KTM / Husqvarna

Husqvarnan ja KTM:n takaisinkutsu koskee vuoden 2016 malleja. Hussen TC ja FC ja KTM:n puolestaan SX ja SX-F-motocross-malleja, joissa on 250 - 450 cm3 nelitahtimoottorit tai 125 - 250 cm3 kaksitahtimoottorisia etuvanteitten pinnaongelmien vuoksi.

KTM:n mukaan ongelma koskee yksistään Pohjois-Amerikassa noin 3700 moottoripyörää. Toistaiseksi valmistajalla on tiedossa kaksi onnettomuutta, jotka ovat aiheutuneet kyseisen ongelman vuoksi. Toinen niistä oli vakava aiheuttaen murtuneita kylkiluita ja olkapään loukkaantumisen.

Aiemmin tässä kuussa KTM ehti jo takaisinkutsua 250 kaksitahtista SX- ja XC-mallia paloriskin vuoksi.

KTM:n mukaan pyöriä ei saa käyttää ennen kuin ongelmat on korjattu auktorisoidun KTM/Husqvarna-korjaamon toimesta.

Suzuki DL 1000: kolme eri sähköongelmaa

 

Suzuki DL1000 A.

Suzuki DL1000 A.

Suzukin takaisinkutsu koskee vuosien 2014-2016 DL1000-seikkailupyöriä. Vuosien 2014 ja 2015 malleissa virtalukon liitäntänavat saattavat hapettua, jos joutuvat tekemisiin syövyttävien nesteiden kuten tiesuolan ja samanaikaisen sateen kanssa. Tämä saattaa aiheuttaa virtapiirin kytkeytymisen riippumatta virtalukon asennosta ja estää moottorin sammuttamisen vaikka virta-avaimesta kääntää virran pois päältä.

Ongelma raportoitiin ensi kerran Suzukin jälleenmyyjän toimesta tammikuussa 2015 Hollannissa. Huhtikuusta lähtien Suzuki väliaikaisena korjaustoimenpiteenä suojasi liittimet. Takaisinkutsuprosessi alkoi jo joulukuussa. Kaikkiaan Suzuki on saanut aiheesta 33 raporttia samanlaisista ongelmista Kanadasta, Japanista ja Euroopasta.

Suzukin jälleenmyyjät asentavat kannen virtalukon liittimeen, ja jos on havaittavissa merkkejä korroosiosta, vaihtavat päävirtajohdon sekä johtosarjan. 

Hyytymisongelma

Toinen takaisinkutsu koskee myös vuosien 2014 ja 2015 malleja ja syynä on vika, joka estää moottoreita käynnistymästä. Suzukin mukaan korroosio voi heikentää akun maajohdon yhdistymistä siinä kohdassa, missä se liittyy kampikammion maalattuun pintaan. Tämä saattaa aiheuttaa moottorin sammumisen tai käynnistämättömyyden.

Ongelmasta raportoitiin jo syyskuussa 2014. Alunperin valmistaja luuli ongelman johtuneet väärin suoritetusta huollosta eli siitä, että pultti oli jäänyt löysälle huollon yhteydessä. Ongelma kuitenkin jatkui, ja Suzuki jätti maalaamatta kampikammion pinnan siitä kohtaa, mihin maajohto tuli. Kaikkiaan 17 raporttia ongelmasta tehtiin vuoden 2015 elokuuhun mennessä, ja joulukuussa aloitettiin takaisinkutsut.

Suzukin jälleenmyyjät siirtävät kiinnityksen maalamattomalle pinnalle. Uusi sijoitus tulee lähemmäs pakoputkea, joten maajohtoon tulee lämpöä kestävä putkisuojus.

Johtojen reititysongelma

Kolmas takaisinkutsu koskee vuosien 2014-2016 ongelmaa, jossa johtosarja on asennettu liian lähelle polttoainetankin pohjaa. Normaalikäytössä syntyvä tärinä saattaa aiheuttaa johtojen eristekerrosten puhkikulumisen, jolloin johtimen paljas sydän saattaa koskettaa polttoainetankkia ja aiheuttaa oikosulun ja siten moottorin pysähtymisen.

