– Neuvottelemme osakkeiden takaisinostosta, Giovanni Castiglioni kertoi suoraan italialaiselle Il Giorno -lehdelle myöntämässään haastattelussa.

Mercedes osti 25 % osuuden MV Agustasta pari vuotta sitten, mutta nyt vaikuttaa siltä, että yhteistyön sujumiselle Stuttgart ja Schiranna ovat liian kaukana toisistaan. Vaikka MV Agustan myynti ja liiketoiminta ovat vahvassa kasvussa, yritys on noin 50 miljoonaa euroa velkaa tavarantoimittajilleen ja rahoituslaitoksilleen. 

Yritys onkin hakenut velkasaneerausta ja suurin osa sen 200 työntekijästä on lomautettuna. Kun kasvua ei pystytä rahoittamaan tuotoilla, eikä myöskään ulkoisen rahoituksen turvin, joudutaan turvautumaan yrityksen uudelleenjärjestelyihin.

Vuotuisten tutkimus- ja tuotekehitysinvestointointien määrä lasketaan 15 miljoonasta eurosta 7 miljoonaan, ja kisatiimin 4 miljoonasta 600 000 euroon. Lisäksi moottoripyörien tuotanto laskee nykyisestä 9000 kappaleesta 6000:een ja sitten nousee vähitellen taas 7000-8000 pyörään.

– Olemme kiinnostuneita myynnin laadusta, Castiglioni kertoo. – Samalla tarvitsemme rahaa likviditeettimme varmistamiseksi. Haluamme päästä takaisin asemaamme moottoripyörien Ferrariksi.

– Valitettavasti Mercedes ei ole osoittautunut sellaiseksi strategiseksi kumppaniksi kuin olin ajatellut, Castiglioni myöntää. – Työskentelen uusien investoijien löytämiseksi yritykseemme. Sillä aikaa toteutamme suunnitelmaa, joka auttaisi meitä saamaan rahaa ja sitten uudelleenjärjestelemme lainamme. 

Vaikka omistajat ja pääinvestoijat ovat aina välillä vaihtuneet, niin eniten MV Agustaan, peräti 120 miljoonaa euroa aikojen saatossa, on sijoittanut Castiglionin suku.