Tapasimme Anu Åbergin MP20-messujen ensimmäisenä päivänä perjantaina, ja kysyimme, miltä alalla tällä hetkellä näyttää? Takana on pari vuotta pientä nousua kymmenen vuotta kestäneen notkahduksen jatkeeksi?
– Yleisesti trendi on nouseva, ja se näkyy myös Euroopassa tällä hetkellä. Esimerkiksi Ranskassa ja Espanjassa myynti on kasvanut yli 12 %, meillä se näkyy heijasteena ja lievää nousua on havaittavissa myös mönkijämyynnissä, Anu Åberg kertoo.
Edellisen hallituksen vireillepanema hidasajoneuvohanke ei saa puheenjohtajalta suitsutusta.
– Huomasimme, että edellisen hallituksen ajama hidasajoneuvohanke löi mopo-, kevari- ja mönkijämyynnin täysin jäihin. Kun lakimuutos peruttiin, alkoivat sumat purkautua. Erityisesti mönkijöiden myynti lähti elpymään.
– Koko hidasajoneuvohanke oli turmiollinen. Jos ajattelee 15-vuotiaita teinejämme ja hidasajoneuvoja: isoja, raskaita ja nopeasti kulkevia, niin yhtälössä ei ole ajateltu asian vaikutusta muihin tielläliikkujiin. Mönkijät, mopot ja mopoautot eivät aiheuta niin paljon ongelmia muiden tielläliikkujien näkökulmasta.
– Mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että reikä päässä olevalle 15-vuotiaalle on huono idea antaa nopea ja raskas ajoneuvo. Jo 18-vuotiaiden riski hölmöillä liikenteessä on olennaisesti pienempi.
– Kouluissa tarvittaisiin enemmän oikeanlaista liikennekasvatusta. Nyt pohditaan vain omaa koulutietä. Nuorisoliikenteeseen voitaisiin panostaa enemmän, ja koulun opetussunnitelmassa voitaisiin laajentaa liikuntakasvatuksen osiota. Ihmisten pitäisi oppia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ymmärtämään oman vaikutuksen merkitys liikenteessä, Åberg painottaa.
B-kortilla kevarin stongaan?
– Moottoripyöräilyn lisäämiseksi voisimme meilläkin ottaa käyttöön poikkeuslakipykälän, jota on ajettu Euroopassa, eli sen, että B-kortilla voisi ajaa myös A1-korttiluokan moottoripyörää eli kevytmoottoripyörää. Tätä on yritetty tarjota myös Suomeen, että liityntä- ja työmatkaliikenne helpottuisivat. Kevytmoottoripyörä tai -skootteri on ekologinen ja kevyt laite, ja lisäksi vähentää ruuhkia. Saksa on tuorein maa, joka on ottanut käyttöön tämän ratkaisun.
– A1-ajo-oikeuden saisi näyttökokeella, jos omistaa B-kortin, Åberg pohtii.
– Se, että B-kortilla sallittaisiin A1-luokan kevareiden ajaminen, lisäisi alan myyntiä ja helpottaisi työmatka- ja liityntäliikennettä. Ja jos joku innostuu kulkemaan piikkisellä skootterilla töihin, hänestä saattaa tulla myös motoristi aikanaan.
– Hyvä esimerkki moottoroitujen kaksipyöräisten myönteisestä vaikutuksesta ruuhkiin ja saasteisiin on pieni mielikuvitusleikki: Roomahan on täynnä skoottereita. Jos ne kaikki muutettaisiin autoiksi, niin jo pelkkä ajatus saa ymmärtämään, miten suuri kielteinen ympäristövaikutus sillä olisi.
Motoristin imagosta
– Myös motoristin imagolla on merkitystä; miten ja millaiseksi motoristi mielletään, Åberg maalailee. – Onko hän pitkäpartainen, nahkaliivinen ekoterroristi, vai kukkamekkomummo, joka ajelee 1,9 litraa satasella kuluttavalla skootterilla.
– Lisäksi satapiikkisen Vespan hävittää helposti paaliin: jää vain läjä metallia ja pari rengasta.
