Ehkä merkittävin yksittäinen asia vuoden 2017 mallisissa Suzuki DL-1000-pyörissä on kantatessakin toimivat lukkiutumattomat jarrut ja toisena mallin jako kahteen sarjaan: standardiin, eli selkeämmin tielle tarkoitettuun pyörään ja XT:hen, joka on offroad-kelpoisempi pinnavanteineen. Vannekoko on sama molemmissa malleissa. Edessä on 19 ja takana 17 tuuman vanteet.

Suzukin V-Strom 1000 esiteltiin ensi kerran jo vuonna 2002, ja siihen tehtiin isompi päivitys mallivuodelle 2014. Siksi on melko yllättävää, että seuraava kierros tuli näin pian. Esikuvana on käytetty aikanaan suuren suosion saavuttanutta vuosimallin 1991 DR-Z:taa, DR Bigiä.

Uuden Suzukin V-Stromin esikuvana on käytetty vanhaa kunno Dr Bigiä.

Uuden Suzukin V-Stromin esikuvana on käytetty vanhaa kunno Dr Bigiä.

Toisaalta adventure-pyörien suosio näyttää sen kuin kasvavan. Touring- ja sport-touring-pyörien kysyntä vastaavasti heikkenee, mutta kaikki eivät halua lähteä pyöränsä kanssa kovinkaan syvälle metsään tai edes poiketa tieltä, joten siinä mielessä Suzukin seikkailupyörien ykkösmallin jakaminen tie- ja taas pusikkokelpoisempaan puoltaa varmasti paikkaansa.

Pyörässä on uusi tuulitunnelissa suunniteltu tuulilasi. Tavoitteena oli vähentää ajoviiman aiheuttamaa melua ja kuljettajan väsymystä. Tuulilasi on nyt 49 mm korkeampi kuin aiemmin, muotoiltu uudelleen ja kuljettaja voi säätää sekä sen korkeutta että kallistuskulmaa.

Kanttauskelpoiset ABS-jarrut ovat nyt osa Suzukin tuoretta jarrujärjestelmäkokonaisuutta.

Suzuki V-Strom 1000 XT.

Suzuki V-Strom 1000 XT.

Suzukin uudet V-Strom 1000 ja V-Strom 1000 XT käyttävät Boschin 5-akselista inertiamittausyksikköä (IMU, Inertai measurement unit), joka mittaa herkeämättä pyörän asentoa ja tapahtumia. Etu- ja takarenkaitten sensorit mittaavat nopeutta. Renkaitten pyörintänopeus sekä IMU:n mittaukset sekä jarrutuksen määrä mitataan ABS-yksikössä jarrupaineen oikeaksi määrittämiseksi. Lisäksi järjestelmä voi lisätä takajarrun tehoa, jos etujarru on jo saavuttanut maksimitehonsa niissä olosuhteissa. Tämä auttaa stabiloimaan kulkuneuvoa, väitetään Suzukin lehdistömateriaalissa.

Lisäksi jarrut toimivat lukkiutumattomasti myös kallistusten yhteydessä.

Kuljettajalla on normaali kontrolli sekä etu- että takajarruun jollei tilanne vaadi kytkemään päälle jarrujärjestelmän yhteisjarrutusominaisuutta.

Jarruina on edessä Tokikon mono-block satulat ja kaksi 310 mm kelluvaa levyä.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Suzuki esitteli luistonestojärjestelmänsä ensi kerran V-Strom 1000:ssa. Sen ansiosta kuljettaja voi käyttää kaasua huolettomammin. Valittavissa on kaksi erilaista luistonestoa sekä poiskytkentä.

Muita uutuuksia ovat mm. käsisuojat ja moottorin alasuoja vakiona sekä Suzukin easy start -järjestelmä, jossa moottori käynnistyy yhdellä starttinapin painalluksella sen sijaan, että sitä pitäisi painaa. Myös DR-1000:ssa on matalien kierrosten assistentti helpottamassa matalilla kierroksilla tehtävää hidasajoa.

Euro 4 -salonkikelpoisuus on saavutettu mm. kahden katalysaattorin käytöllä aiemman mallin yhteen verrattuna.

Perusversiossa on kymmenpuolaiset alumiiinivanteet, kun taas XT:ssä on pinnavanteet. Väriyhdistelmiä on tarjolla kaksi: yellow/black ja white/black.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

 

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Uusi Suzuki V-Strom 1000.

Suzuki V-Strom 1000 XT.

Suzuki V-Strom 1000 XT.

Suzuki V-Strom 1000 XT.

Suzuki V-Strom 1000 XT.

Suzuki V-Strom 1000 XT.

Suzuki V-Strom 1000 XT.