Vareselaisvalmistaja MV Agusta esittelee lippulaivansa F4 RC:n jo näköjään hyvissä ajoin ennen Milanon marraskuun mp-messuja. Tiedotteessaan yritys lupaa pyörän olevan vahvasti samaa teknistä sukua kuin brittikuski Leon Camierin World Superbike -sarjassa ajama F4 Reparto Corse. 

Pyörän kyljessä oleva numero 37 muistuttaa MV Agustan saavuttamien maailmanmestaruuksien määrästä. Pyörää tehdään vain 250 kappaletta, joten kyseessä saattaa olla keräilyharvinaisuus.

Pyörän mukana tulee klassinen puulaatikko, jossa on pyörän kisakäyttöön tarkoitetut osat. Niitä ovat SC-Projectin valmistama titaaninen pakoputkisto, joka on kehitetty yhdessä kisakäyttöön tarkoitetun ECU:n (Electronic Control Unit) kanssa. Molemmat ovat osa kittiä. Yksi-istuiminen peräosa keventää pyörää ja esteettisesti alleviivaa kisasuuntautuneisuutta. Polttoainetankin korkki ja peilien kiinnikkeet, jotka mahdollistavat peilien nopean irroituksen, on molemmat koneistettu alumiinista. Äänenvaimentimen lämpösuoja on tehty hiilikuidusta.

Lisäksi mukana tulee aitoustodistus ja pyörän suojapeitto.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

Tehoa ja suorityskykyä

Katuversion teho on 151 kW eli 205 hevosvoimaa kampiakselilta mitattuna. Kisaosat nostavat tehon 158 kW:iin, 212 hevosvoimaan 13 600 kierroksella minuutissa. Moottori on nelisylinterinen "Corsa Corta" -nimellä tunnettu 79 mm x 50,9 mm porauksella ja iskulla. Moottorin jakoketju on sylinteriblokin keskellä ja siinä on radiaali venttiilien layout.

F4 RC:ssä on TIG-hitsattu kromimolybdeeniteräsputkirunko ja alumiinivalusta sivulaatat, jotka muodostavat tuen yksiaisaiselle keinuhaarukalle. Ratkaisun korkeus on säädettävissä, joten sen avulla voi myös hallita ajodynamiikkaa.

Pyörässä on Öhlinsin USD NIX type 30 TiN -pinnoituksella varustettu täysin säädettävä kisajousitus edessä ja takana Öhlins TTX 36 vaimennin säiliöllä samoin täysin säädettävissä. Pyörässä on myös säädettävä Öhlinsin ohjausiskunvaimennin.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

Jarrut ovat kisatasoa. Edessä on kaksi 320 mm:n levyä, joissa on teräksiset jarrupinnat ja Brembon GP 4-mäntäiset radiaalisatulat. Mäntien halkaisija on 30 mm. Takalevy on 210 mm ja satulassa on 4 mäntää.

Boschin ABS 9 Plus -järjestelmässä on kisamoodissa takapyörän noston esto, ja MVICS 2.0 (Motor & Vehicle Integrated Control System) -moottorin ja pyörän hallintajärjestelmä mahdollistaa kuljettajalle monien eri parametrien säädön. Esimerkiksi kaasun herkkyys, maksimivääntö, moottorijarrutus, moottorin vastine ja kierrosrajoittimen väliintulo ovat säädettävissä. Inertiaa tutkitaan kolme eri gyroskoopin ja kiihdytysanturin voimin ja poiskytkettävässä luistonestossa on 8 eri vaihtoehtoa. Lisäksi pyörässä on sähköinen vaihtoavustin versio 2, joka toimii molempiin suuntiin.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC pähkinänkuoressa

  • - Nelisylinterinen 4-tahtimoottori, 16 ventiiliä, DOHC, 998 cm3, 79 mm x 50,9 mm
  • - 158 kW / 212 hv 13 600 rpm tai katukunnossa 151 kW / 205 hv 13 450 rpm.
  • - Vääntö 115,0 Nm 9.300 rpm
  • - Jäähdytys: erilliset neste- ja öljynjäähdyttimet
  • - Akseliväli 1430 mm
  • - Istuinkorkeus 830 mm
  • - Kuivapaino 175 kg, rataversio ja 183 kg, katuversio
  • - Polttoainesäiliön tilavuus 17 l
  • - Huippunopeus 302 km/h

 

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.

MV Agusta F4 RC 2017.