H-D:n tiedotteen mukaan Low Riderissa on Harley-Davidson Dyna -alustaan sijoitettu Twin Cam 103 -moottori, Michelin Scorcher -renkaat ja 49 mm:n keulaputkien lisäksi coil-over-takaiskunvaimentimet sekä kaksi etulevyjarrua, jotka varmistavat pyörän nopean pysäytyksen.

Pyörää suunniteltaessa on pyritty siihen, että mahdollisimman moni ajaja löytäisi miellyttävän, itselleen sopivan ajoasennon. Harley-Davidson kiinnitti huomiota erityisesti seuraaviin kolmeen ominaisuuteen tavoitellessaan ergonomisesti ihanteellista ajoasentoa: satula on kaksiasentoinen, lisäksi ohjaustangon nousuputki on säädettävä. Kolmanneksi jalkatapit on sijoitettu 51 mm tavallista edemmäksi. Low Riderin istuimakorkeus on vain 680 mm.

Ergonomiaa

– Halusimme tehdä uudesta Low Riderista entistäkin miellyttävämmän pyörän ajaa ja pyrimme tähän tavoitteeseen kolmen eri vaiheen avulla, kertoo Low Rider -projektin teknisestä suunnittelusta vastaava Paul Weiss.

– Ensin pyysimme palautetta erikokoisilta kuljettajilta ja sitten hyödynsimme erilaisia ajoasentoja simuloivia tietokonesovelluksia voidaksemme määrittää parhaat sijoituspaikat hallintalaitteille. Käytimme tietokoneella tuotettuja biometristen kohteiden ääripäitä (155 cm–185 cm) edustavia malleja, jotka asetettiin Dyna-rungon päälle. Näiden kolmiulotteisten kuvien avulla selvitimme, kuinka hyvin ajajat ylettyisivät hallintalaitteisiin ja miten miellyttävältä niiden käyttö ajaessa tuntuisi.

– Seuraava tehtävämme oli soveltaa tulokset käytäntöön ja suunnitella tuotantokelpoisia ratkaisuja. Koska auton istuintakin voi säätää ylettyäkseen paremmin hallintalaitteisiin, saimme idean kehittää kaksiasentoisen Low Rider -satulan, jota säätämällä kuljettaja voi siirtyä 38 mm eteenpäin tai taaksepäin. Kun sitten lisäsimme vielä säädettävän ohjaustangon, kykenimme tarjoamaan erikokoisille kuljettajille miellyttävän ajoasennon. Lopuksi siirsimme jalkatappeja parin tuuman verran eteenpäin aiempaan Dynaan verrattuna.

Low Rider: ajatonta tyylikkyyttä ergonomisesti.

Tämän lisäksi Harley-Davidson suunnitteli istuimen, jonka kahdella piiloruuvilla kiinnitettävän irtotukityynyn avulla istuinmukavuus saatiin vielä paremmaksi. Pulteilla ylempään ohjauskolmioon kiinnitettävä uusi ajovalon lippa toimii puolestaan säädettävän ohjaustangon nousuputken tukirakenteena. Lippa kiinnitetään paikalleen neljällä tavallisella kuusiopultilla.

Alkuperäisestä Low Riderista muodostui tyylillinen mittapuu heti markkinoille tulonsa jälkeen vuonna 1977, ja nyt Harley-Davidsonin suunnittelijat hakivat innoitusta siitä. Työn tuloksena on tyyliltään ajaton ja autenttinen uusi Low Rider. Moottorissa, pyörissä, konsolissa ja koristeissa käytetty musta rosopintainen maali on olennaisen tärkeä osa uutta ilmettä. Lippa ja ajovalo ovat niin ikään tunnusomaisia tyylielementtejä. Kuten esikuvassaan, myös uudessa Low Riderissa on valualumiinivanteet.

Low Riderin tärkeimmät ominaisuudet

  • Kumityynyin kiinnitetynTwin Cam 103TM -moottori, vääntömomentti on 126 Nm  kierrosluvun ollessa 3500 kierrosta minuutissa. Moottorissa on sähköinen ja jaksollinen epäsuora ruiskutus (ESPFI) sekä automaattinen puristuksen tasaus (ACR), ja siihen on liitetty 6-nopeuksinen Cruise Drive -vaihteisto. Moottori on viimeistelty mustalla, rosoisella jauhepinnoituksella ja kromisuojuksilla.
  • Ohjaustangon nousuputkessa on 61 mm säätömahdollisuus ja saumaton kiinnitys.
  • Kaksiasentoinen ergonominen satula. Istuimessa on irrotettava tukityyny, joka siirtää ajajaa 38 millimetriä eteenpäin. Kuormittamattoman istuimen korkeus on 680 mm.
  • Keskiasennetut hallintalaitteet on sijoitettu niin, että ne mahdollistavat useimmille ajajille optimaalisen ajoasennon.
  • Kromipinnaiset pyörät
  • Krominen kaksi yhteen -pakoputki
  • Mustassa konsolissa on sekä analoginen nopeusmittari että analoginen kierroslukumittari. Merkkivalot on integroitu kierroslukumittariin. Kromipäällysteinen takalokasuojan tuki peittää mustat asennusreiät. Mustalla maalilla korostettu kromattu akkukotelo. Klassinen ajovalon lippa. 
  • Kiillotettu etuhaarukka. Kaksi etulevyjarrua
  • 49 mm:n keulaputket ja coil-over-takaiskunvaimentimet, joissa molemmissa on tri-rate-jouset.
  • Michelin Scorcher -renkaat. 
  • Custom-virtalukko sijaitsee moottoripyörän vasemmalla puolella. H-D® Smart Security -turvajärjestelmä ja hands free -turva-avaimenperä vakiona. 
  • Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS) on vakiovaruste EMEA-alueella.
  • Värit: Vivid Black, kaksisävyinen Brilliant Silver/Vivid Black ja kaksisävyinen Amber Whiskey/Vivid Black.