Uutuutta on nimitetty 2014 Honda CTX1300 Cruiseriksi. Samaa perustaa ST 1300 Paneuropeanin kanssa ovat ainakin pitkittäinen vesijäähdytteinen V4-moottori  ja kardaaniveto. Muuten siinä on paljon samankaltaista CTX 700:n kanssa: pyörä vaikuttaa hyvin matalalta ja pitkältä.

Muotoiluosasto on rakentanut CTX1300 Cruiseriin erittäin matalan pleksin, myös sivulaukut on uusittu matalammiksi ja pitkänomaisemmiksi. Moottori ja pakoputkisto tulevat voimakkaasti tässä mallissa esille ja antavat tehokkaan ilmeen.

Uusi ilme enteilee myös uutta Paneuropeania?

Edestä katsoen pyörän ilme on kokonaan uusi valojen yms. osalta, joten tämä voisi ennakoida myös uutta versiota ST 1300 Paneuropeanista. Se on ollut tuotannossa käytännössä muuttumattomana vuodesta 2002 lähtien.

Mikäli CTX:n moottori on sama kuin nykyisessä ST 1300:ssa, niin siinä on tehoa 117 hv ja vääntöä riittävästi. Kahden viikon kuluttua olemme todennäköisesti viisaampia. Veikkaamme, että moottoria on viritetty ajan vaatimuksia vastaavaksi. Honda on jäänyt monia kilpailijoitaan matkapyörien tehoissa jälkeen. 

CTX 1300:sta kertoi ensin Rideapart, ja siellä on nähtävissä myös todenmukaisen näköisiä valokuvia uudesta cruiserista tai sporttourerista, mihin kategoriaan hän nyt sitten asettuukaan.

Lohdutukseksi tässä vaiheessa jutun aloituskuvakuva  Honda ST 1300 Paneuropeanista. Siihen on hyvä vertailla, mikäli käytte katsomassa Rideapartin kuvia. Alla vielä kuva Honda Gold Wing F6B:stä. Ilmeisesti hyväksi havaitulla linjalla on helppo jatkaa asiakaskunnan laajentamista.

Hondan edellinen kruiseri. Golwigistä 'riisuttu' F6B