Osasto kuului saarijärveläiselle KST-Palvelut Oy:lle, joka paitsi tekee siirtokuvamaalauksia, myös tuo maahan hommassa tarvittavia kalvoja, dippaussarjoja, aerosoleja ja viimeistelytuotteita.

Dippauksessa siis äärimmilleen yksinkertaisesti selitettynä kappale päällystetään veteen liuotetulla siirtokuvalla. Operaatio on käytännössä tietenkin monimutkaisempi. Pohjatyöt kannattaa tässäkin hommassa tehdä kunnolla, että lopputulos on mahdollisimman laadukas.

Lähikuvaa Dave Lordin pyörästä.

Lähikuvaa Daven, oikealta nimeltään Sel Lordin pyörästä.

– Siirtokuvamaalausten teko eli dippaus on uutta Suomessa, kertoo homman meillä aloittanut Ville Heiskanen. – Tutustuin alaan netissä, kiinnostuin siitä ja aloitimme maahantuonnin vuoden 2015 alussa. Nyt yrityksen valikoimiin kuuluu jo yli 350 erilaista kalvoa.

– Hyvän viimeistelylakkauksen jälkeen siirtokuvamaalattu pinta kestää saman kuin maalattukin. 

Erilaista muotoa dipattuna.

Erilaista muotoa dipattuna.

Ohessa muutama dippimaalatun tuotteen kuva. Mikäli haluat tutustua menetelmään tarkemmin, niin tältä Dipthis.fi:n sivulta löydät hyvät videot tekemisen etenemisestä ja miten toimitaan eri vaiheissa. Dippauksen jälki oli ainakin maallikon silmiin hyvin vakuuttavaa ja esimerkiksi pyörän eri osia voi dipata eri kalvoilla, joten lopputulos voi parhaimmillaan olla hyvin mielenkiintoinen. 

Kalvon alle tulee pohjamaali, jonka sävyllä tai värillä pystyy vaikuttamaan siihen, miltä kuvion väritys lopullisesti näyttää.

– Dippauksella pystyy käsittelemään melkein mitä pintoja tahansa puusta lähtien. Ainoa missä se ei pysy taitaa olla kromatut pinnat, Heiskanen pohtii.

Kolmea erilaista siirtokuvaa samassa pyörässä. Lokasuoja dipattu hiilikuitua muistuttavalla kalvolla.

Kolmea erilaista siirtokuvaa samassa pyörässä. Lokasuoja dipattu hiilikuitua muistuttavalla kalvolla.

Hieman iloisempi ja värikkäämpi dippaus.

Hieman iloisempi ja värikkäämpi dippaus.