Liikenneturvan seurantojen mukaan vain muutamassa tapauksessa pyörän selässä oli kypärätön kuljettaja tai matkustaja. Suurin osa motoristeista pitääkin turvavarusteiden käyttöä itsestäänselvyytenä moottoripyöräilyssä.

Liikenneturva seurasi moottoripyöräilijöiden kypärän käyttöä kesällä 2020 .

– Voittopuolisesti kypärän käytössä ei näytä olevan ongelmia. Oli tapauksia, joissa kuljettajalla ei ollut kypärää, mutta matkustajalla oli. Tai toisin päin. Näissä tapauksissa kyydittävän kypärään ei ehkä osattu varautua, mutta ajamaan oli silti lähdetty. Muutamalla kypärän hihna oli auki, vaikka kypärä muutoin olikin päässä, kuvailee Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Kypärä on moottoripyöräilijän tärkein turvavaruste. Sen tehtävänä on suojata päätä onnettomuudessa. Ajossa kypärä suojaa päätä sateelta, kuumalta, kylmältä, melulta ja kiveniskuilta.

Kypärästä ei kuitenkaan ole hyötyä, jos sitä ei ole kiinnitetty kunnolla. Laki edellyttää myös, että moottoripyörän kuljettajan ja kyytiläisen on käytettävä tyyppihyväksyttyä ja asianmukaisesti hyväksyttyä kypärää.

Moottoripyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on miltei puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Onnettomuuden taustalla on usein liian suuri tilannenopeus tai turha riskinotto, joka johtaa pyörän hallinnan menettämiseen.

Liikenneturva perääkin motoristeilta ennakoivaa ja ennakoitavaa ajotapaa. Yllättävät kiihdytykset pois jättämällä ja noudattamalla rajoituksia sekä turvavälit säilyttämällä pyörä pysyy hallinnassa ja motoristin käyttäytyminen on paremmin muiden tienkäyttäjän ennakoitavissa.

Myönteinen asenne ajovarusteisiin

Onnettomuuden sattuessa kunnolliset ajovarusteet ehkäisevät vammoja ja vähentävät niiden vakavuutta.

Liikenneturva selvitti verkkokyselyllä syksyllä 2019 motoristien asenteita turvavarusteiden käyttöä kohtaan. Yli yhdeksän kymmenestä piti hyvien turvavarusteiden käyttöä itsestään selvänä osana moottoripyöräilyä.

– Turvallisuus on paljon muutakin kuin pyörän hallintataitoa. Kunnon ajovarusteilla voidaan ratkaisevasti lieventää vammoja onnettomuuden sattuessa. Jos moottoripyörää on hankkimassa, kannattaa panostaa myös laadukkaan ja sopivan kypärän valintaan sekä muihin ajovarusteisiin, kuten ajotakkiin ja -housuihin, -saappaisiin ja -hanskoihin. Valikoimista löytyy myös motoristeille suunniteltuja rinta-alueen suojia ja airbag-liivejä ja -takkeja, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo vinkkaa.

Viisi vinkkiä turvalliseen moottoripyöräilyyn:

  • – Totuttele talven jälkeen taas pyörän sarviin – käsittelyn kertaus on paikallaan kokeneellekin motoristille.
  • – Vaikuta näkyvyyteesi: käytä vilkkuja ja ajovaloja oikein.
  • – Vältä kovia kiihdytyksiä ja aja nopeusrajoitusten mukaan.
  • – Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan ja vältä ajautumasta liian lähelle tien oikeaa reunaa.
  • – Panosta ajovarusteisiin. Huomioi, että kirkkaan värisillä ajovarusteilla voit myös auttaa itseäsi tulemaan nähdyksi.

 

Teksti Erkki Mäki. Kuva: Ville-Veikko Heinonen/Liikenneturva.