Toukokuussa tiimi toi pyörän Elvingtoniin Englannissa Straightliners Speed Record -tapahtumaan, jossa se teki kolme turbiinipyörien virallista maailmanennätystä.

Pyörää on kehitelty vuosien ajan, ja nykyisessä versiossa on yksinopeuksinen vaihteisto varsutettuna F1:ssä käytetyllä kuivalla hiilikuituisella monilevyisellä kytkimellä. Valtaosa akseleista ja vauhtipyöristä, jotka alunperin oli tehty valualumiinista, on nyt valmistettu kevyemmästä ja kestävämmästä titaanista. Vanteet puolestaan on tehty hiilikuidusta. Etuhaarukka on Marzocchin ylösalainen 50 mm ja pysähtymisestä pitävät huolen edessä 320 mm:n tuplalevyt, joissa on kuusimäntäiset ISR:n kaliberit.

Viime vuoden loppuun mennessä pyörä oli tullut maksamaan noin 277 000 euroa, ja sen jälkeen sitä on palanut paljon lisää.

MadMax-turbiinipyörä.

Naku on parempi

Alunperin pyörästä piti tulla täysin katettu, mutta tiimi päätti, että nakustreetfighter olisi tiukemman näköinen pakkaus. Lisäksi siinä jäisi käytetty turbiini hienosti näkyville.

Elvingtonissa toukokuussa vuonna 2014 MadMaxin täysin katetulla versiolla päästiin hienoihin ennätyslukemiiin: uusi nopeusennätys yhteen suuntaan oli 344,4 km/h. Elokuussa nakuversiolla päästiin mailin matkalla 361,9 km/h mailin matkalla seisovasta startista.

Tälle vuodelle tavoite oli tehdä lisää ennätyksiä. Tämä tiesi tiimille ongelmia, sillä lisätehontarve oli ilmeinen. Nakupyörän ilmanvastuskerroin on 0,9, kun se täysin katetulla kilpapyörällä on noin 0,35. Taskulaskimen käyttö osoitti, että päästäkseen 361,9 km/tunnissa tavoiteltuun 372,8 km/h he tarvitsivat 100 hevosvoimaa lisää tehoa.

Pyörä on varustettu järjestelmällä, joka estää pakoputken päästä tulevan liekehtimisen.

Tähän päästiin lisäämällä polttoainesuihkutukseen vesi/metanolijärjestelmä. Systeemi syöttää 30 % metanolia ja 70 % vettä olevaa seosta turbiinin sisäänmenoon yli 200 psi:n paineella joka 10 sekunti, ja tämä riittää tehon nostamiseen tarpeelliselle tasolle.

Teho nousikin 542 hevosvoimaan ja 610 Nm:iin maksimikierroksilla. Teholukemat ovat suuntaa-antavia, sillä pyörä suti mittauksessa 300 kg:n lisäpainoista ja 240 mm leveästä takarenkaasta huolimatta. Tämä johtui moottorin liian suuresta väännöstä, ja ECU:n turvajärjestelmät sammuttivat moottorin 386 km/h dynonopeudesta. Ja tämä tapahtui jo ennenkuin vesi/metanolisuihkutus astui kehiin.

Kait se naku sitten on parempi, että hieno moottori pääsee kunnolla esille.

Zef Eisenbergin MadMaxilla ajamat ennätykset 17.5.2015:

  • Maailman nopein turbiinimoottoripyörä, 1 maili yhteen suuntaan 376,1 km/h
  • Maailman nopein streetfighter, 1 maili yhteen suuntaan  372,7 km/h
  • Maailman nopein lentävä neljännesmaili turbiinimoottoripyörällä, 3,91 sekuntia
  • Britannian nopein nakupyörä (kahden edestakaisen ajon keskiarvo) 363,1 km/h.

Kaikki tämä siis katulaillisissa varusteissa olleella moottoripyörällä, normaaleilla katurenkailla ja mikä villeintä, dieselpolttoaineella.

Lisätietoja MadMax tiimin kotisivuilta sekä Facebook-sivuilta, josta löytyy myös paljon mielenkiintoisia videoita. Niistä saa jonkinlaisen käsityksen siiitä, millaista vauhtia pyörä kulkee. Asiasta kertoi ensin Gizmag.

 

MadMax ennätysyrityksessä: hanaa, perkele!