– Törmäyksen voimasta hirvi osuu pahimmillaan tuulilasiin ja auton kattorakenteisiin, jotka eivät ole välttämättä yhtä lujia kuin korin muut kohdat. Välittömässä hengenvaarassa ovat moottoripyöräilijät, joilla ei ole auton korin suojaa turvanaan , sanoo Trafin asiantuntija Jussi Pohjonen.

Hän uskoo, että paras keino välttää hirvikolari on vähentää nopeutta ja olla tarkkaavainen hirvivaara-alueella ja ilta- ja aamuhämärän aikaan. Myös riista-aitojen päättymiskohdat ovat riskipaikkoja. Jos hirvi ryntää tielle, kannattaa sitä yrittää väistää takaa, koska hirvi yleensä jatkaa kulkuaan eteenpäin.

Hirvet siirtyvät talvilaitumilta kesälaitumille juuri nyt

Etelä-Suomessa laidunta vaihtaa pieni osa hirvistä, mutta pohjoisempana noin kolmannes hirvistä vaeltaa vähintään kymmenen kilometrin päähän kesälaitumelle.

Hirvet siirtyvät kesälaitumelle nopeasti, noin parin viikon sisällä. Jos reitti laitumelta toiselle menee tien ylitse, niin silloin hirvi mitä todennäköisimmin myös ylittää tien.

Kevätvaelluksen jälkeen liikkeellä ovat ylivuotiset vasat, jotka emot karkottavat hoivistaan ennen toukokuun alun uutta vasomisaikaa.

Karkotetut vasat eivät vielä ole tottuneita itsenäiseen elämään, niillä ei ole vakiintunutta elinpiiriä ja emosta eroon joutuminen on niille traumaattinenkin kokemus. Yksinään ne ovat muita alttiimpia kolareille.

Toimitukselta: Vuoden toinen hirvikolarisesonki on parhaillaan aluillaan. Muistutukseksi siitä julkaisemme tämän vuodentakaisen jutun. Se toinen sesonkihan ajoittuu sitten syksylle.