Koska konkreettinen ajotaidon opiskelu on meidän olosuhteissamme talvella hankalaa, niin varma keino oppia jotain on katsella erilaisia ajo-opetusvideoita. Omat intressit ratkaisevat, painotatko sitten ajoturvallisuuteen vaikuttavia asioita vai rata-ajo-oppeja.

Kalenteri kuntoon

Ensimmäinen hyödyllinen teko voi olla laittaa kännykän tai perinteiseen kalenteriin muistutus jonnekin ensi vuoden maaliskuulle ennakoivan ajotaitopäivän koulutuksen varaamisesta alkukesäksi. Eikä varmaan haittaisi, vaikka samalla varaisit rata-ajo-opetukseenkin yhden päivän.

Sitä ennen voit tutustua joko kaupallisten videoitten opetustarjontaan tai selata YouTubea. Sieltä löytyy paljon mielenkiintoista opetusmateriaalia siitä, miten isoilla ja kankeillakin pyörillä pystyy ajamaan juohevasti, nopeasti ja turvallisesti silloin kun homma osataan tehdä oikein.

Opi jarruttamaan oikein

Alla on yksi hieno konkreettinen videoesimerkki siitä, miten jarrutustapa ja vauhti vaikuttavat pyörän pysähtyvyyteen. Olen kuullut tarinaa, jonka mukaan jopa ajokouluttajat autokouluissa nykyään suosittavat pelkän etujarrun käyttöä pyörän maksimaalisen tehokkaaseen pysäyttämiseen. Toivottavasti tämä on silkkaa puppua, sillä eivät edes sellaiset pyörät, joissa on integroidut jarrut, pysähdy tehokkaimmin vain etujarrukahvaa tai jarrupoljinta painamalla.

Integroiduissa jarrujärjestelmissä esimerkiksi taka- tai etujarrua painamalla vaikutetaan molempien pyörien jarruihin yhtäaikaa. Normaalisti se tapahtuu siten, että vaikkapa takajarru on yhdistetty etujarrun yhteen mäntään. Tämä on tottakai kohtuullisen hyvä tapa jarruttaa, mutta ei anna maksimaalista jarrutustehoa, vaikka vaikuttaakin molempiin renkaisiin.

Tässä videossa on rinnakkaiset mallisuoritukset pelkällä takajarrulla jarruttamisesta, etujarrulla sekä sitten sekä taka- että etujarrulla jarruttamisesta yhtä aikaa. Molempien jarrujen käyttö siten, että sekunnin murto-osaa ennen painetaan takajarrua, siirtää pyörän massapainopisteen valmiiksi eteen, jolloin etujarrujen pito on vahvasti etujarrukahvaa painaen heti maksimaalisen hyvä ja antaa parhaan pysähtyvyyden.

Tätä ei opi pelkällä videon katsomisella, vaan sitä pitää harjoitella ja toistaa hiljaisessa vauhdissa kerta toisensa jälkeen.Oikean jarrutustavan ja -järjestyksen opettelu kannattaa lisätä kevään ensi ajoreissuilla rauhallisesti harjoiteltavien asioiden joukkoon. Vain loputon määrä toistoja tekee mestarin tässäkin asiassa. Vauhti ei ole pääasia, vaan oikea rytmi ja toistojen määrä.

Videolta selviää myös hyvin, miten vauhti vaikuttaa jarrutusmatkaan. Hyppy 45 km/h 60 kilometriin tunnissa tuplaa pysähtymismatkan. Silloin, kun renkaiden kulutuspinta alkaa olla loppusuoralla, on hyvä testata maksimipysähtyvyyttä omalla pyörällä alhaisissa nopeuksissa, mutta jossain muualla kuin julkisen liikenteen seassa. Pyörän käytös voi muuttua rajusti voimakkaassa jarrutuksessa, joten jo siitäkin syystä on hyvä pitää nopeudet alhaisina ja mielellään vielä kaveri mukana toisella pyörällä peesaamassa.

Kuntoile!

Toinen hyvä tapa parantaa ajamisen nautintoa on pudottaa painoa ja nimenomaan siten, että kuntoilet. Muutama kilo vähemmän rasvaa ja lisää lihasta auttaa jaksamaan pitkiäkin ajosessioita hyvävireisenä ja uupumatta. Kehon joustavuus ja voima mahdollistavat myös sen, että sinulla on parempi ote ja kontrolli pyörästä.

Laita pyöräsi parempaan kuntoon!

Kolmas hyvä keino on parantaa pyörääsi. Mitä se sitten kenellekin tarkoittaa. Uudet jousitus-iskunvaimenninelementit saattavat muuttaa pyörän ajettavuutta radikaalisti. Omat kokemukseni puoltavat tätä. Hyvät kaasuiskunvaimentimet muuttavat Helsinginkin mukulakivikadut tasaiseksi asvaltiksi. Ajettavuus ja hallittavuus paranevat kautta linjan.

Yksi vaihtoehto voi olla myös virittää pyörään lisää tehoa. Nyrkkisääntö lienee, että jollet tiedä, mitä olet tekemässä, niin toivo, ettei tehonhäviö virityksen yhteydessä ole kovin suuri. Kannattaa siis ottaa yhteyttä johonkin viritykseen erikoistuneeseen pajaan, jos aiot saada positiivisia tuloksia.

Pyörän painoa voi pudottaa muutaman kilon, jos vaihdat vaikkapa raskaan alkuperäisen 4-2-putkiston kevyempään 4-1-putkeen. 

Pyörän perushuollon merkitystä ei voi liikaa korostaa: sen tekemiseenhän tai teettämiseen sinulla on aikaa koko talvi. Samalla tietysti tarkastetaan, missä kunnossa renkaat ovat.

Käytä talvitarjoukset hyödyksi!

Mikäli pyöräsi varusteissa tai omissa ajovarusteissasi on puutteita, talvi on hyvää aikaa etsiä tarjoustuotteita. Mp-messujen yhteydessä on yleensä tarvike- ja varustetarjouksia. Käytettyjä, mutta hyväkuntoisia vaatteita voi löytyä vaikka erilaisten rompepäivien yhteydessä. Internet on myös oiva paikka etsiä sopivia ja edullisia varusteita. Hyvillä, laadukkailla ajoasuilla, kypärällä ja muilla varusteilla ajaminen on yleensä miellyttävämpää kuin vajailla tai huonoilla. Se kannattaako niistä maksaa täyttä hintaa, on tietysti oman harkintasi varassa.

Mitä vinkkejä itselläsi on asiaan liittyen? Pidätkö jollain erityiskeinoilla ajotaitoasi yllä talven aikana? Kerro meille muillekin täällä.