CCU tarkoittaa langatonta liitettävyyttä

Langatonta liitettävyyttä ja ajoneuvojen verkottumista edusti Bosch CCU (connectivity control unit) yhdistää / verkottaa moottoripyörät vaikkapa pilveen, mikä tekee sitten mahdolliseksi monia asioita, kuten moottoripyörän soittaman elektronisen hätäpuhelun, eCallin, onnettomuuden sattuessa. Se ominaisuushan tulee autoissa pakolliseksi vuoden 2018 huhtikuusta lähtien. Hätäpuhelu varmistaa sen, että apu tulee paikalle mahdollisimman nopeasti.

CCU mahdollistaa myös sellaisten tietojen kuin esimerkiksi liikenteen moottoripyörille vaarallisista paikoista tai vaikka risteyksistä ilmoittamisen. Lisäksi ne auttavat varastetun moottoripyörän löytymisessä.

ICC, verkottunut informaatiojärjestelmä

Integrated connectivity cluster eli ICC on puolestaan moottoripyöriä varten kehitetty informaatiojärjestelmä, joka tukee erilaisia näyttökokoja ja resoluutioita. ICC:ssä on Bluetooth ja älypuhelinrajapinta. Sen myötä ajoneuvon sovelluksia pystyy ohjaamaan puhelimen avulla. Lisäksi puhelimesta voi seurata dynaamista matkadataa, kuten ajoreitin yksityiskohtia, mutkissa käytettyjä nopeuksia ja kalliselukulmia.

Moottoripyörän vakautusjärjestelmän toimintaperiaate.

Moottoripyörän vakautusjärjestelmän toimintaperiaate.

MSC, motorcycle stability control

MSC, motorcycle stability control, ajaa samaa asiaa moottoripyörissä kuin autoissa ajonvakautusjärjestelmä. Monitoroimalla koko ajan kaksipyöräisen kallistuskulmaa ja ajonopeutta sekä kiihtyvyyttä, järjestelmä pystyy välittömästi mukauttamaan sähköisen puuttumisensa jarrutus- ja kiihdytystapahtumiin sopimaan kulloiseenkin ajotapaan.

Tällä tavoin järjestelmä pystyy estämään kaarteissa tapahtuvia onnettomuuksia, joita on varsin suuri osa moottoripyöräonnettomuuksista. Hätäjarrutuksessa se estää ABS-jarruja lukkiutumasta kaarteessa jarrutettaessa tai luistonesto reagoi liian kovaan kiihdytykseen kaarteessa rajoittamalla pyörän tehoa. Järjestelmän pitäisi toimia myös huonoilla pinnoilla, kuten sorateillä.

Mukana voi olla myös stoppien ja wheelien esto, jolloin järjestelmä tunnistaa taka- tai etupyörän nostoyritykset tai -taipumuksen hätäjarrutuksessa tai kovassa kiihdytyksessä.

Kaistanvaihtoavustimen / sokean pisteen avustimen toiminta-alueet.

Kaistanvaihtoavustimen / sokean pisteen avustimen toiminta-alueet.

Sokean pisteen avustin

Side view assist, eli sokean pisteen avustin on moottoripyöriin suunniteltu apuväline, joka ultraäänisensoreiden avulla auttaa motoristeja vaihtamaan kaistaa turvallisesti. Avustin monitoroi sitä tilaa moottoripyörän kummallakin puolella sekä edessä että takana yhteensä neljän sensorin voimin, jotka motoristin näkökulmasta jäävät helposti kuolleeseen kulmaan. Heti kun jokin ajoneuvo ilmestyy kuljettajan sokeaan pisteeseen, järjestelmä hälyttää esimerkiksi optisella signaalilla peilin läheltä, jolloin pyörän kuljettaja voi välttää törmäyksen kaistaa vaihtaessaan.

Sokean pisteen avustimen sensorit ja keskusyksikkö.

Sokean pisteen avustimen sensorit ja keskusyksikkö.