Husqvarna FS 450 Supermotossa on uusi kromimolybdeeniteräsrunko, joka parantaa pyörän käsiteltävyyden tarkkuutta ja antaa hyvän ajotuntuman, Husqvarnan tiedotteessa väitetään. 

Pyörän painoa on pudotettu pienin annoksin sieltä täältä. Rungon pitäisi olla 380 grammaa kevyempi kuin aiemmin. Samalla takarunko on uusittu ja tehty komposiittimateriaalista, josta 30 % on hiilikuitua. Painonsäästöä kilo.

Husqvarna FS 450 Supermoton uusi runko.

Takaswingi taas on valualumiinia ja se on suunniteltu kokonaan uusiksi optimaalista jäykkyyttä ajatellen, jolloin vetopito ja ajotuntuma on parempi. Samalla painosta on säästetty 250 grammaa.

Yhdellä nokka-akselilla varustettu 449,9-kuutioinen moottori tuottaa 63 hevosvoimaa, ja on tehokkain Husqvarnan tuon kokoluokan moottori koskaan. Samalla se on pienempi ja kevyempi sekä rakennettu siten, että se tuottaa optimaalisen massakeskipisteen uuden rungon kanssa.

Moottori on nyt 23 mm lyhyempi, 23 mm kapeampi ja 9 mm matalampi. Jokainen sisäinen komponentti on suunniteltu uusiksi ja sijoitettu uudelleen. Tuloksena on 1,8 kg:n painonpudotus. Moottori painaa nyt 27,8 kg.

Uusi kapeampi, lyhyempi ja matalampi voimanlähde.

SOHC-kansi on myös suunniteltu uudelleen ja painaa 350 gr vähemmän kuin aiemmin. Sen palotila ja kanavat on niinikään optimoitu. Kampiakselissa on 10 % enemmän inertiaa ja sitä on siirretty 9 mm taaksepäin ja 7 mm ylöspäin.

Myös viisipykäläinen vaihteisto on pienempi, 8 mm kapeampi ja 350 gr kevyempi kuin aiemmin. Pyörä on myös varustettu luistokytkimellä.

Pyörässä on lisäksi tehokarttoja eri tilanteita varten ja lähtöavustin.

Husqvarna FS 450 Supermoto vuosimallia 2016.

Pakojärjestelmä on suunniteltu uudelleen massakeskipisteen optimoimiseksi ja melun vähentämiseksi. Jarrut ovat Brembon nelimäntäiset radiaalit 310 mm:n levyllä edessä ja yksimäntäinen satula sekä 220 mm:n levy takana.

Mustat Alpinan valmistamat valuvanteet ovat  edessä 16.5” ja takana 17”. Ensiasennusrenkaat ovat Bridgestonen 125/80 R420 ja 165/65 R420 slicksit.

Etupäässä on WP:n jousitus/vaimenninelementit 48 mm:n versioina. Niissä on joustomatkaa peräti 280 mm. Takaiskunvaimennin on niin ikään WP:n käsialaa ja sen joustomatka on 266 mm. Takavaimennin on täysin säädettävä.

Pyörän maavara on 290 mm, istuinkorkeus 890 mm ja sen kuivapaino on kaiken painonsäästön seurauksena vaivaiset 105,3 kg. Polttoainetankin tilavuus on puolestaan 7 litraa.

105,3 kg:n kuivapaino ja 63 hevosvoimaa ei äkkiseltään kuulosta huonolta yhdistelmältä.