Ajoasuihin liitettävissä turvatyynyissä on hyvät, mutta myös hankalat puolensa kuten se, että ne pitää integroida erikseen pyörään. Siksi pyörään sijoitetut airbagit voivat olla käytännöllisempi ratkaisu. Asian voi myös ajatella siten, että molemmat ratkaisut tukevat toisiaan.

Hondan uusi turvatyyny on suunniteltu laajenemaan pystysuuntaisesti, kuten jutun aloituskuvasta näette. Se on sijoitettu pyörässä kohtaan, jossa normaalisti on pyörän polttoainetankki. Voi siis olettaa, että Hondan NC750 -malli, jossa tankin tilalla tällä hetkellä on kypärän mahtuva kuljestustila, olisi luonteva vaihtoehto sijoittaa turvatyyny.

Pystyyn laajeneva tyyny suojaa kuljettaa äkkitörmäyksessä kuljettajan lantion, vatsan ja rinnan lisäksi aina kuljettajan päähän asti tilanteissa, joissa törmäys tapahtuu suoraan eteenpäin. Tällainen tilanne on tyypillisesti sellainen, jossa autoilija kääntyy motoristin edessä täysin yllättäen vasemmalle.

Bosch: huomaa kaksi airbagia ja niiden sijoittelu.

Bosch: huomaa kaksi airbagia ja niiden sijoittelu.

Boschilla kaksi tyynyä

Toinen patentin hakija, kanttauksessa toimivien ABS-jarrujen sekä luistonestojärjestelmien valmistaja Bosch, on päätynyt ratkaisuun, joka on helpommin sovellettavissa mihin tahansa tai minkätyyppiseen tahansa moottoripyörään. Siinä järjestelmä rakentuu kahdesta turvatyynystä, joista toinen sijoitetaan pyörän eteen, ajovalon paikkeille.

Siinä airbag toimii siten, että se heikentää törmäyksen yleistä vaikutusta, kun taas toinen airbag lähempänä ohjaustankoa suojaa kuljettajan rintaa ja päätä.

Kumpikaan ratkaisu ei ole täydellinen suoja motoristille, vaan toimii vain tietyntyyppisissä kolaritilanteissa. Ne eivät toimi esimerkiksi sivulta tulevissa törmäyksissä. Mutta nämäkin ajatukset osoittavat, että paljon on vielä tehtävissä moottoripyöräilijän turvallisuuden parantamiseksi. Asiasta kertoi ensin Rideadvice.