BMW G 310 R on valmistajan ensimmäinen roadsteri alle 500-kuutioisten luokassa. BMW:n tiedotteen mukaan luvassa on käytännöllisyyttä sanan parhaassa mielessä; dynaamisuutta ja mukavuutta sekä maantie- että kaupunkiajossa. Polttoaineenkulutuksen pitäisi olla pientä, kuten voi olettaakin kevyeltä pienikuutioiselta yksisylinteriseltä ja myös ajoasennon pitäisi olla mukava.

Tyhjästä rakennettu G 310 R on tarkoitettu myytäväksi kaikkialla maailmassa, joten se toimii useimmilla polttoainelaaduilla, täyttää kaikki päästövaatimukset sekä muut paikalliset vaatimukset. Suunnittelussa on pyritty luomaan malliin kaikuja S 1000 R -mallista.

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

Pyörä on lyhyesti sanottuna modernin roadsterin näköinen, ja hyvinkin sellainen, minkä BMW jokin viikko sitten esitteli konseptina. Pyörässä on uspide-down-etuhaarukka ja sen rakentamisessa on käytetty laadukkaita materiaaleja korostamaan premium-luokkaan kuulumista. Tähän on tietysti tarvekin, koska pyörä valmistetaan Intiassa TVS:n tehtaalla, ja se julkistanee pikapuoliin oman versionsa mallista, joskaan tuskin samalla tavalla premium-kastiin kuuluvaa.

Moottorina on täysin uusi 313-kuutioinen yksisylinterinen ja nestejäähdytteinen kone, jossa on neliventtiilikansi ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia sekä sähköinen polttoaineensuihkutus. Moottorin poraus on 80mm ja isku 62,1 mm.

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

Moottorin erikoisin piirre on taaksepäin kallistettu sylinteri, jossa sylinterin päätä on samalla käännetty 180 astetta, jolloin ilmanotto on edessä ajosuuntaan katsoen.

Tehoa moottorissa on 25 kW / 34 hevosvoimaa 9500 rpm ja maksimivääntö 28 Nm löytyy 7500 rpm:stä. Pyörän paino on vain 158,5 kg.

Ajoasento on rento ja pysty. Kaikki kytkimet ja kontrollit ovat yksinkertaisia ja helppoja käsitellä. Tukeva putkirunko, uspide-down-etuhaarukka ja pitkä takahaarukka takaavat pyörän stabiiliutta. Runko on myös varsin vääntöjäykkä.

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

Kaksikanavaiset ABS-jarrut ovat vakiona mukana. Edessä on yksi levy 4-mäntäisellä radiaalisatulalla ja 300 mm:n levyllä, takana puolestaan yksi 240 mm:n levy ja 2-mäntäinen kelluva kaliiberi huolehtivat pysähtymisestä. Mittaristopaneelissa on nestekidenäyttö.

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R pähkinänkuoressa 

  • Moottori yksisylinterinen ja nestejäähdytteinen, neliventtiilikansi ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia
  • Taaksepäin kallistettu sylinteri, imupuoli edessä
  • 25 kW / 34 hevosvoimaa 9500 rpm, maksimivääntö 28 Nm 7500 rpm
  • Tukeva putkirunko, uspide-down-etuhaarukka ja pitkä takahaarukka
  • Renkaat 110/70 R 17 edessä ja 150/60 R 17 takana
  • Suorituskykyiset ABS-jarrut
  • Hyvä ergonomia ja monitoimimittaristo
  • Matala istuinkorkeus, vain 785 mm
  • Isoveli S 1000 R:n sukulaisnäköä
  • BMW Motorradin kehittämä Munchenissä Saksassa, valmistus Intiassa yhteistyökumppani TVS Motor Companyn toimesta

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)

BMW G 310 R (K03)