BMW R1200 RS:llä on pitkä traditio takanaan, ensimmäinen täysin katettu RS julkistettiin jo 1976, ja siitä lähtien baijerilainen on ollut mukana matkasporttien kategoriassa.

BMW:n tiedotteen mukaan kone on sama kuin R:ssä, ja siitä lähtee 92 kW / 125 hevosvoimaa 7750 rpm:llä ja huippuvääntö on 125 Nm 6500 kierroksella. Edeltäjäänsä verrattuna moottorin vääntö on paitsi noussut selvästi, myös sen käyttökelpoinen kierrosalue on laajentunut kautta kierroslukualueen. Pakokaasut kulkevat puolestaan 2-1 pakoputkiston kautta dynaamisen näköiseen äänenvaimentajaan. Ilmanottoputket on muotoiltu uudelleen, samoin ilmanpuhdistin.

BMW:n tavoitteena on ollut rakentaa poikkeuksellisen dynaaminen RS-malli, jonka designin lähtökohdat ovat olleet S1000RR-superbikessa. Ja tarkoituksena on, että matkustajakin viihtyy hyvin matkassa.

Kuten R:ssä, R1200RS:ssäkin on luistonesto, jossa on kaksi asentoa vakiona, "Sade" ja "Tie". Lisävarusteena voi hankki Pro-option, jolla saa myös "Dynaaminen" ja "Käyttäjä" -moodit mukaan.

Moottori on asennettu uuteen teräsputkirunkoon, jossa moottori toimii kantavana elementtinä. Telelever etupää poistettiin tästäkin mallista, ja tilalla on normaali tuplateleskooppietupää. Takana EVO Paralever on kuitenkin pitänyt pintansa. BMW:n sähköinen jousituksen säätö on mukana tässäkin mallissa. ABS-jarrut ovat vakiona mukana, samoin ASC, Automatic Stability Control.

Lisäoptioina on mm. avaimeton ajo ja BMW vaihteenvaihtoassistentti, Gear Shift Assistant Pro, kytkimettömään vaihtamiseen.