Moottoripyöräasusteisiin hämähäkinseittipohjaisten kankaiden käyttö toisi paljon etuja. Ensinnäkin se on kolme kertaa vahvempaa kuin vastaavanpaksuinen kevlar-kuitu, ja se on hyvin joustavaa, venyy jopa 30-50% pituudestaan ennenkuin katkeaa. Nämä kaksi asiaa yhdessä tekevät hämähäkinseitistä eli -silkistä vastustamattoman yhdistelmän.

Esimerkiksi Kevlar on joustamatonta, ja jotta sitä voitaisiin käyttää, sitä joudutaan yhdistämään nailoniin, että se asettuu oikein ja siihen saadaan joustavuutta. Samalla se kuitenkin heikentää aineen vahvuutta. Kevlaria ei myöskään jäykkyytensä vuoksi käytetä kuin osassa asua, ei koko vaatteessa. Nailonin käyttö myös lisää Kevlarin kuumentumista silloin, kun liu'utaan maassa onnettomuuden jälkeen. Kevlar on myöskin naaarmuuntuvaa, raskasta ja hengittämätöntä.

Hämähäkinseitistä valmistettu asu hengittää ja on joustava ja kevyt. Tämä voi aikanaan tarkoittaa moottoripyöräilijöille asuja, jotka on helpompi kuljettaa mukana, ja jotka ovat helpompia pukea ylle.

Lisäksi muut kilpailevat kankaat ovat öljypohjaisine raaka-aineineen enemmän tai vähemmän ympäristöepäystävällisiä täysin ekologiseen hämähäkinseittiin verrattuna.

Kasvatettua proteiinia

Bolt Threads -niminen yritys Kaliforniassa on onnistunut siinä, mitä moni muukin teollinen valmistaja yrittää parhaillaan, eli tuottamaan hämähäkinseittiä. He tuottavat sitä eräänlaisessa hiiva-alustassa, jota ruokitaan ravintoaineilla, ja vastineeksi saadaan samanlaisia proteiineja kuin hämähäkinseitissä. Siitä valmistetaan sitten nailoninvalmistusta muistuttava prosessin kautta "hämähäkinseittiä" ts. kuituja.

Ottaa silti varmasti aikansa, ennenkuin hämähäkinseittikankaasta valmistetut ajoasut ovat tarjolla mp-liikkeiden myymälöissä. Ensimmäinen ongelma on tuotannon skaalaaminen ja kankaitten valmistus sekä tyyppihyväksynnät, eli kyse on varmasti vuosista. Bolt Threads sai juuri 50 miljoonan dollarin rahoituksen kolmannella rahoituskierroksellaan tuotannon laajentamiseen.

Kankaan tuotannon yhteydessä herää kysymyksiä, kuten miten paljon sitä voidaan tuottaa ja miten kallista se on, miltä se tuntuu iholla, miten kuuma tai kylmä se on, onko se helposti värjättävissä jne.

Bolt ei ole ainoa, joka asiaa tutkii, kilpailua on jo nyt olemassa, toivottavasti se tekee teknologiasta edullisen ja tuotantovalmiin mahdollisimman nopeasti.

Asiasta kertoi ensin Cycleworld. Lisätietoja Bolt Threadsin sivuilta.