BMW:n mukaan koneesta lähtee 92 kW / 125 hevosvoimaa 7750 rpm:llä ja huippuvääntö on 125 Nm 6500 kierroksella. Edeltäjäänsä verrattuna moottorin vääntö on paitsi noussut selvästi, myös sen käyttökelpoinen kierrosalue on laajentunut kautta kierroslukualueen. Pakokaasut kulkevat puolestaan 2-1 pakoputkiston kautta dynaamisen näköiseen äänenvaimentajaan. Ilmanottoputket on muotoiltu uudelleen, samoin ilmanpuhdistin.

R1200R:ssä on luistonesto, jossa on kaksi asentoa vakiona, "Sade" ja "Tie". Lisävarusteena voi hankki Pro-option, jolla saa myös "Dynaaminen" ja "Käyttäjä" -moodit mukaan.

Moottori on asennettu uuteen teräsputkirunkoon, jossa moottori toimii kantavana elementtinä. Telelever etupää jouti tästä mallista pois, ja tilalla on normaali tuplateleskooppietupää. Takana EVO Paralever on kuitenkin pitänyt pintansa. BMW:n sähköinen jousituksen säätö on mukana tässäkin mallissa. ABS-jarrut ovat vakiona mukana, samoin ASC, Automatic Stability Control.

Muita piirteitä ovat mm. 10-pinnaiset valupuolat, päivitetty instrumenttipaneli sekä paljon eri lisävarusteita.