Moottoripyöräkauppiaat ovat kokeneet kovia vuonna 2008 tapahtuneen myynnin romahtamisen jälkeenkin. Nyt näyttää jo vähän paremmalta.
– Kauppiaskenttä supistui rajusti – laman alusta tähän päivään melkein puolella, mutta nyt on ainakin yksi uusi kauppias pitkästä aikaa tulossa Kehä kolmosen liepeille, Åberg iloitsee. – Meidän voimamme on siinä, että kauppiaskenttä toimii hyvin yhteen.
– Yksi tapa parantaa moottoripyöräilyn kiinnostavuutta on korjata moottoripyörien verotusta. Suomen Motoristit ry:n, SMOTOn kärkihanke on moottoripyörien autoverotuksen korjaaminen. Moottoripyörien autovero on moninkertainen autoihin verrrattuna. Autojen autovero perustuu päästöihin, moottoripyörien kuutiotilavuuteen. Verotuksen epäkohtaa ei ole korjattu, on vain vedottu siihen, ettei moottoripyöristä saada päästöarvoja, mutta nyt ne saa. Ne ovat pudonneet 90-luvun alkupuolelta rajusti, yli 90 prosenttia.
Ekologinen vaihtoehto
– Meidän pitää painottaa sitä, että moottoripyörä on ekologinen tapa liikkua. Se kuluttaa tietä vähän, vie vähemmän tilaa liikenteessä ja liikenne sujuu paljon paremmin. Lisäksi kannattaa muistaa, että joka liikkuu motorisoidulla kaksipyöräisellä, on myös todennäköisemmin julkisen liikenteen käyttäjä talvisaikaan, Åberg muistuttaa.
– Moottoripyörä mielletään epäekologiseksi harrastemuodoksi ja liikkumistavaksi, mitä se ei ole. Nykymoottoripyörässä on niin paljon tekniikaa, että kulutus on huomattavasti vähentynyt. Jos valtio haluaisi edesauttaa kaluston uusiutumista, myöntäisi se saman romutuspalkkion moottoripyörille kuin mitä autoille annetaan.
– Moottoripyöriä myös huolletaan hyvin, ne kulkevat hyvillä öljyillä ja varaosilla – ihmiset pitävät pyöränsä kunnossa jo aivan turvallisuutensa vuoksi.
Miten löytää nuoriso?
Mitä kauppiaat voisivat tehdä tilanteen parantamiseksi ja moottoripyöräharrastajien määrän kasvattamiseksi?
– Kauppiaiden tulisi löytää nuoriso, sen mukaan tuominen olisi tärkeää. A1-luokkaa seuraavien korttiluokkien kautta nuoret tulevat mukaan.
– FEMA:n mukaan mitä aiemmin nuoret saadaan mukaan moottoripyöräilyyn, sitä turvallisempia tienkäyttäjiä näistä tulee lisäkilometrien myötä.
– Tietysti nuoret pitää löytää mopoajoista lähtien. Ketju lähtee ruohonjuuritasosta: jollei ole mopoja, ei ole motoristeja, jos A1-luokan harrastajat puuttuvat, ei ole motoristeja. Ja ison A:n voi suorittaa vasta 24-vuotiaana. Olin itse sen ikäinen, kun suoritin ison A:n, Åberg paljastaa.
Mikä sitten on oikea tapa tavoittaa kevari-ikäiset?
– Nuoret ovat ympäristötietoisia. Kohtuullisella hinnalla saa hyviä, helppoja ja ekologisia välineitä liikkua.
– Alan kuluttajathan ukkoutuvat kovaa vauhtia, minkä kauppa on tiennyt jo jonkin aikaa. Koeajotapahtumissakin pistää silmään kävijöiden ikärakenne. Piikkikuski varaosatiskillä on aika harvinainen näky, Åberg murehtii. – Siinäkin mielessä on hieno asia, että esimerkiksi Kawasaki ja Suzuki toivat valikoimiinsa myös 125-kuutioiset moottoripyörämallit.
