikenneturvan toiminnassa jo vuodesta 2010 lähtien. Ajatus osallistumisesta syntyi, kun hän erään hauskan viikonlopun jälkeen palasi työmaalle, jossa oli odottamassa kolme vakavasti loukkaantunutta mopedistia ja motoristia. 

– Töissäni on tullut vastaan niin paljon loukkaantumisia, että totesin että jonkun pitäisi kertoa, mitä kaikkia riskejä harrastukseen liittyy sekä mitä onnettomuuksien estämiseksi voi tehdä, Kainulainen toteaa.

– Asian voi ajatella niin, että hyvä kuski voi selvitä onnettomuudesta, mutta todella hyvä kuljettaja ei koskaan edes joudu sellaiseen.

Oppilaat ovat kiinnostuneita

Kainulainen kiertää kertomassa loukkaantumisista ja niiltä välttymiseltä yläasteen 9-luokkalaisille ja lukiolaisille.

– Kokemus on ollut erittäin myönteinen. Sanotaan, että nuoret ovat villejä, mutta kokemukseni mukaan he kuuntelevat herpaantumatta, ja imevät asian. Toki myös tiedän mistä puhun, sillä olen sekä lääkäri että motoristi. Näytän kuvia onnettomuuksien aiheuttamista vammoista sekä kerron, miten ne olisi voitu estää.

Kypärä on pääasia

Kainulaisen pääteesi on, että kypärä on turvarusteista tärkein, ja siitä on eniten hyötyä.

– Valitettavan paljon sattuu sellaista, että onnettomuustilanteessa kypärä irtoaa päästä. Se ei ole kunnolla kiinni tai se on liian suuri, jotta se suojaisi kunnolla. Kypärän pitää ostettaessa olla alkuun mieluummin hieman liian ahdas kuin väljä. Kypärän sisuskalut antavat kyllä hieman periksi käytössä.

Seuraava teesi Kainulaisella on, että törmäämistä pitää välttää kuin ruttoa.

– Motoristin pitää olla näkyvä. Hänen ei pidä yllättää muita tiellä liikkuvia, vaan heillä on oltava mahdollisuus ennakoida tämän tekemisiä. Jos heillä ei ole mahdollisuutta arvata mitä teet, niin onnettomuuden riski on erittäin suuri.

Kainulaisen ajatusmallin mukaan suojavarusteet ovat motoristille viimeinen keino selviytyä sitten, kun jotain tapahtuu.

- Umpikypärä on ehdoton verrattuna avokypärään. Se johtuu siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että kolmannes kaikista kypärään kohdistuvista iskuista osuu leuan alueelle.

Rintapanssarin merkitystä on liioiteltu

Munuaissuojalla on lähinnä lämmittävä merkitys. Se ei juurikaan suojaa munuaisia.

– Nivelten kohdilla on hyvä olla suojat. Ne jakavat törmäysvoimaa laajemmalle alueelle.

– Viime vuosina selkäsuojan käyttö on yleistynyt, mutta sen teho ei ole kovin hyvä. Toki se levittää samalla tavalla iskua laajemmalle alueelle, mutta selän tyyppivammat eivät tule pistemäisistä iskuista vaan ovat yleensä taipumisvammoja. Se tarkoittaa nikamien murtumista tai painumista. Jos isku kohdistuu suoraan selkään, suojasta on hyötyä. Suuri osa selän vammoista aiheutuu kuitenkin selän vääntymisestä liian paljon yleisimmin eteenpäin.

Rintapanssarin käyttö ei Kainulaisen mielestä tuo oikeanlaista turvaa rintakehälle.

Rintapanssarin käyttö ei puolestaan tuo Kainulaisen mielestä kovinkaan paljoa lisää suojaa.

– Rintapanssareita markkinoidaan kovasti ja niillä on suojaavaa vaikutusta pistemäisissä iskuissa, joiden voimaa ne jakavat laajemmalle alueelle. Samalla ne estävät teräviä esineitä menemästä läpi. Törmäyksissä on kuitenkin yleisempää ja vaarallisinta, että rintakehän sisäiset elimet joutuvat puristuksiin Rintalastan ja selkärangan väliin. Sellaisissa tapauksissa näiden panssareiden rakenne ei suojaa, vaan kylkiluut katkeavat puristuksen voimasta sivuilta. Puristukselta suojaavan rintapanssarin pitäisi olla kehikko, joka ei päästä puristusta ulottumaan rintakehään asti, ikäänkuin eräänlainen tukikehikko.

Kainulainen muistuttaa, että rintakehävammat ovat takana 40 prosentissa motoristien kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Ja nykyiset rintapanssariratkaisut eivät oleellisesti vähennä puristuksiin joutumisesta aiheutuvia vammoja.

Niskatuen käytön puolesta Kainulainen puolestaan liputtaa vahvasti.

– Paras niskatukimalli ottaa kypärän vastaan sekä edestä että takaa siten, ettei niska pääse taipumaan liikaa. Myös nykyisissä ajoasuissa voi olla takana tuki, joka estää kypärää painumasta liikaa taaksepäin. Niskatuessa pitäisi siis olla sekä edessä että takana eräänlainen koroke, joka ottaa kypärään kiinni, jos pää on taipumassa liiaksi taakse tai eteen. Sen pitäisi suojata kaularankaa molempiin suuntiin tapahtuvalta ylitaipumiselta.

Jotkin niskatuet suojaavat samalla tavalla estäen vain taaksepäin taipumisen, mutta sekin on jo tärkeää. Niskatuesta on olennaisesti hyötyä niskan ja kaulan suojana. Se on vielä hintava, maksaa noin 450 euroa, eli saman kuin kypärä. Mutta niskatuki kestää pidempään.

Kunnon ajoasu aina ylle

Kainulaisen mielestä kuljettajalla on aina oltava kunnolliset suojaavat ajovarusteet päällä, kun hän lähtee moottoripyörällä matkaan. Kesäajelut sortseilla ja t-paidassa saattavat aiheutta pahaa jälkeä.

Kainulaista on helppo uskoa, koska mies on paitsi ammatiltaan lääkäri, myös ajaa moottoripyörällä. Tallissa Suomessa on kaksi pyörää, Kawasaki ZZR 1100 ja rata-ajoa varten Suzuki GSX R750. Saksassa häntä odottaa lisäksi Suzuki GSX R1000. Yleisimmin miehen kuitenkin kohtaa liikenteessä polkupyörän selässä.

Kunnollisen ajoasun ja suojien käyttö on paikallaan kaikilla ajomatkoilla.