Suomen MP-kauppiaat ei puolla näkemystä siitä, että kaikille 17-vuotiaille pitäisi myöntää B-ajokortti.

Nuorilla on käytettävissään liikkumiseen sähköpyörä, mopo, mopoauto, traktorimönkijät ja kevytmoottoripyörä, joten autoistumisen tarvetta ei voi perustella laitevalikoiman vähäisyydellä.

Kyseiset ajoneuvot eivät myöskään tapahtuneiden vahinkojen perusteella häpeä autoille. Sen lisäksi näissä vahingoissa ikäluokat 18-15 ovat korostetusti edustettuina. Nuorille tapahtuvista liikennekuolemista kaksi kolmasosaa on sattunut autoilla.

– Nuorten liikkumista henkilöautoilla perustellaan nuorten liikenneturvallisuuden parantumisella, mutta tilastot eivät tue tätä näkemystä, toteaa Suomen MP-kauppiaiden puheenjohtaja Anu Åberg.

- Tämän vuoksi suhtaudumme varauksella siihen, että kaikille 17-vuotiaille myönnettäisiin mahdollisuus suorittaa B-ajokortti. Tilastojen valossa nuorille autoilijoille on tapahtunut kuolonkolareita suhteellisesti enemmän kuin mopoilijoille, mopoautoilijoille ja traktorimönkijäkuskeille.

Liikenteessä kuolleet ajoneuvoluokkien perusteella 2016-2020.

Auto on ylivoimaisesti vaarallisin ajoneuvo jalankulkijoille: 80%:ssa jalankulkijan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on osallisena autoilija (LVK tilasto). Mopoilijoillekin sattuu yhteentörmäyksiä kevyen liikenteen kulkemilla taajama-alueilla, mutta mönkijöille ja moottoripyöräilijöille juurikaan ei. Polkupyöräilijöiden kuolintilastot taasen heijastelevat jalankulkijoiden tilastoa: onko autosta hankalampi havainnoida ympäristöään kuin mönkijästä tai moottoripyörästä?

Liikenneturvallisuuden kannalta mitä kevyempi ja pienempi ajoneuvo sitä epätodennäköisemmin kuljettaja aiheuttaa muille tiellä liikkujille vahinkoa. Myöskään päihteet ja kyytiläiset eivät kevyemmissä ajoneuvoissa näyttele yhtä suurta roolia kuin autossa.

Tilastollisesti autoilevat nuoret korostuvat rattijuopumustilastoissa verrattuna mopoilijoihin, mönkijöihin ja mopoautoihin. Osatekijänä lienee autoilijan mukana kulkeva kaveriporukka. Nuori kuljettaja, jolla muutenkin on keskittymiskyvyn kanssa haasteita, häiriintyy helposti matkustajamäärän kasvaessa.

MP-kauppiaat haluaa myös korostaa sitä, että nuorten autoistumista suosimalla viedään ilmastotavoitteita juuri vastakkaiseen suuntaan kuin pitäisi. Muualla Euroopassa moottoroidut kaksipyöräiset nähdään ratkaisuna ilmastotavoitteiden saavuttamiseen ja ruuhkien pienentämiseen.

– Tähän myös liittyy tavoitteemme mahdollistaa B-ajokortin omaaville A1- eli kevytmoottoripyörän tai skootterin ajo-oikeus, Anu Åberg korostaa. – Kyseessä on hyvä työmatka-ajoneuvo, joka vie vähemmän tilaa liikenteessä ja pysäköitäessä.

Liikenneturvallisuustavoitteiden nuorten keskuudessa MP-kauppiaat ehdottavat liikennekasvatuksen määrän kasvattamista yläasteen kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla.