Sylvain ja Florent Berneron perustivat Praëmin Saint-Rémy-lès-Chevreuseen ideanaan tehdä käsinrakennettuja moottoripyöriä, joiden aihioina he käyttävät vanhojen legendaaristen kisapyörien runkoja ja moottoreita. Samalla he päivittävät näitä teknisin ja mekaanisin parannuksin.

Veljeksillä on kieltämättä mielenkiintoisia meriittejä. Sylvain on entinen BMW Motorradin designeri ja Florent prototyyppien tekijä ja Ranskan armeijan entinen lentomekaanikko.

Praëm SP3, heidän ensimmäinen työnäytteensä on parempi, kuin se Honda Racing Corporationin (HRC) jäljiltä aikanaan oli. Colin Edwards sentään voitti sillä Superbiken maailmanmestaruuden vuonna 2000 ja ylsi vielä vuonna 2001 toiseksi.

– Kaikki HRC:n osaaminen on pyörässä: moottori on tehty enimmäkseen magnesiumista ja alumiinista, ja jakopää on toteutettu hammasrattain perinteisen jakohihnan tai ketjun sijasta. Mutta tuotantopyöränä RC51 SP2:ssa oli huonoja puolia verrattuna tehdaskilpuriin. Jarrut ja alusta eivät olleet niin hyvät kuin muu pyörä, ja polttoainetankki peitti taemman sylinterin aiheuttaen ylikuumenemisongelmia, veljekset kertovat Praëmin kotisivulla.

Praëm 3.

Praëm 3.

Pyörän parantaminen

– Praëmin filosofia vaatii, ettemme heikennä alkuperäisen pyörän suorituskykyä, sen vuoksi pidimme sen kilpaperimän mukaisen geometrian ennallaan ja paransimme kaikkea sen ympärillä. Ratkaistaksemme jarrutus- ja jousitusongelmat, SP3:een on asennettu parhaat markkinoilta saatavat osat, kuten ultrakevyet hiilikuituvanteet, radiaalijarrut hiilikeraamisin levyin sekä Öhlinsin vaimentimet.

Tavoitteena oli vaatimattomasti valmistaa äärimmäinen käsintehty grand tourer.

Muotokieli on saanut vaikutteita korealaisen taitelijan veistoksista.

Muotokieli on saanut vaikutteita korealaisen taitelijan veistoksista.

– Emme olleet toteuttamassa puhdasta kilparaaseria tai mukavaa touring-pyörää, vaan pyörää, joka elää molemmissa näissä maailmoissa. Se voisi olla vaikka Aston Martin DB9 - nopea ja voimakas, mutta ajaton ja elegantti yhtäaikaa. Jokainen pyörän pintaosa on käsitelty sen käyttötarkoituksesta riippuen, ja kaikki mekaaniset ja rakenne-elementit on tummennettu. Harjattu alumiini tai ruostumaton teräs määrittävät ergonomisia ja aerodynaamisia pintoja, kun taas värilliset osat tuovat koristeellisuuden. Toisin kuin alkuperäisessä RC51 SP2 -esi-isässään, SP3:n tankki on muotoiltu siten, ettei taempi sylinteri kuumene, veljekset toteavat.

Kaikilla muodoilla ja pinnoilla on tarkoituksensa.

Kaikilla muodoilla ja pinnoilla on tarkoituksensa.

Teräslangat tehtäväänsä sidottua taidetta

Huikean näköiset kateosat on rakennettu 2 mm paksuisesta teräslangasta ja luovat mielenkiintoisen visuaalisen ilmeen. 

– Ne ovat saaneet inspiraationsa Brooklynissä asuvan korealaisen taiteilijan Seung Mo Parkin veistoksista, ja niillä on käytännön tarkoitusperä. Varioimalla lankojen tiheyttä, ilmavirta pääsee niiden läpi ram-air-ilmanottoon edessä, ja kuuma ilma purkautuu jäähdytysjärjestelmästä takaa.

Melko "cool" yksityiskohta on myös Tag Heuerin valmistetta oleva Monaco Calibre 11 kello, joka on täysin integroitu pyörän tankkiin - hihnoineen.

– Kuljettaja voi irrottaa sen siitä, ja pukea ylleen, kun lähtee jonnekin pyörän luota.

Kauniita muotoja.

Kauniita muotoja.

Veljekset aloittivat projektin tammikuussa 2015, ja sen koko suunnittelu ja toteutus on tehty talon sisällä, ja vaatinut noin 4000 työtuntia.

Pyörä on kaupan Bonhamsin Pariisin huutokaupassa Le Grand Palais'ssa helmikuun 4. päivänä. Pyörän hinnan arvellaan nousevan noin 145 000 euroon. Lisätietoja Praëmin sivuilta.

Ilmanotto ram-airia varten on teräslankojen alla.

Ilmanotto ram-airia varten on teräslankojen alla.

Teknisiä tietoja

  • - Moottori on kokonaan rakennettu uudelleen ja viritetty, teho 165 hv ja vääntö 125 Nm
  • - Uuden tankin kapasiteetti 12 l
  • - Kuivapaino 180 kg

 Alusta

  • – Renkaat Pirelli Superbike SC2.
  • – Vanteet: Rotobox hiilikuitua (6,8 kg pari)
  • – Jarrulevyt: Sicom hiilikeraamiset (optimaalinen toimintalämpötila 450°C)
  • – Jarrut: Brembo CNC 484/108 ja CNC 84 (keraamiset jarrupalat)
  • – Jousitus: Öhlins FGR300 ja TTX36 

Moottori 

  • – 1000 cm3 90°V-twin / DOHC / 4 venttiiliä per sylinteri
  • – Kevennetty kampiakseli
  • – JE korkeapainemännät
  • – Titaaniventtiilit
  • – Viritetyt sylinterikannet
  • – Power Commander
  • – Kilpailmansuodin ja ram air
  • – Titaaninen pakoputkisto vaimentimineen 

Samalla langat muodostavat ennennäkemättömän mielenkiintoisia visuaalisia pintoja.

Samalla langat muodostavat ennennäkemättömän mielenkiintoisia visuaalisia pintoja.

Praëm 3.

Praëm 3.

Praëm 3.

Praëm 3.

Praëm 3

Praëm 3

Praëm 3 ja kuten kuvasta näkyy, Tag Heuerin kello on paikalla hihnoineen. Kuljettaja voi kiinnittää sen ranteeseensa niin halutessaan.

Praëm 3 ja kuten kuvasta näkyy, Tag Heuerin kello on paikalla hihnoineen. Kuljettaja voi kiinnittää sen ranteeseensa niin halutessaan.