FEMA eli Federation of European Motorcycle Associations on eurooppalaisten moottoripyöräilyjärjestöjen ja -yhdistysten kattoliitto, jonka tehtävänä on toimia moottoripyöräilijöiden edunvalvojana.

Euroopan Komissiolla on ns. Rapid Alert System (RAPEX), nopean hälytyksen tiedonvaihtojärjestelmä komission ja Euroopan maiden välillä, josta FEMA saa tietonsa.

Esimerkiksi viikkojen 24-26 aikana takaisinkutsuja on tullut neljä kappaletta.

Viikolla 26 tuli takaisinkutsu Honda Gold Wing GL 1800:a ja sen airbageja koskien. Ajan myötä sen täyttöjärjestelmä voi kärsiä kuumuudesta ja kosteudesta ja täyttöjärjestelmän runko voi murtua kun järjestelmä toimii, jolloin airbagin täyttyessä voi lentää metallisiruja, jotka saattavat aiheuttaa vahinkoa kuljettajalle.

Viikko 26: Triumph takaisinkutsui mallin T2021349 (tietyt komponentit valmistettu aikavälillä 28/08/2015 ja 02/02/2016), jarrukahvan väärän asennuksen vuoksi. Mittavirhe etujarrukahvassa saattaa aiheuttaa sen, että kahva törmää ohjaustangon kahvaan ennen kuin maksimijarrutusvoimaa saadaan aikaan. Tämä voi johtaa normaalia pidempiin pysähdysmatkoihin hätäjarrutustilanteissa, mikä kasvattaa onnettomuusriskiä.

Viikolla 25 olivat vuorossa KTM:n 250 SX-F ja 250 SX-F-tehdasmalli ja viikolla 24 Harley-Davidson Dyna Low Rider. Lisätietoja löydät FEMA:n sivustolta.

Nykyään kuluttajansuojan kehityttyä valmistajat hoitavat takaisinkutsut yleensä mallikkaasti tiedotteella ja kutsulla kotiin. On tietysti hyvä pysyä ajan tasalla asioista, sen vuoksi ja lukijoittemme turvallisuutta varmistaaksemme uutisoimme takaisinkutsut.