Visordown kertoo, että Royal Enfield on juuri rekisteröinyt uuden tuotenimen "Himalayan", joten siltä piakkoin tullee uusi malli. Sattumoisin kansainvälisesti on myös huhuttu, että Royal Enfieldiltä on tulossa uusi adventure- eli seikkailupyörä. Ja mikä sopisi sille paremmin nimeksi kuin "Himalaya", Himalaja?

Tavaramerkkiä käytetään valmistajan ilmoituksen mukaan kaikessa lähtien moottoripyöristä, päätyen kolmipyöräisiin, ajovarusteisiin, kypäröihin ja muuhun.

Viime marraskuussa kerroimme, että Ducatin entinen pääsuunnittelija Pierre Terblanche siirtyy Royal Enfieldin pääsuunnittelijaksi. Pian tämän jälkeen alkoivat liikkua huhut, jonka mukaan yritys julkistaisi uuden 400 cm3 moottorin tulevien malliensa voimanlähteeksi.

Royal Enfield on iso peluri

Royal Enfield on kansainvälisesti vertaillen suuri kaksipyöräisten valmistaja. Siinä missä BMW Motorrad myi 123 500 moottoripyörää, KTM myi 158 800 moottoripyörää 2014 ja Harley-Davidson 268 000 pyörää, niin Royal Enfield keräsi rahat kassakaappinsa peräti 302 600 pyörän myynnistä. 

Kappalemääräisesti mitattuna Royal Enfield on tuosta joukosta suurin, mutta se ei vielä riitä: myös sen kasvuluvut ovat omassa ylhäisessä yksinäisyydessään. Sen pyörien myynti kasvoi viime vuonna peräti 70 prosenttia siinä missä H-D:n myynti nousi vain 2,7 %.

Tämä kertoo jotakin Intian moottoripyörämarkkinoista, jotka ovat maailman suurimmat. Ainoastaan 2 %, noin 6200 kappaletta Royal Enfieldejä myydään Intian ulkopuolella, kun Harley-Davidsoneista noin kolmannes myydään USA:n ulkopuolelle.

Royal Enfieldin kasvu ei kuitenkaan ole satunnainen ilmiö, vaan pitkän työn tulos, ja yrityksen myynti on kasvanut vakaasti.

Liikevaihdon suhteen asia on taas aivan toinen, sillä Royal Enfieldin kalleinkin malli maksaa vain puolet siitä, mitä halvin, Intiassa valmistettu Harrikka.