Kari Karttiala, mistä tämä idea sai alkunsa?

– Idea ei ole pelkästään minun, tärkeää oli että Reino Pelkonen oli myös mukana tässä katteen hankinnassa. Itse olen pitkään seurannut sivuvaunuratamoottoripyöräilyä ja ollut rakentamassa pyöriä, kun poikani ovat kiertäneet MM-radoilla, aloittaa vuonna 1980 Imatranajossa maailmanmestari Pekka Päivärinnan isän Jorma Päivärinnan purkkarina MM-pisteistä ajanut Karttiala.

Kari Karttiala on itsekin ollut purkkarina ajamassa sivuvaunuratamoottoripyöräilyn MM-pisteistä. Kuva Virpi Miettinen.

Kari Karttiala on itsekin ollut purkkarina ajamassa sivuvaunuratamoottoripyöräilyn MM-pisteistä. Kuva Virpi Miettinen.

– Tiedän, miten pienellä budjetilla Markku pyöräänsä rakentaa, halusimme auttaa Markkua ja hommata hänelle kunnollisen hiilikuidusta valmistetun katteen rakenteilla olevaan pyörään. Kysymys on myös turvallisuudesta, sillä hiilikuitukate on keveytensä lisäksi kestävä, se ei hevillä rikkoudu.

Samalla autamme Markkua saamaan pyöränsä ensi kaudeksi valmiiksi. Kate tilataan Englannista, josta sivuvaunuratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruudenkin voittanut Ben Birchal hoitaa toimittamisen.

- Koska Markulla on vielä kesällä tapahtuneen solisluun murtuman vuoksi vain rajalliset mahdollisuuden rakentaa pyöräänsä, niin tämä on sovittu täyden toimituksen paketiksi. Katteen mukana tulevat kaikki tarvittavat lisäosat Yamahan airboxia myöten. Kate on tarkoitus luovuttaa Markulle hänen 60 vuotispäivänään 1.12. Lisäksi joukko Markun vanhoja mekaanikkoja on lupautunut asentamaan katteen valmiiksi paikoilleen, Kari Karttiala jatkaa.

Tule mukaan talkoisiin

Torstaina Facebookiin perustettiin Artiola Sidecar support-sivusto, jossa on nähtävänä alku tulevasta Markku Artiolasta kertovasta dokumentista. Kuinka kauan olet dokumenttia kuvannut ja milloin dokumentti on nähtävissä?

– Olen pitkään seurannut Markun uraa, mutta systemaattisesti olen alkanut kuvata sitä vuodesta 2011. Viime kaudella kiersin tiiviisti Artiola Sidecar teamin mukana muun muassa heidän Euroopan reissullaan. Materiaalia on kertynyt paljon näiden vuosien aikana. Dokumentti valmistuu joskus ensi vuonna. Tarkkaa päivämäärää en vielä osaa sanoa, Karttiala kertoo.

Solisluumurtuma hidastaa Markku Artiolaa uuden pyörän rakentamisessa.

Solisluumurtuma hidastaa Markku Artiolaa uuden pyörän rakentamisessa.

– Markku Artiola ei pidä itsestään isoa ääntä, mutta on aina ollut valmis auttamaan muita. Uusi kate tulee maksamaan noin 2000 puntaa + rahti. Pienikin summa edesauttaa pyörän valmistumista ja sitä, että saamme nähdä Markku Artiolan kilparadoilla myös ensi kaudella.

Motouutiset.fi on mukana talkoissa. Osallistu sinäkin! Kannattaa käydä katsomassa Kari Karttialan lataama hieno dokumentin tiiseri Markku Artiola support-sivuilla Facebookissa

  • Tilinumero: FI59 3636 3001 6245 92
  • Viestiksi: Make 60v sekä OMA NIMI JA OSOITE
 

Suorituksen saavuttua tilille saat support-tarran, joka oikeuttaa sivuvaunuratamoottoripyörä-kyyditykseen myöhemmin sovittuna ajankohtana.