Yhdysvaltalaisen Liquid Pistonin valmistama X Mini -moottori on todella pienikokoinen ja kevytrakenteinen 70 cm3 moottoriksi. Se johtuu yksinkertaisesta rakenteesta. Moottorista puuttuvat sekä venttiilikoneisto että nokka-akselit, joten liikkuvien osien määrä on todella vähäinen. Pelkästään mäntä ja epäkesko kampiakseli pyörivät. 

Sekä polttoaineen syöttö että pakokaasujen poisto tapahtuu onton männän sisällä sijaitsevien onteloiden kautta. Imu- ja pakopuoli ovat eri puolilla mäntää. Mäntä on muodoltaan pitkulainen ja litistetty ympyrä toisin kuin Wankel-moottoreissa, joissa mäntä on kolmion muotoinen.

Moottorin rakenne on todella yksinkertainen ja siinä on vain 2 liikkuvaa osaa.

Moottori on värinätön ja kierrosherkkä. Männän ja epäkeskon liikkeen tasapainottamiseen käytetään vastapainon tyyppistä kappaletta. Aiheesta kertoi ensin Gitzmag.

Moottorin toimintaperiaatteesta kertova video alla. 

X2:sta X Miniin

Aiemmin Liquid Piston on kehittänyt jo X2-moottorin, jonka kuutiotilavuus oli suurempi ja teho oli 70 hevosvoimaa. Nyt yritys toteaa keskittyvänsä myös pienempien moottoreiden kehittämiseen ja samalla todistaa sitä, miten helposti skaalattavaa kyseinen teknologia on.

X Mini painaa 1,8 kg, ja se on 30 prosenttia pienempi ja kevyempi kuin vastaava perinteinen bensiinikäyttöinen polttomoottori, ja jopa 70 prosenttia pienempi ja kevyempi kuin vastaava dieselmoottori. Sen koko on vain 16,7x15,7x13,7 senttimetriä ilman polttoaineen syöttöä ja muita tarvittavia järjestelmiä.

X Mini on myös pienikokoinen. Siitä todisteena potretti iPhone 6:n kanssa.

Laite on myös hiljainen, tärinätön ja kestää kovaa käyttöä. Koska siinä on kolme polttokammiota, jotka vastaavat sylintereitä, käynti on myös hyvin värinätön. Lisäksi siinä voidaan käyttää polttoaineena bensiiniä yhtä hyvin kuin dieselöljyä tai maakaasua.

X Mini sopii mopoihin tai vaikka ruohonleikkureihin tai siirrettäviin generaattoreihin tai kauko-ohjattaviin lennettäviin laitteisiin.

Wankel-perustaisten kiertomäntämoottorien eräs ongelma oli korkea polttoaineenkulutus. Liquid Piston väittää, että heidän moottorinsa on 20-30 % taloudellisempi kuin nykybensa- tai dieselmoottorit. Liquid Pistonin pitäisi olla myös vähemmän saatuttava. Yksinkertainen ja pienikokoinen normimoottoria kevyempi rakenne tarjoaisivat etuja myös moottoripyörän moottorina. Teknologiaa perusteellisemmin selvittävä pdf löytyy täältä.

X Minin pitäisi olla markkinoilla 2-3 vuoden kuluessa.