Kouvolassa Myllykoskella toimivan Jawatallin omistaja Arto Heino kertoo kiintymyksen Jawoihin olevan varsin perinnöllistä.

– Isäni ajoi nuoruudessaan Jawalla, ja kun hän sitten myöhemmin hankki vanhan 250 cm3 Jawan ja kunnosti sen, innostuin minäkin hankkimaan sellaisen. Eikä siinä vielä kaikki, myöhemmin hommasin vaimollenikin samanlaisen, ja siitä tuli vähän sellainen kisa, kun hänellä oli parempi, Heino kertoo.

Vähitellen yksi asia johti toiseen, ja kun 2013 syksyllä silloinen Jawan maahantuoja oli lopettamassa toimintaansa, ja kysyi Heinolta kiinnostaisiko tätä aloittaa, Heino toteaa lyhyen pohdinnan jälkeen vastanneensa kyllä.

Heino päätti aloittaa uusien Jawojen maahantuonnin sivutoimisesti, samalla tavalla hän edelleen hoitaa asiaa.

– Jawa on selvästi marginaalinen merkki Suomessa vanhoista perinteistä huolimatta. Historiallisiin Jawoihin teimme sikäli pesäeron, että tuomme vain uusia pyöriä, emmekä myöskään myy varaosia vanhoihin Jawoihin.

Miksi ostaa Jawa

– On hauska huomata, että nuorilla motoristeilla ei ole samanlaisia ennakkoluuloja Jawaa kohtaan kun vanhoilla. Silloin joskus aikoinaan kaksitahtisten Jawojen sähköpuoli oli vähän ongelmallinen. Nyt tekniikka on moottoreissa huippumodernia, Heino vakuuttaa.

Väite on helppo uskoa, sillä uusien Jawojen moottorina on Minarellin yksisylinterinen 660 cm3 nelitahtimoottori, jollainen pyörii myös Yamahan Tenere 660 XT:ssä. Moottorissa on tehoa 36 kW / 49 hv 6250 rpm. Vääntöä siitä lähtee 60,5 Nm 5250 rpm.

Toistaiseksi Heino on tuonut maahan kolme Jawaa, joista yhden itselleen ja kaksi asiakkaille.

– Jos haluaa hyvän, toimivan pyörän kilpailukykyisellä hinnalla, niin kannattaa pohtia myös Jawaa vaihtoehtona. Moderni pyörä, joka kuluttaa satasella noin 4-4,5 litraa ja on helppo käsitellä keveytensä vuoksi, niin mikä ettei?

Jawatalli tuo maahan kolmea eri versiota Jawasta: Jawa 660 Californiaa, Sportardia sekä Sportard Adeniumia. Kaikissa on sama moottori, ja pyörien painot vaihtelevat 193 ja 205 kg:n välillä. California on vähän custom-tyyppinen, Sportard asvaltille tarkoitettu ja Adeniumilla ajaa sorallakin.

– Syksyllä Jawalta on tulossa kokonaan uusi omaa valmistetta oleva kaksisylinterinen 1000 cm3 rivimoottori, ja sitä myötä myös uusi pyörä, Heino kertoo.