– Olen ajanut kilpaa 80-luvun lopulta alkaen ja näin vanhemmiten siirtynyt veteraaniluokkaan. Paras sijoitukseni veteraaneissa on neljäs sija ja joukkuekilpailun hopea.

– Silloin, kun Veteraanisarjalla vielä oli SM-arvo, niin tämä oli varmaan viihdyttävin ja yleisövetoisin luokka kaikista. Samalla viivalla nähtiin moninkertaisia SM-kuskeja vuosien takaa. Joka vuosi luokalla oli eri Suomenmestari ja lähes jokaisessa kisassa eri voittaja. Veteraaniluokassa ajetaan kohteliaasti ja maltillisemmin. Jos toinen on selvästi nopeampi, niin hän saa mennä.

Oittinen on monen muun lailla pahoillaan siitä, että veteraaniluokalta vietiin SM-arvo.

Oittinen on monen muun lailla pahoillaan siitä, että veteraaniluokalta vietiin SM-arvo.

– Nyt kun SM-arvo tiputettiin pois, niin puolet kuskeista jäi tulematta mukaan kisaan. Parinkympin arvoinen pokaali ilman SM-titteliä ei paljoa lämmitä. Mietin itsekin etten tällä kaudella ajaisi ollenkaan, mutta kun tämä laji on vaan niin verissä. Lisäksi kun kaikki on valmiina, niin oli helppo lähteä. Näissä avauskisoissa on aina eniten osanottajia, kauden edetessä osallistujien määrä pikkuhiljaa harvenee.

– Jääratamoottoripyöräily on talvisista lajeista perisuomalainen kuninkuuslaji, Pasi Oittinen uskoo.

Pääsimme myös kurkkaamaan Oittisen asunto-auton takaosassa olevaan moottoripyörätilaan. Oivallinen idea ihan siviiliajotarpeisiinkin. Kuten Oittinen totesikin, on näppärää, kun kaikki tarvittava on valmiina aina mukana kisaa ajatellen pyörä mukaanlukien.

Oittisen asuntoautossa on siististi kaikki tarvittava mukana moottoripyörää myöten.

Oittisen asuntoautossa on siististi kaikki tarvittava mukana moottoripyörää myöten.