Suzukin Japanin patenttitoimistoon jättämässä patenttihakemuksessa voimanlähteenä toimivat sekä nelisylinterinen rivimoottori että sähkömoottori. Patenttihakemuksessa kuvataan, miten Suzuki hyödyntäisi hybridi-voimalinjaa sekä puoliautomaattista vaiheistoa sporttipyörässä.

Patentin kuvauksen mukaan sähkömoottoria voidaan käyttää joko yksikseen voimanlähteenä tai täydentämään polttoainemoottoria. Patentin mukaan kyseessä voi olla joko tasa- tai vaihtovirtamoottori varustettuna invertterillä ja istuimen alle asennetulla akulla.

Numero 43 osoittaa sähkömoottorin sijaintia.

Sekä polttomoottorin että sähkömoottorin tuottama voima menee vaihteiston kautta. Kun käytetään pelkkää polttomoottoria, vaihteisto jatkaa sähkömoottorin pyörittämistä muuttaen sen samalla generaattoriksi. Tämä myös mahdollistaa sähkömoottorin käytön polttomoottorin apuna.

Vaihteisto on puoliautomaattinen ja sallii käsin vaihtamisen ilman kytkimen käyttöä. Vaihtaminen tehdään silti edelleen kuljettajan vasemmalla jalalla, mutta toteutetaan sähköisesti. Sensori aistii vaihdepolkimen kulman ja antaa pulssin joko ylöspäin- tai alaspäinvaihtamiseen. Elektroniikka hoitaa sitten kytkimen irrottamisen ja vaihteen vaihdon. Järjestelmä toimii yhteistyössä moottorinohjausjärjestelmän kanssa ja sulkee vaihdon ajaksi polttoaineensyötön.

Numero 70 osoittaa sähkömoottorin roottoria.

Hakemuksen kuvituksen mukaan Suzuki aikoo käyttää teknologiaa sporttipyörässä. Kuvissa vaikuttaa siltä, että runko ja sen rakenteet ovat nykyisestä GSX-R1000:sta, mutta niitä on saatettu käyttää vain kuvitustarkoituksissa. Asiasta kertoi ensin Motorcycle.

Patentti ei sinänsä tarkoita sitä, että malli olisi koskaan tulossa tuotantoon, eikä myöskään sitä milloin malli mahdollisesti olisi tulossa markkinoille. Lopullinen tuote voi myös erota melko tavalla patentissa kuvatusta, sillä kysehän on toimintaperiaatteista.

Varmaa on, että sähkömoottorin käyttö yleistyy moottoripyörissäkin. Olisiko markkinoilla tilaa moottoripyörien hybriditeknologialle? Kaksinkertainen moottorijärjestelmä nostaa väistämättä valmiin pyörän hintaa ja sähkömoottori sekä suurempi akku kasvattavat myös pyörän painoa.

Kuva ylhäältäpäin.