Belgialainen jälleenmyyjä raportoi asiasta ensimmäisenä helmikuussa 2015 huomattuaan ruostetta DL 1000:n polttoainetankissa. Aluksi Suzukilla luultiin, että kyse on kosmeettisesta eikä toiminnallisesta ongelmasta.

Maaliskuussa USA:sta tuli kuitenkin kuusi ilmoitusta johtosarjan hankautumisesta polttoainetankkia vasten. Takaisinkutsu käynnistettiin joulukuussa. Jälleenmyyjät tarkastavat takaisinkutsuttujen pyörien johtosarjan ja jos aihetta, vetävät sen uutta reittiä pitkin, jottei mekaanista hankausta synny. 

Suzukin 650-malleissa nokat ongelmana

Yhdysvalloissa takaisinkutsun kohteena on 6214 vuosimallien 2012-2014 650-kuutioista Suzukia. Kutsut koskevat vuosimallien 2013-2014 SFV650- ja AN650A Burgman -malleja sekä 2012-2014 DL650 A -malleja. Syynä on komponenttien valmistuksessa ja varastoinnissa sekä valmistuksessa tapahtunut kontaminaatio, joka saattaa ilmetä liiallisena venttiilinostimien ja -nokkien kulumisena.

Liiallinen kuluminen voi aiheuttaa moottorin pysähtymisen, mikä on aina riskitekijä. 

Suzuki informoi omistajia pyörien ongelmasta ja jälleenmyyjät tarkistavat venttiilinvälykset ja vaihtavat nostimet ja nokka-akselit jos aihetta. Kaikista niistä pyöristä, joilla on ajettu alle 4000 km vaihdetaan osat automaattisesti, sillä kuluminen ei vielä ole havaittavissa. Takaisinkutsu alkaa USA:ssa helmikuun alusta 2016.

Honda VFR1200:ssa kardaanivaivoja

Honda VFR1200F vuosimallia 2015.

Honda VFR1200F vuosimallia 2015.

Honda takaisinkutsuu USA:ssa vajaat kaksi tuhatta VFR1200-sporttipyöräänsä, jotka on valmistettu vuosina 2010, 2012 ja 2013.

Syynä on mahdollinen kardaaninivelen lukkiutuminen. Ongelma voi aiheutua joko valmistus- tai asennusvirheestä joka saattaa johtaa kardaaniakselin nivelen laakereiden ennenaikaisen kulumiseen ja aiheuttaa siten kardaaninivelen lukkiutumisen tai murtumisen.

Jos nivel murtuu, moottoripyörä pysähtyy, jos se taas lukkiutuu, koko takapyörä lukkiutuu. Kumpikin voi aiheuttaa vakavan onnettomuustilanteen.

Honda informoi pyörien omistajia ja jälleenmyyjät vaihtavat veloituksetta kardaaniakselin nivelineen uuteen. Takaisinkutsu on alkanut USA:ssa joulukuussa 2015, joskin voi olla, että osat saadaan vasta vuoden 2016 puolivälissä.

Honda VT750 Shadowin anturipulma

Honda takaisinkutsuu peräti 22 000 VT750 Shadow -kruiseria. Takaisinkutsu koskee seuraavia malleja: 2012-2014 VT750CA, VT750C2 ja VT750C2F, 2011-2016 VT750C, 2013-2016 VT750CS, 2010-2016 VT750C2B sekä 2013-2014 VT750C2S.

Syynä on se, että pyörän kallistuskulmaa mittaavan anturin kaapeli saattaa tärinän vuoksi hankautua rikki kaapelinpidintä vasten, mikä voi aiheuttaa anturin signaalin katoamisen ja siten saattaa aiheuttaa moottorin sammumisen kesken ajon.

Honda ilmoittaa omistajia asiasta ja jälleenmyyjät hoitavat asian kuntoon kustannuksitta. Takaisinkutsu alkaa USA:ssa 19.2.2016.