Nuoria tuntuvat lisäksi kiinnostavat kuutiotilavuudeltaan pienet citypyörät ja isot skootterit, 300-500-kuutioiset.
MP-alan yhteistyöryhmä
– Moottoripyöräkauppiaat ry pyrkii yhdessä alan isojen toimijoiden kanssa saamaan aikaan asennemuutosta julkisuudessa. Sitä se tekee kahdella tavalla: osallistumalla MP-alan yhteistyöryhmän toimintaan sekä tietenkin oman kauppiaskuntansa puitteissa. MP-alan yhteistyöryhmään kuuluvat MP-kauppiaat, Suomen Motoristit ry, Teknisen kaupan Liitto ry:n moottoripyöräjaosto, Suomen moottoriliitto sekä Liiko, Liikenneturvallisuuden Erityisasiantuntijat ry.
Yhteistyöryhmä julkisti perjantaina, tammikuun viimeisenä päivänä tutkimuksen, jonka mukaan erityisesti nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita moottoripyöristä. 18-25-vuotiaista reilu kolmannes suhtautui joko positiivisesti tai erittäin positiivisesti moottoripyöräilyyn.
– Myös Mp-kauppiaat ovat terästäytymässä: ymmärrämme, että emme ole kilpailijoita keskenämme, vaan muiden asioiden tai harrasteiden kanssa. Työn alla on viestintästrategian uudistaminen, mikä alkaa jo ensi kuussa ja selventää, miten viestimme sanomaamme.
– Yksi alamme vahvuuksista on se, että motoristit kokevat harrastuksensa erityisen tärkeänä. Moottoripyörällä on oma paikka harrastajiensa sydämessä. Sellainen, mitä Toyota Corolla ei koskaan voi saada. Moottoripyöräily on vahva kokemus, harrastus auttaa sitoutumista, Åberg uskoo.
Soinin heittoja ja valtiovallan nuivuutta
– Valtiovallan pitäisi ymmärtää, että olemme tavallisia kuluttajia, ja moni motoristi myös autoilee. Meillä on autoalan kanssa samantyyppiset edunvalvonnan tavoitteet. Autopuoli pyrkii myös realistiseen eikä omistamiseen perustuvaan verotukseen.
Pari vuotta sitten valtiovalta ehdotti lisäveroa pyörille. Se olisi tarkoittanut omistamisen verottamista.
– Hyvä esimerkki yleisöreaktiosta on ministeri Soinin heitto moottoripyörille aiotusta "juppiskootteri- ja huvikuunariverosta". Silloin koko motoristikansa ryntäsi auttamaan alaa, ja kentän motoristit saatiin aktivoitua. Karu totuus taisi paljastua ensin perussuomalaisille, joiden äänestäjäkuntaa monet motoristit ovat, sitten keskustalle, ja lopulta kovalla työllä saatiin myös kokoomus perumaan kantansa, Åberg selvittää.
– Viestimme läpisaamiseksi on tiedossa raskas projekti, sillä taistelemme tosi paljon epäuskomuksia vastaan. Kentällä liikkuu paljon harhauskoa alasta.
– Meidän työnämme on yrittää kertoa, miten kiva harrastus moottoripyöräily voi olla, ja miten se on osa liikenteen myönteisiä ratkaisuja. EU:n Valkoinen kirjakin näkee moottoroidut kaksipyöräiset liikenne- ja päästöongelmien ratkaisuna.
– Asennekasvatus on myös tarpeen: mikään laite ei itsessään ole vaarallinen, ei moottoripyöräkään. Kuljettajan asenteesta on kiinni paljon.
Lopuksi, millä pyörillä itse ajat?
– Olen viime aikoina ajanut paljon pystypyörillä, esimerkiksi Kawasaki 300 Z:lla, Ducati Scramblerilla ja Piaggio MP3:lla. Sydämeni sykkii kuitenkin edelleen aiemmin omistamalleni MV Agusta 750 Brutalelle. Pyörä oli samanlainen, millä Angelina Jolie ajoi Lara Croft -elokuvassa, Åberg myhäilee.