Moottoripyörien myynti on vähentynyt Suomessa jo seitsemän vuoden ajan putkeen, ja tilastojen mukaan näyttää siltä, että tästä on tulossa tämän laskukauden heikoin vuosi.

Jutussa haastateltiin BMW Motorradin, Suzukin, MP-Racingin, Harley-Davidson Nordicin sekä Ducatin edustajia Suomessa.

Haastateltavat löysivät kaksi suurta yhteistä nimittäjää kaupankäynnin heikentymiseen. Toinen oli ajokorttiuudistus, joka tekee mopokortista lähtien korttirumban kalliiksi. Kortin monimutkaisuus ja kalleus vievät nuoret harrastajat lajin parista. Moottoripyöräily on muutenkin tällä hetkellä enemmän yli 50-vuotiaiden kuin nuorten hittiharrastus.

Toiseksi syyksi todettiin epävarmat talousnäkymät. Harrasteisiin ei satsata tiukassa taloustilanteessa samalla tavalla kuin vahvojen talousnäkymien aikana.

Myös moottoripyörien kova verotus sekä se, että Suomessa ei nähdä liikennesuunnittelussa moottoripyöräilijöitä samalla tavalla osaksi normaalia liikennettä kuin muualla maailmassa, koettiin ongelmiksi.

Kauppalehden juttu on luettavissa täältä.