David Silver aloitti jossain vaiheessa matkan varrella myös Hondan moottoripyörien keräämisen museoajatus mielessään. Ratkaisevan askelen eteenpäin hanke otti, kun hän sai kuulla että erään amerikkalaisen yksityinen 125 Hondan kokoelma oli myynnissä. Pennsylvialainen jälleenmyyjä oli aloittanut oman kokoelmansa keräämisen jo 1970-luvulla. Aina kun vaihdossa oli tullut hyväkuntoinen ja vähänajettu Honda, hän oli laittanut sen talteen. Pyörät ovat uutta vastaavia, niitä ei ole edes tarvinnut restauroida.

Nyttemmin Silver rakentaa pyörilleen kunnollista esittely-ympäristöä Suffolkissa. Museon pitäisi avautua tämän vuoden lopulla.

200 pyörään mahtuu monenlaista Hondaa ensimmäisestä Cub F -moottorista, jota asennettiin polkupyöriin aina ensimmäiseen vuosimallin 1992 Firebladeen tai alkuperäiseen Honda Dreamiin. Cub F -moottori asennettiin polkupyörän takapyörään voimanlähteeksi, ja Silverin kappale on vuodelta 1952.

Baby blue ja James May

Harvinaisempaa sporttipyörää edustaa puolestaan 1950-luvun vauvansininen Honda Benly, eräs ensimmäisistä Japanissa valmistetuista sporttipyöristä. Siihen aikaan japanilaiset kopioivat paljon brittipyöriä, mutta Benlyyn oli otettu mallia saksalaisesta NSU:sta.

Kokoelmassa on paljon silmäähiveleviä 50-luvun alkupuolen Hondia, mukaanlukien alkuperäinen Dream-malli.

– Nämä ovat kaikki äärimmäisen harvinaisia, niitä on jäljellä vain kourallinen, Silver toteaa.

Silverin tiloissa on myös pitkä rivi CB nelosia 70-luvun puolivälistä. Niillä on oma tilansa Silverin mielessä ja myöskin liiketoiminnassa.

Tunnetun tv-sarjan Top Gearin pyörähullu James May oli ottanut yhteyttä Silveriin ja pyytänyt häntä toimittamaan täysin restauroidun CB400F:n, josta sittemmin tuli median lempilapsi. Tätänykyä Silverin yritys rakentaa uutta vastaavia CB400F:iä ja May on yksi hänen parhaista asiakkaistaan.

Lisää asiaa Dream Magazinen lehtihaastattelusta tämän linkin takaa, ja David Silverin videohaastattelu täällä.