Twin Cam 110 -moottorilla varustettu Low Rider S liittyy hiljattain julkistettujen Fat Boy S- ja Softail Slim S -pyörien joukkoon kolmantena Harley-Davidsonin S-sarjan cruiser-malliston edustajana. Kyseessä on Harley-Davidsonin historian tähän asti tehokkain cruiser-mallisto. Linjakkaan tehokruiserin ominaisuuksia täydentävät custom-kulttuurista vaikutteita saanut muotoilu sekä jousitukseen ja jarruihin tehdyt parannukset.

– Asiakkaamme ovat tiedustelleet, milloin Harley-Davidson aikoo rakentaa uuden aggressiivisen ja suorituskykyisen pyörän FXR-mallien jalanjäljissä, kertoo Brad Richards, Harley-Davidsonin muotoilujohtaja.  – Tämä on meidän vastauksemme. Low Rider S -mallissa näkyy sekä nykyinen isojen, kustomoitujen moottoripyörien trendi että oma perinteinen tyylimme, mutta samalla siinä pyritään määrittelemään Harley-Davidson-konsepti uudella tavalla seuraavan sukupolven kuljettajille. Halusimme luoda kuljettajan ja tien välille luontevan yhteyden suunnittelemalla pyörän, joka kiihtyy nopeasti, liikkuu ketterästi ja josta on karsittu kaikki tarpeeton.

Uuden pyörän ytimessä on moottori. Screamin’ Eagle Twin Cam 110 V-Twin on suurimman iskutilavuuden tarjoava moottori, jonka Harley-Davidson asentaa suoraan tehtaalla pyöriin. Hengittävällä imukanavalla ja Fat Bob -tyylisellä 2-1-2-pakoputkella varustetun moottorin vääntömomentti on 156 newtonmetriä kierrosluvun ollessa 3500 kierrosta minuutissa. Se on  13 prosenttia enemmän vääntöä kuin tavallisessa Low Rider -mallissa. Moottorin teho välittyy kytkimen kautta 6-nopeuksiselle vaihteistolle. Elektronisen kaasukahvan mahdollistama vakionopeudensäädin on pyörän vakiovaruste. Koko moottori ja pakoputkisto on viimeistelty sekä kiiltomustalla että ryppymustalla jauhemaalilla.

Harley-Davidson Low Rider S vm 2016.

Harley-Davidson Low Rider S vm 2016.

Matala istuinkorkeus

Low Rider S on paitsi tehokas myös helppo käsitellä. Emulsiotäytteiset iskunvaimentimet ja Premium Ride -etuhaarukan patruunarakenne takaavat erinomaisen ajomukavuuden ja käsiteltävyyden. Etu- ja takajousitus reagoivat nopeasti pieniin töyssyihin pitäen renkaat tukevasti tien pinnassa. Pyörä pysyy koko ajan hallinnassa ja jarrutus on tehokasta, jolloin kuljettaja voi keskittyä ajonautintoon. Kelluvilla etuevyillä varustetuissa kolmilevyisissä jarruissa on vakiona lukkiutumaton ABS-järjestelmä, kerrotaan Harley-Davidsonin tiedotteessa.'

Uusi soolosatula, matala 5,5 tuuman korkuisiin risereihin asennettu drag bar -ohjaustanko ja keskiasennetut hallintalaitteet varmistavat aggressiivisen ajoasennon, jossa kädet ovat tukevasti ylhäällä ohjaustangon tapeissa. Istuinkorkeus on matala, noin 67 senttimetriä. Selkeän nopeusnäytön ansiosta kuljettajan katse pysyy tiessä, mikä edesauttaa ajoturvallisuutta.

Pyörään on rakennettu tuulensuojaa ja aggressiivisuutta upottamalla etuvalo syvemmälle visiiriin.

Sooloistuin ja typistetty takalokasuoja pitävät pyörän takapään siistinä. Pyörän uhmakkaaseen tyyliin sopii parhaiten tumma väritys, joten Low Rider S on saatavana vain Vivid Black -värisenä. Muissa osissa noudatetaan samaa tummaa teemaa, aina etuhaarukasta ja mittaristosta takalokasuojan vinotukeen. Luvassa on kuitenkin yksi poikkeus: uudet kevyet Magnum Gold -valualumiinivanteet, jotka syntyivät 1960-luvun kilpa-autojen kullansävyisten magnesiumpyörien innoittamana. Kullanvärinen logo tankissa on puolestaan kunnianosoitus vuoden 1977 XLCR Café Racer -mallille. 

Edit 29.1. kello 14.23: muutettu moottorin vääntö 115 Nm:stä 156 Nm:ään. Pahoittelemme valmistajan tiedotteessa ollutta virhettä.