Wunderlichin pyörä tottelee konseptimallinimeä 2WD BMW R1200GS, ja sen pitäisi kaksivetoisena tietenkin selvitä vielä hankalammista paikoista kuin perus-GS:n. 10 hevosvoiman sähkömoottori tuo jo mukavasti lisää vetoa ja varsinkin vääntöä etuvedon avulla tiukkoihin paikkoihin.

Kaksipyörävetoisia moottoripyöriä on tuotannossa toki muitakin, kuten Rokon, Daymak ja Tarus. Tosin viimemainittu on venäläinen, ja sen kohtalo on tällä hetkellä epäselvä. Ainakaan emme ole vielä saaneet vahvistusta sähköpostitiedusteluihin tuotannon aloittamisesta. 

Kaksipyörävetoisten moottoripyörien on voimansiirto moottorilta etupyörälle. Se tapahtuu yleensä joko ketjulla tai hydraulisesti. Wunderlich on konseptissaan päätynyt paljon yksinkertaisempaan ratkaisuun, eli sähköiseen napamoottoriin. Se rajaa väistämättä käytettävää tehoa, mutta on ratkaisuna toteutukseltaan helpompi.

Sähkömoottori on sijoitettu etupyörän napaan.

Sähkömoottori on sijoitettu etupyörän napaan.

Kaksipyörävetoisuus tarjoaa etuja erityisesti maastoajossa, jossa ne eivät jää läheskään niin helposti kiinni pehmeäpohjaisessa maastossa kuin yksipyörävetoiset. Lisäksi voisi olettaa, että kivien ja muiden hankalien esteiden ylittäminen on helpompaa.

Eicma-messuilla Wunderlichilla oli näytillä oheisissa kuvissa näkyvä R1200GS-konsepti. 10,2 hevosvoiman moottorin saa päälle tankin päällä olevasta kytkimestä. Etuveto toimii myös bensamoottori sammutettuna, ja nostaa pyörän jopa 20 km/h tuntinopeuteen. Peruutusasennossa huippunopeus on 3 km/h.

Moottori saa virtansa erilliseltä akkupaketilta, johon pyörän laturi syöttää virtaa. Akku latautuu myös etujarrua käytettäessä moottorin jarruttaessa.

Järjestelmän elektroniikka tulee Evolt-nimiseltä italialaiselta yritykseltä, mutta etupää on vaatinut Wunderlichilta omia virityksiä napamoottorin ja akkujen aiheuttaman painonnousun vuoksi.

Sähkömoottorin tehonsäätö ja vetosuunnan vaihto.

Sähkömoottorin tehonsäätö ja vetosuunnan vaihto.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Klassikkojutussa on erilaisia vetojärjestelmävaihtoehtoja ja pyöriä esiteltynä sekä yhdysvaltalaisen edelleen tuotannossa olevan kaksipyöräisen Rokonin ajovideota. Tarus puolestaan on todella uskomaton pakkaus. Toivottavasti se tulee tuotantoon. Ajatus matkalaukkuun mahtuvasta kaksipyörävetoisesta maastomoottoripyörästä, joka kelluu veden pinnalla on vähintään kutkuttava.

Aurinkokennoin varustettu 2-pyörävetoinen sähkömaastomopo Beast D latautuu itsekseen

Klassikkojuttu: Viisi ja puoli parasta kaksipyörävetoista pyörää videolla

Tarus - uskomaton kahdella pyörällä vetävä mp 

Wunderlichin hybridikonsepti, kaksipyörävetoinen 2WD BMW R1200GS ei juuri äkkiseltään eroa perus-gessusta.

Wunderlichin hybridikonsepti, kaksipyörävetoinen 2WD BMW R1200GS ei juuri äkkiseltään eroa perus-gessusta.

Kaksipyörävetoisuuden pitäisi tuoda paljon etuja maastossa. Ja myös peruutusvaihteen.

Kaksipyörävetoisuuden pitäisi tuoda paljon etuja maastossa. Ja myös peruutusvaihteen.