Itsekseen liikkuvat autot ovat olleet Navigant Researchin mukaan autoteollisuuden haave jo vuosikymmenien ajan. Vasta viime aikoina itsekseen liikkuvat ajoneuvot ovat muuttuneet realistisiksi tavoitteiksi, jotka voidaan toteuttaa myös käytännössä. Täysin automatisoituja laitteita, jotka operoivat aivan itsekseen ilman, että kuljettaja on paikalla, odotetaan vasta kymmenen vuoden kuluttua markkinoille. Välivaihe, jossa kuljettajaa vielä tarvitaan valvomaan järjestelmien toimintaa, on kuitenkin enää noin viiden vuoden päässä tuotannosta.

Halu vähentää loukkaantumisia ja liikennekuolemia sekä energiankäytön vähentäminen ovat tekijöitä, jotka voimakkaimmin vaikuttavat ajoneuvojen automatisaatioon. Luotettavuus, turvallisuus ja vastuukysymykset ovat kuitenkin suurimmat raja-aidat autonomisen ajamisen etenemiselle.

Apujärjestelmät kehittyvät nopeasti

Viime vuosikymmenen aikana edistykselliset kuljettajalle suunnatut apujärjestelmät ovat nopeasti levinneet loistoautoista myös alemman hintatason volyymimalleihin. Vuoteen 2020 mennessä autonvalmistajien odotetaan tarjoavan laajennettuja itsekseenajo-ominaisuuksia myymiinsä autoihin. Näihin järjestelmiin kuuluvat mm. kyky vaihtaa kaistaa sekä seurata navgointijärjestelmän antamia yksinkertaisia ohjeita.

Kuljettajia tarvitaan vielä seuraamaan etenemistä sekä toimimaan, jos liikennetilanne käy liian monimutkaiseksi. Täysin kuljettajattomia autoja odotetaan markkinoille vuonna 2025, mutta vuosiluku on riippuvainen paitsi lainsäädännön etenemisestä, myös teknologian vakaasta kehittymisestä.

Navigant Research selvittää raportissaan 18 maailmanlaajuisesti olemassaolevilla markkinoilla autoja valmistavan yrityksen strategiaa ja sen toimeenpanoa. Nämä valmistajat on rankattu 12 kriteerin mukaisesti: markkinoilletuiostrategian, kumppanuuksien, tuotestrategian, teknologian, maantieteellisen laajuuden, myynnin, markkinoinnin, jakelun, tuotantokyvyn, tuotteiden laadun sekä luotettavuuden, tuoteportfolion, hinnoittelun sekä yrityksen sitoutuneisuuden mukaan.

Navigant Reasearch on sitten oman tutkimustyökalunsa avulla profiloinut, arvottanut ja rankannut toimijat paremmuusjärjestykseen. Sen mukaan 10 parasta toimijaa, mitä tulee kuljettamattomien autojen valmistukseen ovat järjestyksessä:

  • 1. Daimler
  • 2. Audi
  • 3. BMW
  • 4. General Motors
  • 5. Volvo
  • 6. Ford
  • 7. Toyota
  • 8. Honda
  • 9. Volkswagen
  • 10. Nissan

Kommentti

Kuten jutun alkukuvastakin näkyy, tutkimus ei ota huomioon sellaisia tekijöitä kuin Google, joka ensimmäisenä on kokeillut omaa kuljettajatonta autoaan liikenteessä, tai Apple, joka huhujen mukaan on kehittämässä omaa autonomista autoaan. Tämä johtunee siitä, että kumpaakaan ei vielä valmistajana ole olemassa nykyisillä markkinoilla.

Mitä tämä sitten mahdollisesti merkitsee moottoripyörien kannalta, niin ainakin neljällä valmistajalla 10 kärjessä -yrityksen listalta on yhteyksiä moottoripyörävalmistukseen: Daimlerilla Mercedes-AMG:n osaomistaman MV Agustan kautta, Audilla, joka omistaa Ducatin, tietenkin BMW:llä, joka valmistaa myös BMW-merkkisiä moottoripyöriä ja Hondalla, joka niinikään on myös moottoripyörävalmistaja.

Toistaiseksi kovin paljon keskustelua ei ole näkynyt siitä, että moottoripyörät voisivat olla itsekseen ohjautuvia, mutta tekniikka kehittyy. Hyvä esimerkki tästä on Lit Motorsin umpikorinen moottoripyörä, jonka kallistusta ja siten liikettä ohjataan gyroskooppihyrrien vaiheistusta muuttamalla, sopisi hyvin myös autonomisesti liikkuvaksi kulkuneuvoksi.

Mitä itseohajutuminen ja autonomia merkitsisivät moottoripyöräilylle ja sen tunnelmalle, on eri asia. Turvallisuutta se epäilemättä kuitenkin parantaisi. Mitä mieltä olet?

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Näin pysyy tulevaisuuden moottoripyörä pystyssä jäälläkin - ilman nastoja